Här ser ni en videosnutt på en Bosch GSA 1100 E på lätt körning utan belastning. Är denna gnistbildning inom normalspannet eller är kolet slut eller något annat problem med rotor eller liknande?
Det gnistrar ju en del, men den låter ju inte speciellt konstigt? Det brukar "spraka" och gnistra mycket mer än så om rotorn är slut. Kolla så kolen löper lätt och sen kan du försiktigt göra rent i springorna på kollektorn med en nål eller liknande. Om du har möjlighet så kan du sätta fast rotorn i en skruvdragare och slipa med en fin smärgelduk. Spruta på 5-56 i hela skiten och blår rent noga med tryckluft.
Hjälper inte det så får du fixa en ny rotor och nya kol. Tveksamt om det är värt det?
Eller så kör du tills den ger upp totalt (det hade jag gjort) och köper en ny.
Hjälper inte det så får du fixa en ny rotor och nya kol. Tveksamt om det är värt det?
Eller så kör du tills den ger upp totalt (det hade jag gjort) och köper en ny.
Absolut ingen smärgelkduk katastrof.Det är metall i det. Och ingen 5-56 heller,kladdar ihop sig. Ska man snygga till en kollektor så är det med en trästicka med ett 400 sandpapper på spettsen, starta upp maskinen och lite lätt nuddar kollektorn. Sen att det blixtrar,är det som en blå blixt runt, så är det kortis i rotorn. Eller att kolen är slut, räcker inte ner till kollektorn med fjädertrycket.Freestyler skrev:
Det gnistrar ju en del, men den låter ju inte speciellt konstigt? Det brukar "spraka" och gnistra mycket mer än så om rotorn är slut. Kolla så kolen löper lätt och sen kan du försiktigt göra rent i springorna på kollektorn med en nål eller liknande. Om du har möjlighet så kan du sätta fast rotorn i en skruvdragare och slipa med en fin smärgelduk. Spruta på 5-56 i hela skiten och blår rent noga med tryckluft.
Hjälper inte det så får du fixa en ny rotor och nya kol. Tveksamt om det är värt det?
Eller så kör du tills den ger upp totalt (det hade jag gjort) och köper en ny.
Hur jag vet det ovan, lappat EL-handverktyg några år.
Är man rädd om maskinen skruvar man isär den, kontrollerar kolen och byter dem om de är slitna.
Eller så kör man vidare och ägnar sin tid åt något annat.
Jag lägger min "röst" på slitna kol.
Eller så kör man vidare och ägnar sin tid åt något annat.
Jag lägger min "röst" på slitna kol.
det går att köra en stund till. och missljud som kommer senare kan man lätt ignorera ibland och då är det inte endast kolen som behöver bytas.
oftas brukar det spraka när man släpper avtryckan när motordelen bromsar det är vanligt
men att det gnistar när man kör är antingen nöta kol elr att enna biten har fastna och blivit ett glapp emellan
så om maskin är 10år är ett par nya kol en liten del
oftas brukar det spraka när man släpper avtryckan när motordelen bromsar det är vanligt
men att det gnistar när man kör är antingen nöta kol elr att enna biten har fastna och blivit ett glapp emellan
så om maskin är 10år är ett par nya kol en liten del
Här kommer bilder på ena kolborsten och rotorn. Vad säger ni? Min (högst amatörmässiga) åsikt är att kolet är jämnt slitet och ser ok ut och har kvar att ge?
Det var inte lätt att få någon bra vinkel. Hoppas det går att se något av värde.J jonaserik skrev:
-
Video Player is loading.Current Time 0:00/Duration 0:00Loaded: 0%0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.
-
Video Player is loading.Current Time 0:00/Duration 0:00Loaded: 0%0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.



