C
KnockOnWood skrev:
Det undrar jag. Har du verkligen provat själv?
Jag har testat... Har en äggkokarmaskin (en sån där helt onödig present) som funkar så och den kokar finfina ägg.
Men för att återanknyta till tidigare inlägg - går det åt mer energi att värma upp ca. 4-5 cm vatten till kokpunkten än att förånga 1 cm vatten? Orkar inte räkna men det är inte helt självklart. :D
 
OXYD
KnockOnWood skrev:
Det undrar jag. Har du verkligen provat själv?

Faktiskt frugan som lärde mig det. Har kokat ägg på det viset i fem år nu.
Så gå ni och koka ett ägg så skall ni se att det funkar lika bra som att ha de vatten täckta. Självklart skall det inte torrkoka.

Jag lägger äggen i ca 1 cm vatten, ställer på induktionshäll, startar klockan på 8min sen full fräs på induktionen. Då får vi ett ägg som passar oss båda inte slemmig och inte hård utan fint krämig. 😋
 
  • Gilla
Bjurran och 1 till
  • Laddar…
OXYD skrev:
Faktiskt frugan som lärde mig det...
Då börjar jag tro på det :)

OXYD skrev:
...
Jag lägger äggen i ca 1 cm vatten, ställer på induktionshäll, startar klockan på 8min sen full fräs på induktionen. Då får vi ett ägg som passar oss båda inte slemmig och inte hård utan fint krämig. 😋
Skall prova.
Våra ägg från Åsbohönsen är rätt små, så vi brukar koka dem 7 minuter.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
cpalm skrev:
Men för att återanknyta till tidigare inlägg - går det åt mer energi att värma upp ca. 4-5 cm vatten till kokpunkten än att förånga 1 cm vatten? Orkar inte räkna men det är inte helt självklart. :D
specifika värmekapaciteten för vatten är 4,18 kJ/kgK. Ångbildningsvärme är 2260 kJ/kg. Med de siffrorna kan man räkna fram att det går åt sex gånger så mycket energi för att förånga hundragradigt vatten som för att värma vatten från 10 till 100 grader. Följaktligen 7 gånger så mycket energi för att förånga tiogradigt vatten som att bara koka upp det.

TS skrev visserligen att han är energisparnörd, men när vedspisen framhålls som optimalt tyder det snarare på att sparivern bara gäller el. Eller möjligen köpt energi. "raw food" borde vara ganska energibesparande för övrigt.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
OXYD skrev:
Faktiskt frugan som lärde mig det. Har kokat ägg på det viset i fem år nu.
Så gå ni och koka ett ägg så skall ni se att det funkar lika bra som att ha de vatten täckta. Självklart skall det inte torrkoka.

Jag lägger äggen i ca 1 cm vatten, ställer på induktionshäll, startar klockan på 8min sen full fräs på induktionen. Då får vi ett ägg som passar oss båda inte slemmig och inte hård utan fint krämig. 😋
Vi har ju precis konstarerat i tråden att det kostar en hel del energi att stormkoka. Då är min metod billigare, eftersom jag stänger av plattan när vattnet kokat upp. Då måste vattnet täcka äggen, eftersom det inte finns någon ånga, temperaturen måste ju hållas över 62 grader. Dessutom är torrkokning omöjlig, då plattan är avstängd.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det undrar jag. Har du verkligen provat själv?
Jag vet inte om det funkar men med tanke på hur dom speciella äggkokarna fungerar så skulle det kunna fungera likadant på spisen.
 
Vilken trevlig tråd som visar all uppfinningsrikedom som godartad snålhet kan leda till!

Anna_H skrev:
Vi har ju precis konstarerat i tråden att det kostar en hel del energi att stormkoka. Då är min metod billigare, eftersom jag stänger av plattan när vattnet kokat upp. Då måste vattnet täcka äggen, eftersom det inte finns någon ånga, temperaturen måste ju hållas över 62 grader. Dessutom är torrkokning omöjlig, då plattan är avstängd.
Här måste jag bidra till debatten. Efter ett tips i Ny Teknik för ett par år sedan har jag helt övergått till den mest radikala äggkoknings-metoden: Jag använder bara 1-2cm vatten OCH stänger av värmen när det kokat upp! Baksidan är tillagningstiden. Ungefär 15 minuter tar det, och jag sätter tehuvan på kastrullen (ja, stor tehuva!) för att hålla värmen. Huvan har blivit lite bränd i kanten med tiden, men har man induktionsspis (jag har glaskeramik) är det förstås inget problem.

Fler detaljer:
* Lägger i äggen i kallt vatten (förstås, så de inte spricker)
* 7 st ägg får plats i min kastrull, då blir det bara plats för 1-2dl vatten!
* I ärlighetens namn kan äggen vara lite för lite kokta på sidan som sticker upp ur vattnet. Det märks mest på att de är svårskalade där. Vitan brukar vara hård ändå.
* Eftersom värmen tar slut precis när den nått mitten av ägget blir gulan perfekt i konsistensen.
* I stället för att vädra ditt tvivel här - prova! Gillar du både lös- och hårdkokta ägg har du ju inget att förlora!

(Förlorade ägg är förresten också gott...)

