Hej på er,
En fråga till er som har erfarenhet av täljstensugnar.

Har planer på att köpa en täljstensugn med vikt 1500 kg. Jag undrar om man kan reglera eldningen själv och vilken effekt det får.
Som exempel så står det att täljstensugnen drar 15 kg att värma sina 55 kwh under 24 timmar. Men om man väljer att göra en mindre brasa på låt säga 10 kg, eller det är sommartid och väljer en ännu mindre mängd ved. Vad blir resultatet i värmeavgivning, hur tänker man då ?

Hej på er,

Har planer på att köpa en täljstensugn med vikt 1500 kg. Jag undrar om man kan reglera eldningen själv och vilken effekt det får.
Som exempel så står det att täljstensugnen drar 15 kg att värma sina 55 kwh under 24 timmar. Men om man väljer att göra en mindre brasa på låt säga 10 kg, eller det är sommartid och väljer en ännu mindre mängd ved. Vad blir resultatet i värmeavgivning, hur tänker man då ?

B Betta skrev:
Hej på er,

Det är aldrig bra att avbryta ugnar för tidigt, åtminstone inte då det kan bildas kondens i skorstenen. I början av eldningen är rökgaserna i toppen av skorstenen långt under kondensrisken och det är först då ugnen är fulladdad som temperaturen hinner torka murstocken. Är det +-grader ute kanske det är mindre känsligt. Har en ugn på 3 ton med tillhörande SEM-skorsten och märkt förhöjd sotmängd då man ofta avbrutit för tidigt och det har blivit sprickor i skorstenens keramrör ovan yttertak( om det beror på eldningen är iofsig oklart) Anordnar man en bypass, så det går att "elda ur" skorstenen i slutet av eldningen torde det vara mer riskfritt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.