ahlis_se skrev:
Hej Enk Projektet,

Redan gjort jämför elräkning med föregående år samma period, inga ändringar är gjorda i hushållet.
Teorier är alltid kul och ibland stämmer de med verkligheten. :)

vh ahlis
Nja...att jämföra med en gammal elräkning och sen anta att förbrukningen ser likadan ut år från år blir nog inte så exakt....men är det inte mer noga än så så funkar det så klart.
 
Enk Projektet skrev:
Nja...att jämföra med en gammal elräkning och sen anta att förbrukningen ser likadan ut år från år blir nog inte så exakt....men är det inte mer noga än så så funkar det så klart.
Vet inte hur mkt noggrannhet jag behöver. 1700 kWh förra året, 2900 iår.
 
ahlis_se skrev:
Vet inte hur mkt noggrannhet jag behöver. 1700 kWh förra året, 2900 iår.
Och med en förhållandevis mild höst/vinter i år så kostnaden för stillestånd är nog större än 2900-1700=1200. Min gissning är att skillnaden kanske är ca 10 %. Då får man en skillnad på 1300 till 1400 kWh. :confused:
 
  • Gilla
pooster
  • Laddar…
I
Rättelse.
hög/lågtryckspressostat ska det så klart vara.:surprised: även om temperatur och tryck hänger ihop, vill man veta trycket är det pressostat som gäller, inget annat.
 
Redigerat av moderator:
I
Kan också meddela nu efter att ha räknat, vi hamnar strax under 5000kWh för året, 126m2 yta. Ett bra år.(y)
( separat mätare på vp inkl. cp och fläkt)
 
harry73
ahlis_se skrev:
Passa på att byta nu? Till en "lika bra" för 50k till plus installation? Ska jag fortsätta göra detta vart 6e år? Det kommer ju en ny modell om 3 år....
;-)
Jag tänkte på en större model som kyler frånluften till ca -18grader, då blir energibesparingen större, sen har de en kompressor med variabel hastighet, som också gör att det blir mindre start och stopp, och de som men ändå har sliter mindre på din kompressor.

Men jag har en känsla att du inte är ut efter råd, men bara vill skriva av din frustration över att din kompressor är sönder efter 6 år.
 
I
harry73 skrev:
Jag tänkte på en större model som kyler frånluften till ca -18grader, då blir energibesparingen större, sen har de en kompressor med variabel hastighet, som också gör att det blir mindre start och stopp, och de som men ändå har sliter mindre på din kompressor.

Men jag har en känsla att du inte är ut efter råd, men bara vill skriva av din frustration över att din kompressor är sönder efter 6 år.
Det är ju en tänkbar lösning om huset behöver energin. Ingen mening med en sån om den ska gå på halvfart alltid. Prisskillnaden är för stor mot en mindre, det hinner inte betala sig, skulle ta ca 80 år för mig.
Var i kontakt med CZ åf om samma sak, de lovade att jag skulle kunna sänka förbrukningen med 4-5 tusen kWh. Skönt sa jag då blir det gratis och om jag snålar får jag pengar tillbaka. När jag förklarat och visat siffror ville de inte rekommendera sin pump, kred för det. Men det gäller för mig, med min förbrukning, i min zon, det är inte givet gälla för alla.
 
harry73 skrev:
Jag tänkte på en större model som kyler frånluften till ca -18grader, då blir energibesparingen större, sen har de en kompressor med variabel hastighet, som också gör att det blir mindre start och stopp, och de som men ändå har sliter mindre på din kompressor.

Men jag har en känsla att du inte är ut efter råd, men bara vill skriva av din frustration över att din kompressor är sönder efter 6 år.
Tror inte det blir mindre start stop på en kraftigare inverter flvp dom stoppar ganska ofta för avfrostning just för att avluften blir så kall. Dom lite svagare flvp får inte mycket start stop dels därför att ofta ligger avluften över 0an och dels är dom så klena så dom går 24/7 från nån plusgrad ute och då får man få starter men många drift timmar som säkert också sliter.
 
harry73
Mycket möjligt att det blir många stopp pga avfrostning i alla fall, men eftersom kompressorn har variabel hastighet, blir det mjukare stopp och start som sliter mindre.
Skulle min pump gå sönder skulle jag absolut överväga antingen en kraftigare flvp eller en luft/vattenvärmepump
 
I
harry73 skrev:
Mycket möjligt att det blir många stopp pga avfrostning i alla fall, men eftersom kompressorn har variabel hastighet, blir det mjukare stopp och start som sliter mindre.
Skulle min pump gå sönder skulle jag absolut överväga antingen en kraftigare flvp eller en luft/vattenvärmepump
Du får gärna utveckla det lite, att mjukstarten gör att kompressorn slits mindre, kontaktorer och andra elektriska komponenter, håller jag med på. Jag har hört många påstå samma sak men kan inte riktigt förstå varför, även om det nog kan finnas en liten påverkan tror jag inte det kan vara avgörande.
Min bestämda uppfattning är att kompressorn slits när lagerna saknar smörjning, tiden från start tills oljan kommit fram.
 
I
ahlis_se skrev:
Hej Harry,

Jag har en Nibe 310p, både enligt Nibe och teknikern så går de inte att justera frånluften. antingen drar man ur sladde till fläkten eller så har man den inkopplad.

Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.

Tenkikern som var här kontrollerade de inställningar jag gjort ( kurva samt +/- ratten ) allt så ok ut enligt honom.

