äppelskrutt 030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och om du inte har nått larm så kolla kretskortet för styrningen
 
roland53 skrev:
Om man ska diskutera energiåtgång här på forat så är det viktigt att jämföra "äpple med äpple, och inte äpple med päron".
Byggår på huset har den betydelsen att isoleringsstandard, fönsterstandard mm har förändrats (skärpts genom åren) och att då diskutera t.ex ett 15 år gammalt hus i samma andetag som ett nybyggt gör att debatten blir skev.

Och byggfukten har stor betydelse första uppvärmningsåret.
Om du har gjort en statistik på energiåtgången från år 1 så kan du med största sannolikhet se att du under första året har en högre förbrukning oavsett uppvärmningssätt.
I ditt fall så har du under första året bytt till annat uppvärmningssätt och då haltar din jämförelse betänkligt.

Men de fastighetsägare med statistik på energiåtgången och som har haft samma uppvärmningsanläggning hela tiden kan förmodligen bekräfta mitt påstående betr. högre uppvärmningskostnader första året.
Nej jag har inte sett att jag hade en högre förbrukning första året det är försvinnande lite isf, jag hade elfäktar igång på vintern, kollade mätaren, kopplade på pannan och förbrukningen sjönk 1/3 trots samma innetemperatur ute, ungefär 2 månader med fläktar och lika länge med pannan som det höll ungefär samma temperatur ute.
Det har ju ingen som helst betydelse när JAG byggde mitt hus om jag jämför 2 olika uppvärmningssätt i samma hus, påverkar ju inget om grannen har sämre isolerat.

Vem orkar lägga ner tid på att föra statistik på energiåtgången, jag har nog andra betydligt roligare hobbies än att bekymra mig om att elräkningen blir någon hundralapp mer emellanåt, har inte haft en elräkning på över 2500kr per 3 månader hittills.

Jag fattar inte riktigt tråden, om man inte kan räkna hem pannan så ser jag inte varför man ska byta kompressor, det är väl enklare att fortsätta köra på elpatronen om det ändå inte lönar sig att byta kompressorn?

Jag är ingen förespråkare för FLVP, största misstaget jag gjorde vid husbygget, men att den inte skulle vara lönsam håller jag inte med om.
 
Redigerat:
Pumba skrev:
Nej jag har inte sett att jag hade en högre förbrukning första året det är försvinnande lite isf, jag hade elfäktar igång på vintern, kollade mätaren, kopplade på pannan och förbrukningen sjönk 1/3 trots samma innetemperatur ute, ungefär 2 månader med fläktar och lika länge med pannan som det höll ungefär samma temperatur ute.
Det har ju ingen som helst betydelse när JAG byggde mitt hus om jag jämför 2 olika uppvärmningssätt i samma hus, påverkar ju inget om grannen har sämre isolerat.

Vem orkar lägga ner tid på att föra statistik på energiåtgången, jag har nog andra betydligt roligare hobbies än att bekymra mig om att elräkningen blir någon hundralapp mer emellanåt, har inte haft en elräkning på över 2500kr per 3 månader hittills.

Jag fattar inte riktigt tråden, om man inte kan räkna hem pannan så ser jag inte varför man ska byta kompressor, det är väl enklare att fortsätta köra på elpatronen om det ändå inte lönar sig att byta kompressorn?

Jag är ingen förespråkare för FLVP, största misstaget jag gjorde vid husbygget, men att den inte skulle vara lönsam håller jag inte med om.
Debatten handlar om det är lönsamt med en FV över en förväntad eller utlovad livstid inkl. service- och ev. haverikostnader.
Ett första kriterie för att kunna räkna på detta är väl att ha koll på elförbrukningen, både utan FV och under drift av FV för att kunna räkna på "vinsten".
Om det nu är väldigt betungande att 1 ggr/mån läsa av elmätaren :wow: så har elleverantören utmärkt statistik att ta del av.
Att det blir lägre energiåtgång efter 3 månaders vinter i Jönköpingstrakten är väl ganska naturligt, det är väl inte 5 mån vinter i dom trakterna? ;)

Eftersom du själv tycker det var ett stort misstag att installera en FV trots en stor "energivinst" så vore det intressant om du kunde utveckla varför du tycker så? :confused:
 
I
lat skrev:
För att blanda mig i det här med min brandfackla, varför i h....e är inte alla värmepumpar utrustade med energimätare för upptagen & avgiven energi så att man faktiskt överhuvudtaget kan se att de levererar den Cop de ska?????

