I
lat skrev:
Bara en elmätare (som brukar finnas i nån form i de flesta lite mer avancerade vp, säger tyvärr alldeles för lite!

Jag vet inte hur många vp-anläggningar jag har tittat på där man inte har en aning om de ger överhuvudtaget i närheten av vad de ska p.g.a det inte finns nån värmemätare som visar AVGIVEN energi

Nä, helt rätt bra cop innebär inte alltid lägsta elbesparing, tvärtom så innebär bra Cop högsta besparing och effektivitet.
Ha,ha. trevligt med observanta människor.(y)
Så kan det bli när man tänker ett och skriver nåt annat, högsta besparing ska det så klart vara.
(tänkte högsta)
Du måste läsa mig rätt när jag skriver el-mätare är gott nog. Det förutsätter att man har referensuppgifter, givetvis. Jag skulle kunna ge exempel på när en bra cop inte är det optimala när det gäller frånluftsvärmepumpar, men nu är det Jul så det får vänta i så fall.
God Jul på dig , och alla ni andra också på BH.:)
 
Redigerat av moderator:
Väntar nyfiket på exempel när inte bra cop är optimalt ?
 
En frånluftsvärmepump är ju tre funktioner i en låda.
Värmegenerator för rumsvärme,
Varmvattenberedare,
Frånluftsventilation.

En sådan kombination måste optimera någon av funktionerna,
och de andra två blir lite lidande, det är väl lätt att inse?

Men tack vare kombinationen blir investeringskostnaden lägre,
och det är väl där optimeringen ligger.
Och det är väl därför alla husfabriker har hakat på.
Det är det billigaste sättet att få energiåtgången under gällande gränsvärde helt enkelt.

Om man vill maximera alla tre funktionerna väljer man i stället
Berg/jord/sjövärmepump alt. ved- eller pelletspanna,
Varmvattenberedare kompletterad med solfångare,
FTX
där varje funktion kan optimeras för sig, men totalinvesteringen blir högre.
 
Vilken funktion är optimerad i flvp ?
 
smurfen72 skrev:
Vilken funktion är optimerad i flvp ?
Måste väl vara ventilationen, det är ju tämligen bra på att ta varm inneluft och blåsa ut kalluft.
För varmvatten är den ju dålig på, räcker inte för ett badkar eller och om man är fler än 1 som duschar så får man duscha snabbt.
Kompressorn verkar ju vara skit enligt tråden så den funktionen borde väl vara tveksam då med.

En kompromiss på alla plan som gör att husfabrikanterna kan visa upp bra kalkyler.

Jag har 1-2 meter ner till fast berg, ångrar väldigt att vi inte tog den extra kostnaden för bergvärme, men nibe 750 skulle ju vara så bra...
 
smurfen72 skrev:
Vilken funktion är optimerad i flvp ?
Som jag skrev:
KnockOnWood skrev:
...
Men tack vare kombinationen blir investeringskostnaden lägre,
och det är väl där optimeringen ligger.
...
Men detta är min uppfattning bara.
Och det finns naturligtvis andra synpunkter :)
 
I
smurfen72 skrev:
Väntar nyfiket på exempel när inte bra cop är optimalt ?
Det vanligaste är när ventilationen är så stor att pumpen inte kan återvinna optimalt. Då blir det mycket bra cop men dålig ekonomi för att mycket kalluft dras in.
Och det handlar bara om FLVP.
 
Redigerat av moderator:
smurfen72 skrev:
Vilken funktion är optimerad i flvp ?
Måste väl vara ventilationen, det är ju tämligen bra på att ta varm inneluft och blåsa ut kalluft.
För varmvatten är den ju dålig på, räcker inte för ett badkar eller och om man är fler än 1 som duschar så får man duscha snabbt.
Kompressorn verkar ju vara skit enligt tråden så den funktionen borde väl vara tveksam då med.

En kompromiss på alla plan som gör att husfabrikanterna kan visa upp bra kalkyler.

Jag har 1-2 meter ner till fast berg, ångrar väldigt att vi inte tog den extra kostnaden för bergvärme, men nibe 750 skulle ju vara så bra...


Att påstå att 310 inte klarar av att värma ett badkar var att ta i...
 
Redigerat:
Sedan är den ju dockningsbar med andra typer av värme källor
 
ion skrev:
Det vanligaste är när ventilationen är så stor att pumpen inte kan återvinna optimalt. Då blir det mycket bra cop men dålig ekonomi för att mycket kalluft dras in.
Och det handlar bara om FLVP.
Då blir det riktigt dåligt cop för då lär elpatron behövas vilket sänker cop rejält.
 
I
smurfen72 skrev:
Då blir det riktigt dåligt cop för då lär elpatron behövas vilket sänker cop rejält.
Själva värmepumpen, kylmaskinen är inte elpatroner eller annan tillskottsenergi.
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance): hur mycket värmeenergi som genereras per tillförd elenergi. Till exempel av 1 kWh el får man ut 4 kWh värmeenergi, alltså med en värmefaktor på 4 (COP 4).

Man kan även sänka vv-temp till så lite som möjligt och få bra cop, men det skulle då gå åt mer varmvatten alt. behövt temphöjas externt, dålig ekonomi. Det skulle så klart då gälla för alla varmvattentillverkande värmepumpar.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
ahlis_se skrev:
Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.
Helt uppåt väggarna fel. Den som påstått något sådant kan inget om FLVP'ar :eek:

Den första meningen är det enda som verkar stämma. Det låter ganska troligt att kompressordelen ger 1500W värme, och då är ca 500W tillförd eleffekt till kompressorn och ca 1000W återvunnen värme från frånluften.

Så stoppar man kompressorn måste 1500W ersättas med elpatronvärme, men samtidigt går det inte längre 500W för att driva kompressorn så totala förlusten blir endast 1000W ändå.
 
ion skrev:
Själva värmepumpen, kylmaskinen är inte elpatroner eller annan tillskottsenergi.
En värmepumps verkningsgrad mäts i värmefaktor, även kallad COP (Coefficient Of Performance): hur mycket värmeenergi som genereras per tillförd elenergi. Till exempel av 1 kWh el får man ut 4 kWh värmeenergi, alltså med en värmefaktor på 4 (COP 4).

Man kan även sänka vv-temp till så lite som möjligt och få bra cop, men det skulle då gå åt mer varmvatten alt. behövt temphöjas externt, dålig ekonomi. Det skulle så klart då gälla för alla varmvattentillverkande värmepumpar.
Räknar man endast elen till kompressorn så får man naturligtvis bra cop med högt vent flöde men vem räknar så de flesta är intresserade av cop inkl allt cp elspets fläktar.
 
pekk@13 skrev:
Sedan är den ju dockningsbar med andra typer av värme källor
Nu vet jag inte riktigt vad det var du citerade, men en Nibe 750 klarar inte av att ge tillräckligt med varmvatten för mitt hörnbadkar om jag inte kör tillfällig ökning osv.

Vad en 310 är för något har jag inte en aning om?

Vad jag vet är inte nibe 750 dockningsbar med annat än varmvattenberedare..
 
Finns docknings sats till Nibe 750 SCA 41 heter den. Om man har stort badkar behöver man en vp med separat beredare om vv ska räcka till eftersom vp jobbar med för låg temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.