Jag har en gräsyta på ca 5500 m2 som är väldigt enkel. Jag behöver göra en enda "ö". Annars är den "ren". Jag har även eluttag som ligger bra till. Hela ytan lutar men det är inte så mycket att det blir ett problem.
Jag har redan en robot som klipper området runt huset men leker med tanken på kanske skaffa en beg klippare till det enkla området. Vad tror ni? Satellitbild över gräsyta på 5493 m2 med markerade gränser, lämplig för klippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja jag vet att det kan bli en fin äng men jag har inte fått med sambon på det spåret än...

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
R
Vad är din fråga egentligen? Om du kan skaffa en robot till som klarar att klippa ditt stora område? Svaret på det är ju ja, om den klarar 5500 m2 yta. Då måste den gå 24h/dygn.

Du kan inte "pressa" den att gå 25 :)

• Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
harry73
R RoAd skrev:
Du kan inte "pressa" den att gå 25
Stämmer det? Det betyder egentligen ju bara att intervallet en viss punkt klipps ökar med 25/24 del och att gräset därmed blir marginellt längre mellan klippningar.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad är din fråga egentligen? Om du kan skaffa en robot till som klarar att klippa ditt stora område? Svaret på det är ju ja, om den klarar 5500 m2 yta. Då måste den gå 24h/dygn.

Du kan inte "pressa" den att gå 25 :)

Jag tycker frågan var glasklar - i mitt huvud... :)

Nä, eftersom budgeten är något begränsad funderar jag på om man vågar köpa en äldre klippare utan gps-funktioner osv och tro att den ska klara den ytan. Att den låter lite mer och måste gå hela tiden är inget problem.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R
harry73 harry73 skrev:
Stämmer det? Det betyder egentligen ju bara att intervallet en viss punkt klipps ökar med 25/24 del och att gräset därmed blir marginellt längre mellan klippningar.
Ja det är klart det stämmer. Tillverkaren har specat en maxyta när klipparen fullt ut klarar att klippa gräset på 24h varje dag. Om man har en större yta så kommer gräset förstås att bli lite längre. Kanske acceptabelt men det var därför jag undrade vad TS egentligen ville veta. Som han uttryckte sig så lät det som om han ville få klipparen att gå mer än sin kapacitet.

Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag tycker frågan var glasklar - i mitt huvud... :)

Nä, eftersom budgeten är något begränsad funderar jag på om man vågar köpa en äldre klippare utan gps-funktioner osv och tro att den ska klara den ytan. Att den låter lite mer och måste gå hela tiden är inget problem.
Din fråga är fortfarande inte glasklar. Ett sätt för en klippare att öka sin kapacitet är just GPS för att ge en jämnare klippning över en stor tomt. Fortfarande är det maxkapaciteten som du bör titta på och inte om klipparen har GPS eller inte.

Men jag misstänker att området du vill klippa är en yta där det inte spelar så stor roll om det är "finklippt" över hela ytan hela tiden? Då kan du säkert gå över specifikationen en del och fortfarande vara nöjd. Hur mycket kan jag inte svara på eftersom det väl handlar om vad du tycker är ok klippkvalitet.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Så länge som du kan acceptera att klippa manuellt nån gång om året för att jämna till och inte har så stora krav på jämnt klippt så klarar de mer yta än de är specade till.
Som ett trubbigt mått så satte jag en husqvarna ac 220 på 400kvm villatomt. Den klippte på 21h ner till en helt acceptabel jämn gräsmatta. Vilket då kan tolkas som att det skulle ta 12 dagar att klippa allt med körning dygnet runt även räknat med laddning hos dig.

Jag hade definitivt testat.

R RoAd skrev:
Din fråga är fortfarande inte glasklar. Ett sätt för en klippare att öka sin kapacitet är just GPS för att ge en jämnare klippning över en stor tomt. Fortfarande är det maxkapaciteten som du bör titta på och inte om klipparen har GPS eller inte.
Jag skulle vilja påstå att GPS-funktionalitet är negativt på den yta som TS har. Med GPS-klippning påslagen kommer klipparen att stanna för att vända när den vill klippa extra på en yta. Visserligen lite bra om man har en komplex trädgård där klipparen kan passa på att stanna på en plätt den kanske inte besöker så ofta genom slumpen, men har man en stor öppen yta i stil med en fotbollsplan så är det bättre att slå av GPS-klippningen och låta klipparen hålla farten uppe och bara gå fram och tillbaks. Varje gång den skall stanna och vända är ju ett tillfälle man tappar lite klipptid.

• Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Sedan beror det mycket på hur gräset växer, är det torrt och magert kommer den att hinna klippa. Sköter man mattan som en golfgreen med vatten och gödning då är det mera tveksamt.

Min 230 har nog mer än de 3000 m2 att sköta men det växer inte så hiskeligt.

Protte

R
tensiden tensiden skrev:
Jag skulle vilja påstå att GPS-funktionalitet är negativt på den yta som TS har. Med GPS-klippning påslagen kommer klipparen att stanna för att vända när den vill klippa extra på en yta. Visserligen lite bra om man har en komplex trädgård där klipparen kan passa på att stanna på en plätt den kanske inte besöker så ofta genom slumpen, men har man en stor öppen yta i stil med en fotbollsplan så är det bättre att slå av GPS-klippningen och låta klipparen hålla farten uppe och bara gå fram och tillbaks. Varje gång den skall stanna och vända är ju ett tillfälle man tappar lite klipptid.
Så tror jag inte att GPS-funktionen fungerar (i.a.f. inte på HQ). Som jag fått den förklarad så mappar den upp gräsmattan och håller sedan koll på att den varit ungefär lika mycket överallt. Om den märker att det var länge sedan den var på ett ställe så åker den dit. Så med en extremt enkel yta kommer den aldrig att behöva korrigera klippningen och är onödig. Den gör nog inget sämre däremot.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så tror jag inte att GPS-funktionen fungerar (i.a.f. inte på HQ). Som jag fått den förklarad så mappar den upp gräsmattan och håller sedan koll på att den varit ungefär lika mycket överallt. Om den märker att det var länge sedan den var på ett ställe så åker den dit. Så med en extremt enkel yta kommer den aldrig att behöva korrigera klippningen och är onödig. Den gör nog inget sämre däremot.
Jag har en x-modell så jag ser hur den beter sig.
Utan att veta hur algoritmen ser ut kan vi bara gissa kring alla detaljer, men att den uppehåller sig på en yta under en stund (typ 10-15 minuter nånting, jag har inte kollat) det är sanning. Sen om den har en förmåga att själv styra sig till områden där den vill köra lite vet jag inte. Som det ser ut i mina ögon kör den slumpmässigt för jämnan.

Min poäng är i alla fall att GPS är onödigt på TS yta, men väljer man en HQ så är väl sannolikheten hög att det blir en med GPS. Då vore det kul att se hur den beter sig med och utan funktionen påslagen.

R
Jag har bara en vanlig 420 så jag har inte förstahandserfarenhet nog att säga mot dig. Informationen kommer från den säljare som sålde en 450x till min far. Han hävdade att GPSn bara var en slags försäkring att klipparen klippte jämnt över tomten och att den inte används om den hittar alla ställen tillräckligt ofta av slumpen.

Men om du säger att det inte är så litar jag nog mer på dig. Säljare har inte alltid 100% koll.

Att det är onödigt med GPS för TS tomt är vi i.a.f. överens om :)

Har själv en 330x på en komplicerad trädgård där gpsen gör god nytta för att få ett jämnt resultat men håller med om att gpsen är onödig på en så enkel yta om än stor.

En av HQs större modeller borde klara ytan eller varför inte två mindre, dubbelt så kul:D

En fördel med en större (vet inte på rak arm vilka) är att de med ultraljudssensorer kan hålla en högre hastighet. När det är så stora ytor är det ganska tacksamt eftersom maskinen kan hålla bra fart över gräsmattan.

• Gilla
Emil Norman och 1 till
  • Laddar…
Med så stor yta som du har så kommer man nog nå en begränsning i vad som hinns med på dygnets 24 timmar med en ”vanlig” klippare med kanske 24cm klippbredd.
Husqvarna uppger ju t.ex. 5000m2 på 450X men kan tänka mig att den i princip måste klippa konstant för att hinna med när gräset växer som mest. Går man på de mindre modellerna så tror jag inte att gångtid/dygn räcker för att hålla 5500m2 välklippt, även om den tillåts klippa 24/7. Kanske finns också mjukvarubegränsningar som hindrar detta.

• Gilla
Lorpar
  • Laddar…
450x och dess föregångare är ju inte helt ovanliga på fotbollsplaner som är i liknande storlekar som denna ytan och de klipper ju av uppenbara skäl inte dygnet runt.
Stora öppna ytor utan hinder gör ju att klipparen kan avverka mer effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.