Idag så får "alla" gissa och jag tror att de flesta överskattar effektiviteten i sina anläggningar.
Sedan så är jag motståndare till dessa fantastiska konstruktioner som ska leverera både varmvatten med 55-60C och värme. Skulle tro att det på alla sätt blev billigare om man lät vp jobba mot optimal temp och sedan spetsade vv med en liten välisolerad vvb.
Jo helt klart hade det varit önskvärt att det fanns som standard men i form av en elmätare, för det är det som är intressant, bra cop innebär inte alltid lägsta elbesparing.
Det är dessutom väldigt enkelt och billigt att installera en bättre beg elmätare, skulle den ingå i vp skulle det säkerligen generera en oförsvarbar merkostnad. Jag som inte är hightech läser av min varje kväll 24:00 ca. Inte bara av nyfikenhet utan det hjälper en att se värmepumpens status. Om den grundlöst plötsligt börjar dra några kWh för mycket, är något fel. Det lärde jag mig av att övertrycksventilen till varmvattnet en gång läckte. Sedan dess läser jag av varje dygn. Det har blivit en sån rutin att jag inte kan sova om jag glömt det.
 
I
roland53 skrev:
Menar du att besparingen med en FV vs enbart elpatron/elvärme skulle vara 12-15`per år (25-30´på 2 år) eller 25-30´för 1 år ???

Vad menar du med normaltstort hus och vilken ålder på huset? :x
Jag utgår från det jag vet, mitt hus. Jag vet att det med elvärme drog 18-19 tusen kWh om året , nu har jag med vp runt 5.
Jag anar att 126 kvm inte längre är normalt, anar att 130-150 är vanligare
Jag har insett att nya hus är bättre isolerade än mitt från -83
Det är antaganden och gissningar, bättre än så kan jag inte.
 
ion skrev:
Jag utgår från det jag vet, mitt hus. Jag vet att det med elvärme drog 18-19 tusen kWh om året , nu har jag med vp runt 5.
Jag anar att 126 kvm inte längre är normalt, anar att 130-150 är vanligare
Jag har insett att nya hus är bättre isolerade än mitt från -83
Det är antaganden och gissningar, bättre än så kan jag inte.
Fantastiskt bra. Och vi pratar om en frånlufts värmepump?
 
I
Mainstream skrev:
I min energiberäkning räknas det med att huset behöver 13.000 kWh/år från värmesystemet. Att köpa värmepump för det lilla behovet känns så fel. Cirka en tusenlapp i månad för värme alltså med nuvarande el-pris. Värmepumpen kostar ca 75.000 med installation.

(Jag har också en vattenmantlad kamin men enbart för mysfaktor så den ingår inte i energiberäkningen. Blir det kallt kan man ju alltid elda lite extra).


Det jag menar är att det är fel att (i praktiken) tvingas göra stora investeringar med tvivelaktig pay-off baserade på en uppskattad förbrukning.
Jo jag håller med dig. Teori och verklighet är sällan detsamma. Så anta att huset drar betydligt mer än vad kalkylen säger, då kan du komma att ångra dig att du inte satte in den där värmepumpen. Dessutom är väl 75 papp för en av de stora FLVP. Stämmer kanlkylen borde det räcka med en mindre. Skulle det inte räcka kan du ju byta senare och sälja det lille för halva priset.
 
ion skrev:
Jo helt klart hade det varit önskvärt att det fanns som standard men i form av en elmätare, för det är det som är intressant, bra cop innebär inte alltid lägsta elbesparing.
Det är dessutom väldigt enkelt och billigt att installera en bättre beg elmätare, skulle den ingå i vp skulle det säkerligen generera en oförsvarbar merkostnad. Jag som inte är hightech läser av min varje kväll 24:00 ca. Inte bara av nyfikenhet utan det hjälper en att se värmepumpens status. Om den grundlöst plötsligt börjar dra några kWh för mycket, är något fel. Det lärde jag mig av att övertrycksventilen till varmvattnet en gång läckte. Sedan dess läser jag av varje dygn. Det har blivit en sån rutin att jag inte kan sova om jag glömt det.
Finns det nån vp med riktig energimätning ? En beg elmätare är nog väl så bra gärna en som mäter förbrukningen momentant kul att se vad vp drar.
 
I
Mainstream skrev:
Huset har FTX. Ville ha separat ventilation. Så trots ett välisolerat hus i södra Sverige med FTX-ventilation för värmeåtervinning och en vattenmantlad kamin krävdes värmepump för att klara BBR-kraven i energi-beräkningen.
Skulle inte en FTX vara godkänd? Och vad i hela fridens namn ska du FLVP om du har FTX? Skulle avluften gå till FTX skulle det bara trigga igång elpatronerna i denna och det skulle bli dyrare än om du bara hade ett av alternativen, Annars måste du ha en pump som tillför huset energi, ingen frånluftsvp.
 
