13 644 läst · 108 svar
14k läst
108 svar
Hur mycket behöver ni "vinna" .. ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 569 inlägg
Intressant och kul frågeställning.
Dock tror jag detta blir en retorisk fråga. Då man vid mer pengar ofta gör andra val och fördyrar sitt leverne samt att man aldrig vet vad framtiden har i sitt sköte.
Personligen hade jag nöjt mig mer än väl med 10 miljoner. Kunnat lösa huslån och sen inte vara lika beroende av att ha ett fast jobb. En dröm jag har är att ena veckan kunna praoa/jobba som läkare, nästa vecka pilot, lastbilschaffis osv. Prova på folks olika livsval och få ännu mer perspektiv samt respekt för livet.
Dock tror jag detta blir en retorisk fråga. Då man vid mer pengar ofta gör andra val och fördyrar sitt leverne samt att man aldrig vet vad framtiden har i sitt sköte.
Personligen hade jag nöjt mig mer än väl med 10 miljoner. Kunnat lösa huslån och sen inte vara lika beroende av att ha ett fast jobb. En dröm jag har är att ena veckan kunna praoa/jobba som läkare, nästa vecka pilot, lastbilschaffis osv. Prova på folks olika livsval och få ännu mer perspektiv samt respekt för livet.
Snigla skrev:
Ni har säkert inte missat att en Eurojackpotvinst gick ut till ett svenskt par i fredags.. på hela 500 miljoner (plus..). En ohygglig summa pengar egentligen..
Det skapades en tråd här om vad man själv skulle göra om man vann dessa pengar.. och jag svarade själv i tråden - och läste de flesta andras kommentarer och insåg hur olika vi ser på pengar och ekonomisk frihet.
Så jag blev nyfiken!
Hur mycket behöver DU vinna (eller för den delen tjäna ihop) för att anse att Du har råd att sluta jobba och göra vad du vill resten av livet.. ? (oavsett om du sen vill sluta jobba eller inte som "rik").
Har ni någon gång räknat på saken?
Det räcker oftast inte med att vinna en miljon, inte heller två.. (många årslöner som måste räknas in, pensionssparande osv).
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Vet inte vem det var som sa det men
"att spela på statliga svenska spel är som en skatt på dumhet". Chansen att vinna är så otroligt liten. Även om det händer någon var och varannan vecka.
// Fredrik
"att spela på statliga svenska spel är som en skatt på dumhet". Chansen att vinna är så otroligt liten. Även om det händer någon var och varannan vecka.
// Fredrik
Inget av det du säger är självklara sanningar.H heimlaga skrev:Sänker man skatten för de rika utan att skära ned drastiskt i utbildning och sjukvård då måste man höja skatten för de fattiga.
Skall man kunna överleva på de lägsta lönerna utan att extraknäcka som tjuv på nätterna och utan att tvingas ta emot socialbidrag som komplement till lönen då innebär det att lönerna måste höjas i motsvarande grad.
Jag tolkar ditt inlägg som att du anser att löneskillnaderna måste minskas radikalt genom höjning av de lägsta lönerna?
I Finland finns det redan nu anställningar där man inte kan leva på ett heltidsarbete utan att komplettera med socialbidrag.
En halvdan vård är betydligt bättre än ingen alls......... och alternativet till offentlig vård är för de flesta av oss ingen alls.
Jag är övertygad om att det går att få offentlig sektor att fungera effektivare och bättre med given budget.
Högre lägstalöner - nej tvärtom tror jag lägstalönerna behöver bli lägre för att minska insteget på arbetsmarknaden.
Löneklyftor verkar vara fult i vissa sammanhang - det är istället något helt naturligt för att inte säga "bra". Hur skulle det se ut om alla tjänade lika mycket? Knas.
Behöver inte fundera på den saken då jag aldrig spelar på nått.
