A
Denna tråden har spårat ur men på ett alldeles underbart sätt
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Ja det är verkligen äggande läsning (y)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Har för mej att man kan koka ägg för att sedan micra det en liten stund.
Effekten ska då bli att det exploderar när någon knackar hål på skalet.

Har dock aldrig testat.
 
Vaddå värma äggvattnet från 10 grader, alla kör väl i varmvatten så utgångspunkten borde vara runt 50 grader istället. Eller det är för dyrt kanske, påminner mig om den killen i Superspararna som blir överlycklig då han räknat ut att man kan spara 12 kronor om året genom att bara dra av ett lager toapapper åt gången.
 
Om man har tillräckligt varmt vatten i kranen kan man koka ägget genom att ställa det i en äggkopp i vasken och spola varmvatten på det i 10 minuter. Då kommer spisen inte dra någon el alls. Jag är ändå lite tveksam till den metoden som energispartips.
 
C
Varmvattnet i kranen är väl rimligtvis "dyrare" än att värma vatten på spisen?

Edit: Och dessutom inte lämpligt att använda i matlagning har jag lärt mig.
 
Redigerat:
OXYD
Thomas_Blekinge skrev:
har ibland konstiga vanor. Ex: koka potatis med vatten upp över potatisen på full effekt med locket av
stormkoka pasta på full fart
koka ägg i jättekastrull med vatten upp över äggen, gärna med locket av
eller pasta
Spola disken innan diskmaskin
Spola under rinnande varmt vatten.

Det är detta som suger el eller energi. Det är en attitudfråga som har nedärvts. Jag ser det i pentryn på jobbet varje dag.

Att färdigkoka potatis på restvärme har jag lärt mig när jag var fem.
Korrekt tummar upp 👍👍👍👍👍👍👍
 
cpalm skrev:
Varmvattnet i kranen är väl rimligtvis "dyrare" än att värma vatten på spisen?

Edit: Och dessutom inte lämpligt att använda i matlagning har jag lärt mig.
Ibland är det oklart om någon avser att spara energi eller spara pengar. Att värma vatten kräver lika mycket energi oavsett om man värmer det i kastrull eller varmvattenberedare. Däremot kan varmvatten många gånger beredas på sådant sätt att det blir en lägre kostnad än med spisen. Med värmepump, pellets eller fjärrvärme till exempel. I hyreslägenheter är det ofta så att varmvattnet ingår i hyran, och då skulle man kortsiktigt kunna spara pengar på att koka ägg under rinnande vatten. Problemet blir om för många börjar göra det. Varmvatten bör inte användas i matlagning, men till ägg lär det inte vara någon fara. För den händelse att det inte framgått är det ingen metod som jag rekommenderar.
 
fubar skrev:
Har för mej att man kan koka ägg för att sedan micra det en liten stund.
Effekten ska då bli att det exploderar när någon knackar hål på skalet.

Har dock aldrig testat.
Och om man inte vill ha exploderande ägg så går det alldeles utmärkt att koka dem i mikron. Som vanligt i en bytta (glas) med vatten, men man måste slå in äggen i aluminiumfolie först. Vilket gör det så mekigt att man får vara väldigt sugen på ägg och bara ha tillgång till mikro. Jag har inte orkat med det sedan jag fick annat sätt att laga mat, och knappt ens då; När jag bodde i studentrum så var min enda möjlighet att laga mat mikrovågsugn på frysen under hatthyllan. Jag har tom kokat makaroner i mikro. Blir ganska tradigt... :)

(Och innan någon säger det: Ja, det går alldeles utmärkt att ha metall i en mikrovågsugn. Knacka på insidan någon gång, den är *gjord* av metall. Men man måste bla se till att det inte kan bildas några gnistgap (klämman till flärpen på tepåsen är en vanlig syndare, eller hopknycklad al-folie) samt att energin har någon stans att ta vägen (t ex ett glas vatten) eftersom den reflekteras tillbaka till antennen/sändaren annars, och de tål de inte i längden.)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Om man på allvar överväger att laga all mat i micron kan man inte ha särskilt höga krav på smak. Då kan man väl lika väl övergå till att äta kall mat. DET sparar definitivt energi.
Då har du antagligen aldrig ätit mat tillagad i Micro på ett riktigt sätt. Du kommer inte att märka skillnaden om köttet är stekt eller micrat
 
lars_stefan_axelsson skrev:
...
(Och innan någon säger det: Ja, det går alldeles utmärkt att ha metall i en mikrovågsugn. Knacka på insidan någon gång, den är *gjord* av metall. Men man måste bla se till att det inte kan bildas några gnistgap (klämman till flärpen på tepåsen är en vanlig syndare, eller hopknycklad al-folie) samt att energin har någon stans att ta vägen (t ex ett glas vatten) eftersom den reflekteras tillbaka till antennen/sändaren annars, och de tål de inte i längden.)
Helt riktigt påpekat!

Det är väl till och med rekommenderat att man har en tesked i muggen om man värmer gammalt te i mikron.
Detta för att det annars kan bli en ångexplosion i det överhettade (superkritiska?) teet när man sätter läpparna till muggen eller t. ex. släpper ned en sockerbit. Och då kan det gå illa :(

Men jag försökte en gång vära en liten Anton Berg-chokladbit i mikron med folieemballaget på.
Det gick inte så bra, men branden var begränsad :surprised:
 
AnneFi
Stod i manualen till min Micro att man skulle ha en tesked i koppen när man värmer vatten.
Jag provade första gången jag kokade vatten och det resulterade i ett stort svart brännmärke i sidan på micron.. kände mig ganska lurad faktiskt.
 
KnockOnWood skrev:
Helt riktigt påpekat!

Det är väl till och med rekommenderat att man har en tesked i muggen om man värmer gammalt te i mikron.
Detta för att det annars kan bli en ångexplosion i det överhettade (superkritiska?) teet när man sätter läpparna till muggen eller t. ex. släpper ned en sockerbit. Och då kan det gå illa :(
Somliga pratar om det onödiga i att låta pastan stormkoka. Du tycks ha tagit det till en helt ny nivå om du lagar till superkritiskt te. Det låter livsfarligt. Bränns inte tebladen när vattnet är över 374 grader varmt?
 
Att värma glögg i kastrull går ju bra (alkoholen kondenserar på lockets insida), men finns det risk att försöka värma den i micron? Jag har provat, men när det börjar dofta alkohol, blir jag osäker på om det är riskfyllt. Kan det finnas risk för explosion om det blir en gnista i micron? Är luft-alkohol-blandningen på något sätt kritisk.
Kanske säkrast att dricka vatten till pepparkakorna ?
 
Avemo skrev:
Somliga pratar om det onödiga i att låta pastan stormkoka. Du tycks ha tagit det till en helt ny nivå om du lagar till superkritiskt te. Det låter livsfarligt. Bränns inte tebladen när vattnet är över 374 grader varmt?
Jag högg till med begreppet superkritiskt utan att egentligen veta vad det betyder,
men jag tycker det låter spännande.

Överhettat vatten låter ju lite tamt.

Vad jag naturligtvis menade var te (vatten) som värms till över 100°C utan att börja koka,
för att något måste initiera ångbildningen.
Ungefär som att man kan kyla vatten till under 0°C utan att det bildas is.
Något måste starta bildningen av iskristaller.

Eller är jag helt fel ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.