9 770 läst · 37 svar
10k läst
37 svar
Hur minska insyn och buller från väg?
Bildgooglar man på huset så hittar man platsen. Som kommunal väg finns inte ÅDT redovisat hos Trafikverket men kommunen har rimligen trafikmätningar själv som man kan efterfråga.Johannes Carlsson skrev:
Ser ut som en av tre infartsleder till centrala tätorten. Den som har allra flesta privatbostäder runt kring sig. Möjlighet att köra andra vägar finns för den som inte behöver röra sig i området, alltså borde ett genomfartsförbud för annat än busstrafik kunna införas. Detta kan man driva utifrån buller och föroreningar, man får efterfråga mätningar på bägge och sedan se om kommunen når upp till Boverkets miljökvalitetsmål. Gör man inte det så har man ett case att driva mot politik, förvaltning och offentlighet.
En snabb koll hos Trafikverket ger att hela tätorten har 50 km/h som bashastighet så denna väg utmärker sig inte speciellt med hastigheten. Här skulle man kunna driva en hastighetssänkning för hela tätorten till 30 km/h, tidsförlusten är försumbar men livskvalitetsvinsterna enorma. Man kan alltid använda barn som slagträ "tänk på baaaarnen", det går alltid hem särskilt då kommunerna är ålagda att tillse barnperspektivet i varje beslut.
Ideellt engagemang är toppen och jag håller med dig om bilismens onödighet. Man får dock se upp så man inte blir kvarterets bittra haverist.T tompaah7503 skrev:Nu vet jag att forumet heter Byggahus, men det slår mig ändå hur väldigt svenskt det är att försöka möta beteendeproblem på samhällelig nivå med tekniska lösningar på individnivå.
Biltrafiken är ett stort samhällsproblem och mycket av den är helt onödig. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer, i tätorter är den siffran ännu högre. Dessa resor kan lätt ersättas med gång- eller cykelresor. Konkret resultat om så skedde: tänk att hälften av biltrafiken försvann från din gata, gatan kunde då smalnas av och hastigheten kunde sänkas rejält.
Buller från biltrafiken orsakar av däckens kontakt med gatan, därför kommer inte avgasfria bilar lösa problemet utan snarare förvärra dem eftersom de driver på utvecklingen mot tyngre bilar. Tyngre bil, mer buller. Däcken orsakar även andra problem, som bland annat partikelutsläppen från slitaget; som genom inandning transporteras in i kroppen och påverkar både andningsorganen och hjärt- och kärlsystemen. Till de akuta effekterna hör hosta, attacker av astma samt kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL). Studier har också visat att nedsatt lungfunktion kan vara en effekt som uppstår på lång sikt, särskilt hos barn som bor i områden med höga halter av PM2,5. Konkret resultat om hastigheten på biltrafiken sänks från 50 till 30 km/h: bullret från däcken kommer nästan försvinna helt.
Tillkommer flera andra negativa aspekter som sämre folkhälsa på grund av bristande vardagsmotion, sämre skolresultat hos barnen av samma skäl, mindre självständighet hos barn som skjutsas överallt och blir begränsade i sin rörlighet i hemmiljön på grund av den farliga biltrafiken.
Alla negativa effekter kulminerar utanför din fastighet i form av "buller" som du får förslag på ska åtgärdas med plank, murar, växter, tätningslister och andra tekniska lösningar vars främsta syfte är att du inte ska exponeras för eländet. Lite som att fixa problemet med kriminalitet med gated communities.
Jag har en helt annan vinkling på vad du borde göra:
engagera dig för minskad biltrafik.
Det är inte en quick fix men kommer göra dig nöjdare i längden, risken finns också att du blir grannskapets hjälte. Att folk lider i tysthet av biltrafiken är vanligt, men när någon driver frågor om lindring i eländet får man ofta snabbt medhåll och stöttning.
Hyperlokalt kan du prata med dina grannar på gatan, om de upplever samma sak. Dra ihop opinion, när ni har det så är det dags att prata med politiker, förvaltning och skriva insändare i lokaltidningen. Det finns organisationer man kan delta i som verkar för alternativ mobilitet, som Naturskyddsföreningen eller Cykelfrämjandet. Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF verkar för säkrare trafik som i nästan alla fall inkluderar sänkta hastigheter. Alla idéburna organisationer vill alltid ha mer stöttning och fler frivilliga som hjälper till med saken så du kommer bli väl mottagen.