I
roland53 skrev:
Fantastiskt bra. Och vi pratar om en frånlufts värmepump?
Jo jag är nöjd. Men den går i stort sett alltid.
 
roland53 skrev:
Eftersom du själv tycker det var ett stort misstag att installera en FV trots en stor "energivinst" så vore det intressant om du kunde utveckla varför du tycker så? :confused:
För att huset känns som en gammal dragig lada från 1800-talet, tycker inomhusklimatet inte är speciellt trevligt utan kalt och dragit.
Har inget med någon energivinst att göra.

Hade jag gjort valet idag hade jag tagit bergvärme utan att tveka, vilket även kommer bli när denna pannan ger upp, men den lär väl hålla en förbannat massa år bara för det.

Och jo vintern 2012/2013 var ca 4 månader med kallt och snö när jag höll på med det sista på huset, så det händer här nere.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ion skrev:
Skulle inte en FTX vara godkänd? Och vad i hela fridens namn ska du FLVP om du har FTX? Skulle avluften gå till FTX skulle det bara trigga igång elpatronerna i denna och det skulle bli dyrare än om du bara hade ett av alternativen, Annars måste du ha en pump som tillför huset energi, ingen frånluftsvp.
Enbart FTX räcker ej.

Skrev värmepump, ej FLVP. I mitt fall blir det luft/vatten. Sakfrågan är den samma. Dum, men tvingande investering.
 
roland53 skrev:
Problemet är nog på flera plan;

- Om det gäller gruppbebyggelse så är det den store byggaren som väljer typ av uppvärmning.
För att hålla energilkraven så köpes FV pump till billigast möjliga pris och sedan sk-er byggaren i om den håller 5-10 eller 15 år. Det blir fastighetsägarens bekymmer.

- Om fastighetsägaren sedan ångrar uppvärmningssätt så är det oftast svårt/dyrt att konvertera till annat- (tänk hur många som gnisslar tänder om direkt eluppvärmning men svårt att konvertera- helt rätt när det byggdes men helt fel nu med höga elpriser))

- Om enskild fastighetsägare vill köpa FV är det svårt att genomskåda glättig reklam och verkligen få fram bevis på vad som är mest prisvärt inför köpbeslut.

- Samma fabrikat och modell kan ha olika driftlängd beroende på installations- och driftförhållande samt om den var tillverkad en måndag eller annan veckodag :D

- En ägare av en FV, eller för den del vilken maskin som helst, kan inte se in i framtiden, utan bara konstatera i efterhand om det var ett bra köp eller inte. Detta kan ju då ta en 10-15 år innan man vet facit.:(
Hej Roland,

Jag har ju som sagt inte byggt huset själv, ägaren innan gjorde detta. Så vi har ju en inte byggt huset men det är bara 5 år gammalt. Själv har jag svårt att förstå miljötänk när man förväntas konsumera konstant. Kvalitetsprodukter som håller länge är dåligt för ekonomin men bra för miljön.

God Jul

ahlis
 
ion skrev:
Jag utgår från det jag vet, mitt hus. Jag vet att det med elvärme drog 18-19 tusen kWh om året , nu har jag med vp runt 5.
Jag anar att 126 kvm inte längre är normalt, anar att 130-150 är vanligare
Jag har insett att nya hus är bättre isolerade än mitt från -83
Det är antaganden och gissningar, bättre än så kan jag inte.
Helt omöjligt att få så högt cop med en liten flvp som lämnar max 2 kw och som kräver en del elpatron du har endera mätt fel eller gjort andra åtgärder samtidigt.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
ion skrev:
Jo helt klart hade det varit önskvärt att det fanns som standard men i form av en elmätare, för det är det som är intressant, bra cop innebär inte alltid lägsta elbesparing.
Bara en elmätare (som brukar finnas i nån form i de flesta lite mer avancerade vp, säger tyvärr alldeles för lite!

Jag vet inte hur många vp-anläggningar jag har tittat på där man inte har en aning om de ger överhuvudtaget i närheten av vad de ska p.g.a det inte finns nån värmemätare som visar AVGIVEN energi

Nä, helt rätt bra cop innebär inte alltid lägsta elbesparing, tvärtom så innebär bra Cop högsta besparing och effektivitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.