P pmd skrev:
Tvättning och målning av ett enplanshus med cirka 72 meter väggar kostade oss 45 000 kr plus material och milkostnad för 6 200 kr sommaren 2020.
Efter rotavdrag blev det knappt 38 000 kr att betala.

Röd slamfärg på väggarna och svart/brun slamfärg på vindskivor och knutar. Målaren var mycket duktig och lyckades pga bra väder bli klar lite snabbare än utlovat. Bra väder betyder också varmt väder men den här målaren jobbade på.

Prisnivån är antagligen lite högre nu, men om du bor i Mälardalen eller Uppland och vill be målaren om en offert så kan du skicka ett meddelande till mig så får du kontaktuppgifter.
Uppskattar att du tog dig tid att svara på frågan! Behövdes det något förarbete mer än tvätt?
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
P
Ja, det stod en tältpaviljong i vägen på ett ställe så den måste skruvas loss från underlaget för att kunna flyttas lite på. Dessutom hade vi ett par spaljéer mot väggen så dessa lossades från väggen och stagades upp "utifrån" så att de inte var i vägen för målningsarbetet. Lite småröjning i djungeln i en rabatt nära väggen också.

Det tog inte så lång tid. Målaren verkade vara van vid sånt. Det ingick i priset.
 
2017, 46000 varav 26000 linoljefärg.
Borsta/skrapa, tvätta, kitta och två varv målning inkl ställning. ROT, kvitto. Firman kursade ngr månader efter då ägaren låstes in av andra orsaker. Ingen vinst på det jobbet iaf.
 
P
P pmd skrev:
Röd slamfärg på väggarna och svart/brun slamfärg på vindskivor och knutar.
Tilläggas bör kanske att jag målade fönsterkarmar och fönsterbågar själv. Det är ett ganska pilligt jobb, men kräver inte klättrande på höga stegar eller ställningar för vårt hus. Då handlade det om skrapning, borstning och målning, utom för en fönsterkarm där jag blev tvungen att byta ut en liten del som var murken. Lite snickeriarbete också, sålunda.

Jag tror att jag hittade en bra balans mellan eget arbete och lejt arbete.
 
  • Gilla
rasmauz
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
2017, 46000 varav 26000 linoljefärg.
Borsta/skrapa, tvätta, kitta och två varv målning inkl ställning. ROT, kvitto. Firman kursade ngr månader efter då ägaren låstes in av andra orsaker. Ingen vinst på det jobbet iaf.
Så totalt 46000 och 26000 av det gick till färgen bara? Wow. Efter allt det du skrev förstår jag konken.
Tack för svaret, det uppskattas!
 
P pmd skrev:
Tilläggas bör kanske att jag målade fönsterkarmar och fönsterbågar själv. Det är ett ganska pilligt jobb, men kräver inte klättrande på höga stegar eller ställningar för vårt hus. Då handlade det om skrapning, borstning och målning, utom för en fönsterkarm där jag blev tvungen att byta ut en liten del som var murken. Lite snickeriarbete också, sålunda.

Jag tror att jag hittade en bra balans mellan eget arbete och lejt arbete.
Man kan verkligen spara in en del på att göra en del själv som du beskrev det!
 
rasmauz rasmauz skrev:
Så totalt 46000 och 26000 av det gick till färgen bara? Wow. Efter allt det du skrev förstår jag konken.
Tack för svaret, det uppskattas!
Inga proffs men bättre än om jag gjort det själv...
 
P pmd skrev:
Tvättning och målning av ett enplanshus med cirka 72 meter väggar kostade oss 45 000 kr plus material och milkostnad för 6 200 kr sommaren 2020.
Efter rotavdrag blev det knappt 38 000 kr att betala.

Röd slamfärg på väggarna och svart/brun slamfärg på vindskivor och knutar. Målaren var mycket duktig och lyckades pga bra väder bli klar lite snabbare än utlovat. Bra väder betyder också varmt väder men den här målaren jobbade på.

Prisnivån är antagligen lite högre nu, men om du bor i Mälardalen eller Uppland och vill be målaren om en offert så kan du skicka ett meddelande till mig så får du kontaktuppgifter.
Hur länge tog det för målaren att bli klar?
 
P
I offerten stod det "arbetstid ca 8-10 dagar", så jag räknade med minst 10 dagar. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog, men jag har för mig att det var en vecka. Eventuellt med någon dags paus, men total arbetstid var kortare än i offerten.

Jag tycker inte att det hade varit något problem om det hade tagit längre tid, t.ex. två veckor. Måleriarbetet störde inte det dagliga livet i eller utanför huset, förutom att vi inte kunde använda uteplatsen där vi hade tältpaviljongen. Vi har dock fler uteplatser som inte påverkades.

Hur mycket fasadmålning påverkar det dagliga livet beror mycket på hur huset ser ut, förstås.
 
  • Gilla
rasmauz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.