Fick notis om gilla i denna tråd. Skulle vara kul att få höra hur det slutade för TS.

Ja, det blev alltså ingen carport alls. Vi har himlen som tak för vår bil. Alla lösningar som var tänkbara var för dåliga. Jag har en liten dröm om att nån gång bygga taket men orkar just nu inte dra igång nån stor process.
Solceller har vi satt upp på husets tak nu under sommaren så någon sådan lösning är inte aktuell längre för oss.

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
Vet inte om det var gilla på detta inlägg som väckte dig och tråden.
R Robert-san01 skrev:
Som jag fått det förklarat så finns inte stativ för solceller definierade som byggnad eller liknande och då behöver de inte bygglov. Så jag skulle prova att presentera ett förslag på en carport som har solceller som takyta och förklara att det är en solcellsanläggning och den behöver vara typ 2m upp för att inte skuggas av huset och för att man skall kunna gå under den.

25m2 solceller bör inte kosta mer än ca 7-800kr/m2 mer än tak och om man vill kan man sätta upp inverter mm och även få ut el från den. Totala merkostnaden borde inte bli mer än ca 50 000kr och ge ca 3,5kW.
Men det väckte i alla fall mig.
Och just det som står i detta inlägg går jag och har i mina tankar precis nu, sedan en tid tillbaka.

Inte för att jag har samma problem med platsbrist och/eller krav på fristående, utan det är byggrätten för sidobyggnad som är slut. Attefallsrätten finns kvar, men den har jag gärna kvar, samt bygger gärna carporten för två bilar dvs något större än 30m2

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet inte om det var gilla på detta inlägg som väckte dig och tråden.

Men det väckte i alla fall mig.
Och just det som står i detta inlägg går jag och har i mina tankar precis nu, sedan en tid tillbaka.

Inte för att jag har samma problem med platsbrist och/eller krav på fristående, utan det är byggrätten för sidobyggnad som är slut. Attefallsrätten finns kvar, men den har jag gärna kvar, samt bygger gärna carporten för två bilar dvs något större än 30m2
Det var det gilla som fick mig att undra hur det hade gått.

Har lite mer erfarenhet av detta med markstativ och tyvärr verkar kommunerna ha förstått att det finns luckor. Vad jag sett så gäller det fortfarande i många kommuner att man inte behöver bygglov för markstativ för solceller. Dock så kan det behövas lov om de även har annan funktion, typ tak för får.

Så man får fråga "rätt" hos kommunen och se hur de har tolkat reglerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.