/Filip
 
Har du mätt upp specifika energiförbrukningen i kJ/ägg för löskokt respektive hårdkokt? Hur blir det om man jämför med äggröra? Då behöver man inte värma något vatten så det borde gå mindre energi. Stekt ägg borde placera sig någonstans däremellan eftersom det är större yta på stekpannan än på en kastrull och temperaturen är högre. Om man å andra sidan ändå skall steka bacon till äggen så kanske det effektivaste blir att steka ägget i samma panna. Här finns säkerligen potential för stora besparingar i relativa termer. Fast jag fortsätter nog att låta smaken vara främsta argumentet när jag lagar mat.
 
Avemo skrev:
Jag ville ge en referens angående vad det kostar. En annan referens är följande: Om mikron är på 900W går det åt 0,045 kWh för att köra den i 3 minuter på högsta effekt.
Mikrovågsugnars effekt räknas i värmeeffekt, men eftersom magnetronen har en verkningsgrad på runt 70% så blir det en hel del förlustvärme också. Du får räkna med att det går åt snarare 0.06 kWh att köra den i 3 minuter.

Vattenkokaren är isolerad (med plast) så värmeförlusterna är ganska låga. Induktionsspisen har också låga värmeförluster, men det beror på kärlet hur stora förluster man får.

Doppvärmare (som var vanligare förr) har också hög verkningsgrad, men där är kärlets isolering helt avgörande.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Den här tråden är verkligen helt kapad... Från mikro till äggkokning, det brukar vara en dålig kombination! Men när vi nu ändå håller på.

Jag mätte faktiskt elförbrukning och koktider med ång-äggkokare, vanlig spisvattenkokning och radikal-metoden för att skicka ett svar till Ny Teknik. Sedan glömde jag bort alltihop. Men jag har för mig att ångkokaren tyvärr var nästan lika bra. Och att jag var trött på kokt ägg länge därefter...
 
  • Gilla
godeha och 2 till
  • Laddar…
OXYD
Anna_H skrev:
Vi har ju precis konstarerat i tråden att det kostar en hel del energi att stormkoka. Då är min metod billigare, eftersom jag stänger av plattan när vattnet kokat upp. Då måste vattnet täcka äggen, eftersom det inte finns någon ånga, temperaturen måste ju hållas över 62 grader. Dessutom är torrkokning omöjlig, då plattan är avstängd.
Häligt med äggkokartävling (y)
Behöver inte stormkoka, räcker med vanligt bubbel. En lätt metod för att kunna hålla exakt tid.

Kör du induktion och kokar ~1cm vatten sen stänger av och låter ägget vara i lite längre, måste ju vara det mest energisparande efter att koka ägg i micro :)
Men det tar ju lite längre tid.

Har du en traditionell platta så blir det väldigt svårt att beräkna utnyttjad för och eftervärme. Då skall man nog inte tänka på energiförbrukning ;)
 
c_olsson skrev:
Mikrovågsugnars effekt räknas i värmeeffekt, men eftersom magnetronen har en verkningsgrad på runt 70% så blir det en hel del förlustvärme också. Du får räkna med att det går åt snarare 0.06 kWh att köra den i 3 minuter.
Jag beklagar att jag tog så lättsinnigt på frågan. Jag tittade inte ens på märkplåten innan jag skrev. Sådana här frågor är för viktiga för att ta så lättvindigt på.
IMG_0794.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har båda fel. Elektrisk effekt är 1050 W och det går åt 0,0525 kWh för att köra den i tre minuter. Mitt elpris i november var 101,9 öre/kWh inklusive överföringsavgift skatt och moms. Alltså kostade det mig 5,35 öre att köra mikron i tre minuter i november. Osäker dock på om jag använde mikron i november.
 
Hej

Förstår knappt varför? Ska du bara äta mikromat och slänga ut spisen?? Kanske skulle funka i husvagnen eller när man var 17år och singel, och än om spisen används, är ändå i vårt fall väldigt få ggr i veckan, dessa kWh måste vara försumliga, bättre att begränsa köksfläktanvändandet och flödet samt använda eftervärmen, vi förbrukar 2700kwh hushållsel/år, inkl motorvärmare och 5-7gr varmt i förrådet, ändå gatan ljusaste hus med massor av utebelysning och innebelysning, LED givetvis..
 
Absolut snålaste sättet att värma ett ägg måste vara att knäcka det i en skål tillsätta lite grädde och kryddor och köra i micron 30 sek, sedan vänta några sekunder, och köra några sekunder till, avsluta när sufflen är som högst. kanongott och rekordsnabbt och förmodligen en energivinnare :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
har ibland konstiga vanor. Ex: koka potatis med vatten upp över potatisen på full effekt med locket av
stormkoka pasta på full fart
koka ägg i jättekastrull med vatten upp över äggen, gärna med locket av
eller pasta
Spola disken innan diskmaskin
Spola under rinnande varmt vatten.

Det är detta som suger el eller energi. Det är en attitudfråga som har nedärvts. Jag ser det i pentryn på jobbet varje dag.

Att färdigkoka potatis på restvärme har jag lärt mig när jag var fem.
 
  • Gilla
OXYD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.