Apropå liten chans att vinna. Min särbo är med i postkodlotteriet, och fick för ett tag sen se sitt hus på tv, där man delade ut pengar vid en så kallad yra, men hon fick inget, för det var porten bredvid som hade vunnit.
Det var alltså inte postnumret som vunnit, utan en portuppgång. Huset är 3 våningar högt och har 4 portar.
Jag gissar att chansen att nån port i det huset kommer vinna igen inte ens finns.
Kanske borde döpas om till Portkodslotteriet.
Apropå liten chans att vinna. Min särbo är med i postkodlotteriet, och fick för ett tag sen se sitt hus på tv, där man delade ut pengar vid en så kallad yra, men hon fick inget, för det var porten bredvid som hade vunnit.
Det var alltså inte postnumret som vunnit, utan en portuppgång. Huset är 3 våningar högt och har 4 portar.
Jag gissar att chansen att nån port i det huset kommer vinna igen inte ens finns.
Kanske borde döpas om till Portkodslotteriet.
Du borde läsa denna artikel i dagens DN.H heimlaga skrev:Sänker man skatten för de rika utan att skära ned drastiskt i utbildning och sjukvård då måste man höja skatten för de fattiga.
Skall man kunna överleva på de lägsta lönerna utan att extraknäcka som tjuv på nätterna och utan att tvingas ta emot socialbidrag som komplement till lönen då innebär det att lönerna måste höjas i motsvarande grad.
Jag tolkar ditt inlägg som att du anser att löneskillnaderna måste minskas radikalt genom höjning av de lägsta lönerna?
I Finland finns det redan nu anställningar där man inte kan leva på ett heltidsarbete utan att komplettera med socialbidrag.
En halvdan vård är betydligt bättre än ingen alls......... och alternativet till offentlig vård är för de flesta av oss ingen alls.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nej-vi-finlandare-ar-inte-det-minsta-lyckliga/
Stickan
Det kan hända att man borde kunna ta in tonåriga sommararbetare för lägre löner...... men problemen kommer när man ännu 20 år senare sitter fast i stort sett på samma praktikantlön trots att man har bytt arbetsgivare. Många arbetsgivare tittar bara på kostnaden och skall en som är över 25 ha en chans att bli anställd måste man gå med på att arbeta billigare än de där låga ingångslönerna.MathiasS skrev:
Inget av det du säger är självklara sanningar.
Jag är övertygad om att det går att få offentlig sektor att fungera effektivare och bättre med given budget.
Högre lägstalöner - nej tvärtom tror jag lägstalönerna behöver bli lägre för att minska insteget på arbetsmarknaden.
Löneklyftor verkar vara fult i vissa sammanhang - det är istället något helt naturligt för att inte säga "bra". Hur skulle det se ut om alla tjänade lika mycket? Knas.
Det är så lönedumpning fungerar.
Jag har varit fast i den ruljansen i många år och känner till det. Jag var tvungen att börja arbeta i egen regi för att någonsin i livet ha en chans komma upp i löner över 1000 euro (cirka 10000 kr) i månaden efter skatt...... som fullt utbildad byggnadsingenjör.
Moderator
· Stockholm
· 53 427 inlägg
Nej, gränsen går vid ca 41 000, beror lite på vilken kommunalskatt du har där du bor. Men i princip drygt 40 000 i månaden.
Vid en lön på 40 000 kr så blir skatten 10 137 kr med 31:ans tabell. Dvs 29 863 kr netto.H hempularen skrev:
Soc blir 14 076 kr. Summan för skatten blir alltså 24 213 kr, en bra bit under 50%.
Jag räknade lite fel förut, men om jag har 55 000 kr i månadslön så får jag ut 37 103 kr efter skatt med 31:ans tabell.
Sociala avgifterna är 19 355 kr och skatten 17 897 kr, dvs totalt 37 252 kr.
Det är precis över 50%
Så det borde väl vara strax under 55 000 kr som gränsen går, eller hur?