Planerar både buskage och köksträdgård med odlingslådaor under årets trädgårdssäsong.
Ska anlägga köksträdgård i anslutning till vårt planerade buskage.
Buskaget kommer troligtvis bestå av typ hassel, fläder, kopparhäggmispel, bukettapel och svartaronia, körsbärsplommon, Smällspirea 'Diabolo, körsbärskornell eller liknande.
För att vara säker på att buskaget inte kommer breda ut sig i köksträdgården, hur stort avstånd bör jag hålla?
Ska anlägga köksträdgård i anslutning till vårt planerade buskage.
Buskaget kommer troligtvis bestå av typ hassel, fläder, kopparhäggmispel, bukettapel och svartaronia, körsbärsplommon, Smällspirea 'Diabolo, körsbärskornell eller liknande.
För att vara säker på att buskaget inte kommer breda ut sig i köksträdgården, hur stort avstånd bör jag hålla?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det avstånd som din gräsklippare är bred för att kunna hålla efter skott som växer upp.
Men jag anar att några av de växter du nämner kan skicka rötter längre än 60 cm så jag skulle plantera dem på en helt annan plats. För åtminstone hassel och fläder blir 4-5 meter höga och fläder lika bred efter några år. Så de kommer hänga in över trädgårdslandet till slut.
Men jag anar att några av de växter du nämner kan skicka rötter längre än 60 cm så jag skulle plantera dem på en helt annan plats. För åtminstone hassel och fläder blir 4-5 meter höga och fläder lika bred efter några år. Så de kommer hänga in över trädgårdslandet till slut.
Medlem
· Västernorrland
· 2 121 inlägg
Jag skulle tippa på uppemot en meter för att kunna hålla efter rotskott med gräsklippare.
Överväg att antingen sätta buskar som är lätta att hålla begränsade till där de är planterade, eller ändra på placeringen. Tänk också på vad det kan innebära om du sätter växter som ger envisa rotskott nära tomtgräns.
Överväg att antingen sätta buskar som är lätta att hålla begränsade till där de är planterade, eller ändra på placeringen. Tänk också på vad det kan innebära om du sätter växter som ger envisa rotskott nära tomtgräns.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Jag tänker två till tre meter mellan buskagets planterade kant och trädgårdslandets kant. Buskaget breddar ju sig påtagligt när det växer upp så det lär inte bli mer än 1,5 m kvar efter tio år.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plantera häck nära gammalt äppelträd
Häckar, Buskar & Träd -
LTA system som kommer ligga nära marken
Vatten & Avlopp -
Hur nära väggkant i öppen planlösning kan jag placera stor TV-möbel?
Inredning -
Kan någon rekommendera seriös prisvärd dräneringsfirma nära Lund?
Grund & Markarbeten -
Bygglov för trädäck/marknära altan
Altan & Uteplats