Vh ahlis
Du har väl ett filter i vp? Sätt i nåt som är tätare då. Eller tejpa halva filtret, bara fantasin sätter gränser.:)
 
harry73 skrev:
Jag tänkte på en större model som kyler frånluften till ca -18grader, då blir energibesparingen större, sen har de en kompressor med variabel hastighet, som också gör att det blir mindre start och stopp, och de som men ändå har sliter mindre på din kompressor.

Men jag har en känsla att du inte är ut efter råd, men bara vill skriva av din frustration över att din kompressor är sönder efter 6 år.
Hej Harry,

Självklart är jag frustrerad.
Just nu av tre saker, det ena är den bristande kvalitén på produkter som funnits på marknaden de senaste 25 åren ( minst ).

Det andra som är frustrerande för en person som i vanliga fall "gör allting" själv lejer ut ett jobb till någon jag "måste" använda för att göra FB nöjda som vad de verkar som är fullständigt inkompetent.

Det tredje är att _om_ nu FB är sanningsenliga i vad de delgivit mig så kan jag inte förstå att inte fler som kör FLVP eller FFVP inte räknat på all kostnad. FB är kanske inte helt ärliga men samtidigt, vad har dom för anledning att ljuga i ett ärende som detta? De betalar ju ändå inte ut nåt.

Något ruttet finns de i branschen och jag har svårt att sätta fingret på det. Jag tillhör en av de numera få som kan tänka mig att betala för att få 100% då 80% inte är tillräckligt för mig. Det som gör mig uppriktigt sagt skitförbannad är att man lovar 80% och levererar 40% av 80% vilket åtminstone jag som kund inte kan acceptera.

Jag har gnuggat manualen igen och hittat inställningen av frånluftsfläkten så nu vet även jag att den går att ställa.
Jag uppskattar den tekniska hjälpa jag fått här även om den samtidigt än en gång bekräftar att det idag knappt finns leverantörer som bryr sig de minsta om vad de säger sålänge de säljer nåt.

Jag hoppas att fler räknar på totalkostnaden för deras FLVP LLVP i framtiden för de känns alldeles för grått att de inte finns någon kontroll alls på marknaden.

Tackar för visad uppmärksamhet.

//ahlis
 
ion skrev:
Du har väl ett filter i vp? Sätt i nåt som är tätare då. Eller tejpa halva filtret, bara fantasin sätter gränser.:)
Hej Ion,

Jag gillar ditt tänk :)
Nu under Jul får den pumpa på som den gör eftersom att en hel del gäster kommer att passera genom huset under denna perioden.. vill inte dra på mig fuktskador med.

Vh
ahlis
 
ion skrev:
Du får gärna utveckla det lite, att mjukstarten gör att kompressorn slits mindre, kontaktorer och andra elektriska komponenter, håller jag med på. Jag har hört många påstå samma sak men kan inte riktigt förstå varför, även om det nog kan finnas en liten påverkan tror jag inte det kan vara avgörande.
Min bestämda uppfattning är att kompressorn slits när lagerna saknar smörjning, tiden från start tills oljan kommit fram.
Hej Ion och Harry,

numera vet jag inte vad jag kan eller inte kan. Men vad jag fått höra är att man ska ha "rätt" pump. Den ska helst inte gå hela tiden ( såsom min verkar göra ) men den ska heller inte vara så pass stor att den bara går då och då för då får man problem som beskrivits här med många starter.

Det ska finnas förvärmning till kompressorn men det är ändå så att första varven innan oljan kommit fram överallt är alltid kritiska, precis som på vilken motor som helst.

vh
Ahlis
 
ahlis_se skrev:
Självklart är jag frustrerad.
Just nu av tre saker, det ena är den bristande kvalitén på produkter som funnits på marknaden de senaste 25 åren ( minst ).

Något ruttet finns de i branschen och jag har svårt att sätta fingret på det. Jag tillhör en av de numera få som kan tänka mig att betala för att få 100% då 80% inte är tillräckligt för mig. Det som gör mig uppriktigt sagt skitförbannad är att man lovar 80% och levererar 40% av 80% vilket åtminstone jag som kund inte kan acceptera.


Jag hoppas att fler räknar på totalkostnaden för deras FLVP LLVP i framtiden för de känns alldeles för grått att de inte finns någon kontroll alls på marknaden.
//ahlis

Problemet är nog på flera plan;

- Om det gäller gruppbebyggelse så är det den store byggaren som väljer typ av uppvärmning.
För att hålla energilkraven så köpes FV pump till billigast möjliga pris och sedan sk-er byggaren i om den håller 5-10 eller 15 år. Det blir fastighetsägarens bekymmer.

- Om fastighetsägaren sedan ångrar uppvärmningssätt så är det oftast svårt/dyrt att konvertera till annat- (tänk hur många som gnisslar tänder om direkt eluppvärmning men svårt att konvertera- helt rätt när det byggdes men helt fel nu med höga elpriser))

- Om enskild fastighetsägare vill köpa FV är det svårt att genomskåda glättig reklam och verkligen få fram bevis på vad som är mest prisvärt inför köpbeslut.

- Samma fabrikat och modell kan ha olika driftlängd beroende på installations- och driftförhållande samt om den var tillverkad en måndag eller annan veckodag :D

- En ägare av en FV, eller för den del vilken maskin som helst, kan inte se in i framtiden, utan bara konstatera i efterhand om det var ett bra köp eller inte. Detta kan ju då ta en 10-15 år innan man vet facit.:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.