Kör en 430x på 2000 kvm gräs och den går 5x6h per vecka (enbart natt då den går på sommarstugetomt, i skydd av mörkret). Tycker den hinner med rätt bra, men det är ju inte golfgreen eller det mest snabbväxande gräset. Om du inte har det borde den klara okomplicerad 5000 kvm på halvtid. dvs 7x12h.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
M
När det gäller att ”pressa” så står det i min manual till Gardenan att den har vilotid, och vilotiden kan inte åtsidosättas. Vet inte vad som menas men det är alltså inte laddtid utan vilotid som benämns. Jag trodde att en roboklippare kunde gå dygnet runt, dvs. åka ladda 60min, klippa 65min, åka ladda 60min, men uppenbarligen inte.

E erimos skrev:
Begränsningsslingan får väl inte vara hur lång som helst? Kanske begränsar TS begagnatletande.
max 800 meter för HQ 430X

Just nu i slutet av Maj / början Juni kan det vara ett problem då gräset växer kopiöst. Men annars tror jag det fixar sig enkelt.

jag har 2500 m2 och en HQ 430X och kör den 3 ggr/vecka i 6 timmar Juli-Okt och Mars-April.
Just nu går den 6 ggr/vecka i 6 timmar. Mao finns det massor av ledig kapacitet. (och i Nov-Feb är det inga problem :p)

Jag har drygt 7000m² tomt att klippa, polaren i byn liknande. Enligt Husqvarnasäljaren skulle förvisso 2 st av största modellen fixa jobbet, men dom pengarna vill ingen av oss lägga (inte heller jobbet att laga spår från maskiner, plocka grenar, bark och allt annat som kan komma på en tomt på landet).
Jag köpte en "ny" (begagnad) trädgårdstraktor, blåser av allt på 100min med buskar, fruktträdgård och allt du kan tänka dig.
En sådan där fin yta du har, utan hinder kan ju inte ta mycket mer än 30 minuter med en gammal trädgårdstraktor (42" - 46" däck).

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Med stor yta är det viktigt att klipparen kan köra rakt så att den täcker hela ytan, antar att den måste ha kompass för det
Vilka har det?

Välj en klippare med så lång drifttid per laddning som möjligt!
Annars kommer den mest åka fram och tillbaka till laddstationen!

Jag har en enkel klippare på en vanlig villatomt där jag byggt om batteriet så den kan köra 6 timmar i sträck. Det gör stor skillnad.

martin43 martin43 skrev:
Jag har en enkel klippare på en vanlig villatomt där jag byggt om batteriet så den kan köra 6 timmar i sträck. Det gör stor skillnad.
Det låter spännande, har tänkt på det i samband med att batteriet blivit lite tröttare efter 5 år.
Dessutom skulle jag vilja utöka området med 1500 kvm till, utan att köpa en ny klippare.
Vissa tillverkare har väldigt små skillnader i spec mellan olika modeller. Batteriet kan vara identiskt trots stor skillnad i rekommenderad max klippyta, och pris.
Därför borde det finnas möjlighet att mixtra själv efter garantitiden. Men det är svårt att hitta hjälp för egna hembyggen av robotklippare. Någon som har tips?

En Robomov med 56cm klippbredd och moddat batteri vore nåt för den ytan!

Går nog att göra på de flesta klippare så länge den inte har för avancerad övervakning av batteriet (och begränsar max inladdad energi och larmar om att batteriet verkar vara för bra).

Jag har helt enkelt öppnat min och limmat ett dubbelt så stort batteripack som original inuti mellan hjulen. För att skyddsövervakning och utjämning ska fungera har jag också öppnat originalbatteriet och dragit ut tunna kablar från varje cell som är kopplade till extrabatteriets celler.

• Gilla
Tobias Hasskvist
  • Laddar…
Wiper har flera modeller som kan hantera större ytor. Min RXH med fem år på nacken skulle klara din tomt galant.

A Alexn72 skrev:
Sant
Jag tänkte på husqvarna.
Vad jag vet finns det ej längre förstärkare till beg.kabeln till HQ. De som fanns fungerade enbart med äldre klippare.

Jag har haft Automower vid villan sedan 2009 och vid sommarstugan seda 2010.
Min erfarenhet är att en robotgräsklippare måste räcka till för den yta den ska klippa. Annars rasar kapaciteten. Den sänker hastigheten när gräset blir för långt, den klipper spiraler eller fyrkanter när den hittar långt gräs och det sänker kapaciteten.
Mina gräsklippare har tillräcklig kapacitet med marginal men har de stått någon gång är det inte alls säkert att de kommer ifatt igen utan jag har varit tvungen att hjälpa dem med en vanlig motorgräsklippare.

Jag hade köpt en begagnad åk-gräsklippare och några flak öl så hade den saken varit biff...

• Gilla
Tobias Hasskvist
  • Laddar…
det spåret än...[/QUOTE]

Köp två problemet löst

Hq anger kapacitet på yta +- 20%. Så en specad kapacitet 4500 m2 så klarar du det nog med superenkel yta som du har. Möjligen stödklippning nån gång när det växer som mest

Har en kompis som reser mycket i jobbet och därför har begränsat med tid för gräsklippning, han är nu inne på fjärde året med en hq 450 x som klipper 8800m²(!).
Han byter visserligen knivar två eller tre gånger varje säsong, men annars har det fungerat över förväntan.
Det var för övrigt hans erfarenheter som fick mig att köpa en 420 för vår gräsmatta på ungefär 2500m².

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.