Sätt själv exemplet "be the change you want to see" och börja cykla om du inte redan gör det, elcyklar gör 5-10 kilometers resor till nobrainers, särskilt i kustnära sydsvenska samhällen där vinter är något man reser till på sportlovet. Låna ut elcykeln till grannen en gång, så kommer de köpa en egen (japp, det funkar faktiskt så, elcykel smittar lättare än Covid). Om elcykeln känns dyr i inköp så tänk på att den kostar bara motsvarande 2-4 månaders bilinnehav.
Det är absolut inte omöjligt att driva dessa frågor och lyckas minska biltrafik och dess hastighet på 3 års sikt.
Insynsproblemet kan du lösa med en vacker thujahäck, det är en svensk klassiker.
Så, nu välkomnar jag alla som kör bil totalt i onödan att stämpla mitt inlägg med smileys.
Knappen är här nedan ⇙
Vår gata har nyligen sänkts från 50 till 40, tror inte det gör någon skillnad eftersom det mest är vägens utformning som sätter hastigheten. Brandkåren m.fl. motsätter sig starkt fler farthinder.
Jag tror det som kommer göra skillnad för oss är att de ska bygga bostäder kring den huvudled som matar vår gata. Nimbyismen är så klart stark i området men jag tror att det kommer betyda att genomfartstrafiken tar en bekvämare väg.
Om du har möjlighet så plantera en tät häck i 2 rader o göm akustikpaneler mellan häckradrrna, de absorberar ljud mycket bättre än träd, buskar eller hårda plank o murar. efter ett par år ser du inte absorbenterna .P Philip_Ängelholm skrev:Tack för konkreta förslag, Staffan! Jag har också funderat på flera lager, t ex konstruktion, häck och träd.
Angående mur mot gatan. Givet att man kan få bygglov för en mur på 1000 mm, hur mycket trafikljud håller den egentligen ute? Spontant tänker jag att den borde fånga upp det ljud som genereras på gatunivå.
Vad tror du?
Troligtvis inte. Ett klassiskt problem i konflikter när att grannen har vandaliserat ett gammalt träd på fel sida tomtgränsen är ju att det varken kan ersättas eller värderas...H hellborg skrev:
Visst kan man köpa träd med viss ålder. Jag specialbeställde träd från Stångby Plantskola men det var nog ett undantag (fick ta 3 st isf 1). Visserligen säljer de inte till privatpersoner i normala fall men man ska kunna beställa och få levererat till sin lämpligaste plantskola. De säljer ju mest till kommuner och företag där man vill ha rejäla träd från början.S Staffan-N skrev:
Dyrt blir det förstås.
Beroende på förutsättningar, inte minst budget och utsikt:P Philip_Ängelholm skrev:
* Genomskinlig bullerskärm, troligen utanför budget.
* Två tjocka plank och plast med jord eller lera emellan ~1 dm för bullerdämpandet. (plank-plast-jord-plast-plank), beror på bygglov.
* Mikrofoner vid gatan och trädgårdshögtalare som skickar ut motfas ljud.
* Någon råkar glömma sin betongklump i änden av gatan så att genomfart upphör
* Höj hela tomten en våning så att det blir i paritet med grannen troligen utanför budget.
Pluspoäng för kreativa förslag!spikplanka skrev:Beroende på förutsättningar, inte minst budget och utsikt:
* Genomskinlig bullerskärm, troligen utanför budget.
* Två tjocka plank och plast med jord eller lera emellan ~1 dm för bullerdämpandet. (plank-plast-jord-plast-plank), beror på bygglov.
* Mikrofoner vid gatan och trädgårdshögtalare som skickar ut motfas ljud.
* Någon råkar glömma sin betongklump i änden av gatan så att genomfart upphör
* Höj hela tomten en våning så att det blir i paritet med grannen troligen utanför budget.
Produkter som diskuteras i tråden