Allt var frid och fröjd med nybygget tills att någon sur granne uppmärksammade att carporten enligt bygglovet skulle vara fristående. På ritningen och så som snickarna bygger så sitter det ihop med huset. Taket på carporten går hela vägen till husväggen, kloss an. Var tanken alltså. Finns det någon minsta avstånd för hur långt det måste vara mellan husvägg och carport för att skall räknas som fristående?

Kan man ställa 4 pelare i hörnen och fästa taket i dessa med minimal glipa till husväggen och låta det räknas som fristående.

carport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

carport2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nybyggt i mitt område: knappt 10 cm mellan garage och hus. Det verkar fullständigt idiotiskt

yonna skrev:
Nybyggt i mitt område: knappt 10 cm mellan garage och hus. Det verkar fullständigt idiotiskt
Ok, typ samma situation som jag hamnat i? Skulle du kunna ta nåt foto på detta? Skall träffa projektledarn imorgon och prata om nån lösning. Tack på förhand :)

Vad säger kommunen då? Är det enl. detaljplanen som det skall vara fristående? Om du har fått bygglov på ritningar där det sitter ihop, och om bygglovet har hunnit vinna laga kraft, då borde det vara försent för grannen att klaga, även om detta är en avvikelse från detaljplanen.

Bygglovet hade inte vunnit laga kraft. Det är alltså inte jag som bygger utan ett kommunalt bolag här i stan. Jag köper sen när det är helt klart. Men mina val etc.

Det kan vara något med brandsäkerhetsregler. Det skall kunna förhindras att det inte sätts in dörr mellan bostad och garage. Jag ska se om jag kan fixa en bild.

Det har inget med brandsäkerhet att göra. Enligt BBR ska garage vara egen brandcell men carport räknas inte som det.

Efter träff med byggaren igår vet jag lite mer. Det blir nog så att vi struntar i carporten just nu och bygger den som ett Attefallshus istället, efter att vi köpt och därmed äger fastigheten. Då kan inte surgrannarna överklaga. Den blir en fristående carport med minimal glipa (byggaren skulle ta reda på hur liten den kan vara). Vi (och våra nya grannar) går ihop och bygger 6 likadana helt enkelt. Surt för oss som kommer stå utan bostad i 2 månader pga denna försening. Surgrannarna vinner ju inget med detta utan orsakar bara merkostnader för alla (men har man överklagat något i 13 år kan man ju hålla på lite till liksom :banghead: )

En tanke som slog mig under detta. Får man sätta upp en låsbar port på framsidan och baksidan av carporten? Eller blir det ett garage då? Jag skall ju inte ha några väggar på sidorna.

torbeno skrev:
Bygglovet hade inte vunnit laga kraft. Det är alltså inte jag som bygger utan ett kommunalt bolag här i stan. Jag köper sen när det är helt klart. Men mina val etc.
Men bilden i första inlägget visar ju hus som är både färdiga och inflyttade?

hempularen skrev:
Men bilden i första inlägget visar ju hus som är både färdiga och inflyttade?
Jo, man kan ju tro att allt var klart eftersom det fanns så pass färdiga bilder i säljbrochyren. Vi utgick från att alla bygglov vara klara - vilket var fel. Det var ju med denna som alla hus såldes. Vi var givetvis medvetna om att 3d-skisserna kunde avvika mindre från färdigt resultat. Men carporten nu ev behöver skippas var ju inte vad vi räknade med.

Vi har blivit erbjudna en kompensation redan nu för att carporten inte kommer bli som planerat men tänker att vi skall fundera ut en rimlig summa om det blir så att carporten inte alls får byggas. Skull 5 % av husköpet vara en skälig summa?

Edit: bilden i första inlägget är alltså inget foto utan en 3D-rendering

O
Mindre avvikelse borde inte innebära att carport inte finns...

Vad säger DP?

Om det skulle vara så illa att det inte blir någon carport alls. Så bör ju kompensationen till att börja med täcka vad det kostar att bygga en carport.

Titta på vad en carport kostar hos någon tillverkare (inkl. frakt), lägg på en - två veckors byggtid till normal snickartaxa.

Därutöver får man titta på hur mycket mindre huset kan antas vara värt utan carport. Där bör en mäklare / värderingsman kunna ge en uppgift. Vad går huset att sälja för med/utan carport.

hempularen skrev:
Om det skulle vara så illa att det inte blir någon carport alls. Så bör ju kompensationen till att börja med täcka vad det kostar att bygga en carport.

Titta på vad en carport kostar hos någon tillverkare (inkl. frakt), lägg på en - två veckors byggtid till normal snickartaxa.

Därutöver får man titta på hur mycket mindre huset kan antas vara värt utan carport. Där bör en mäklare / värderingsman kunna ge en uppgift. Vad går huset att sälja för med/utan carport.
Ja, det verkar ju vara en rimlig slutsats. Känns som en bra idé att låta en oberoende mäklare göra en sådan bedömning.

Odjuret skrev:
Mindre avvikelse borde inte innebära att carport inte finns...

Vad säger DP?
Ja, det är visst en tolkningsfråga. Stadsbyggnadskontoret hade ju alltså sagt ok till detta, i samråd med samma personer som varit med och utformat detaljplanen. Men länsstyrelsen tolkade annorlunda. Länsstyrelsen har verkligen segat med ärendet. Det var tagit flera månader för dem att komma fram till detta. Så nu står snickarna där och får inte bygga på resten av huset heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.