Medlem
· Sörmland och stan
· 27 386 inlägg
Hur nära som helst tänker jag också.
Sen finns ju krav i jordabalken på att visa skälig hänsyn till grannen så att stenarna inte ställer till det och orsakar olägenheter för grannen. Och det finns regelverk kring schaktning med absolut skadeståndsansvar för den som schaktar eller låter schakta.
Är stenarna något problem idag?
Det ser ju också ut som att stenarna är början på en stödmur och en sån kräver ju bygglov för att uppföras. Från 1 oktober så liberaliserar regeringen detta så att bygglov endast krävs om stödmuren är högre än 0,5 m.
Sen finns ju krav i jordabalken på att visa skälig hänsyn till grannen så att stenarna inte ställer till det och orsakar olägenheter för grannen. Och det finns regelverk kring schaktning med absolut skadeståndsansvar för den som schaktar eller låter schakta.
Är stenarna något problem idag?
Det ser ju också ut som att stenarna är början på en stödmur och en sån kräver ju bygglov för att uppföras. Från 1 oktober så liberaliserar regeringen detta så att bygglov endast krävs om stödmuren är högre än 0,5 m.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 815 inlägg
Det är ganska arga och fula stenar (rent av sprayfärg på vissa av dem), lagda precis vid en slänt med potentiellt marktryck bakom dem om man får dra den förhastade slutsatsen att stenarna ligger vid gränsen och det är tänkt att fyllas upp bakom dem. En sån sten vill man ju inte ha nedrullande längs slänten när tjälen trycker på.
Finns det oro för något sådant så prata med grannen. Säg att denne måste säkra upp en eventuell markhöjning bättre än så, och att det borde ligga i dennes eget intresse då det finns regler för vems ansvaret är om stenarna skulle skjutas ut över gränsen.
Men rent som det är nu, med bara stora stenar i markgräns har jag också svårt att se vad olagligheten skulle vara. Kanske att marknivån höjts olovligt mycket iom. att vissa av stenarna är mer än 50 cm höga.
Finns det oro för något sådant så prata med grannen. Säg att denne måste säkra upp en eventuell markhöjning bättre än så, och att det borde ligga i dennes eget intresse då det finns regler för vems ansvaret är om stenarna skulle skjutas ut över gränsen.
Men rent som det är nu, med bara stora stenar i markgräns har jag också svårt att se vad olagligheten skulle vara. Kanske att marknivån höjts olovligt mycket iom. att vissa av stenarna är mer än 50 cm höga.
Plantera en häck på lämpligt avstånd då är problemet löst
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
jag vill bygga stödmur nära tomtgräns
Bygglov -
Bygglov nära tomtgräns mot kommunal vägmark - vad gäller?
Bygglov -
Får ej bygglov pga. för nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga hockeyskottramp / fotbollsmål nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Granne lovat att vi kan bygga skjul nära tomtgräns, nu säljer de
Juridik