1 280 läst · 19 svar
1k läst
19 svar
Hur mycket gnistor är normalt? Är kolet slut?
Bästa svaret
Jepp ingen fara med ankare och kol, sista videon,där rotationen är vänstergång, små normala gnistor. Men tycker mig se att den vibrerar end del, ljudet inget fel på . Kikade lite på första inlägget,där det är lite mer gnistor som följer med runt. Nu när du har den öppen, så ta en tunn trästicka, riv av en remsa fint sandpapper,vik den över träspetsen och kör maskinen, sandpappret sätts väldigt lätt mot kollektorn och den kommer att ändra färg, från svart till koppargul. Det är inte frågan om att slipa flera minuter.Bara så att kollektorn blir gul. Efter ett tags användning blir kollektorn med en svart yta, helt normalt. Testa enligt ovan så blir det nog bra. Att det skramlar lite är även det normalt. Är ju en begagnad maskin.
Tack @jonaserik för goda råd.J jonaserik skrev:Jepp ingen fara med ankare och kol, sista videon,där rotationen är vänstergång, små normala gnistor. Men tycker mig se att den vibrerar end del, ljudet inget fel på . Kikade lite på första inlägget,där det är lite mer gnistor som följer med runt. Nu när du har den öppen, så ta en tunn trästicka, riv av en remsa fint sandpapper,vik den över träspetsen och kör maskinen, sandpappret sätts väldigt lätt mot kollektorn och den kommer att ändra färg, från svart till koppargul. Det är inte frågan om att slipa flera minuter.Bara så att kollektorn blir gul. Efter ett tags användning blir kollektorn med en svart yta, helt normalt. Testa enligt ovan så blir det nog bra. Att det skramlar lite är även det normalt. Är ju en begagnad maskin.
På min stora Milwaukee 230mm vinkelslip så låg inte ett av kolen mot riktigt och det blixtrade.
Tänkte beställa nya men testade att spänna fjädern ett varv och båda kolen blev lika vilket löste problemet.
Tänkte beställa nya men testade att spänna fjädern ett varv och båda kolen blev lika vilket löste problemet.
Hur spänner man fjädern på dessa kolborstar? Bifogar bild från reservdelslistan.P-plats skrev:
Klicka här för att svara