harry73 skrev:
Här fattar jag inte resonemanget. Antingem räknar du de extra kostnader för elpatronet som extra kostnader, och då ska du dra av den elen som kompressorn annars hade förbrukad, eller så räknar du med en fiktiv förlust för att kompressorn inte funkar. Det verkar att du vill göra både och.

Tar vi min flv som exempel (nibe fighter)
Kompressorn drar 0,9 kW och borde då generera 2,7 kW värme (lite beroende om det är till vv eller golvvärme)
Skulle jag stänga av kompressorn och kompensera med elpatron, sparar jag 0,9 kW för att kompressorn är avstängd men elpatronet drar 2,7 kW för att kompensera kompressorn. Det kostar alltså 1,8kW extra. Det blir 1300 kW om månaden om kompressorn skulle ha varit igång hela tiden.

Om kompressorn är igång hela tiden, borde det vara kallt utomhus med torr inomhusluft som följd. Då kan man utan risk för fuktskador minska ventilationen kraftig. På det sättet minskar värmebehovet och sparar du in en del av din förlust.
Hej Harry73,

Enligt min leverantör så är det en faktor till som inte finns med.
När kompressorn slutar att fungera så är de som du säger, i mitt fall 550W "finns inte" längre samtidigt så den energi tagen ur luften som kommer från huset blir en ren förlust istället för att den återanvänds. I mitt fall ligger värme effekten på ca 1500W men nettoförlusten blir över 3 000 W beroende på luftflödet ut från huset. Ju större effekt din panna ger desto större effekt får bortfallet av kompressorn.

Dessutom är min mekaniska frånluft inte ställbar annat än på donen och dom låter jag helst vara då jag inte äger mätutrustning för att återställa deras inställningar.

Jag har diskuterat min tankemodell med min leverantör och den är i linje med vad dom säger händer när pannan går sönder vid kallt väder.

vh
ahlis
 
harry73 skrev:
...
Om kompressorn är igång hela tiden, borde det vara kallt utomhus med torr inomhusluft som följd. Då kan man utan risk för fuktskador minska ventilationen kraftig. På det sättet minskar värmebehovet och sparar du in en del av din förlust.
Det där är väl lite moment 22.
Frånluftvärmepumpen "lever" ju på värmeenergin i den utventilerade rumsluften.
Minskar man ventilationen får FLVPn mindre energi att arbeta med, och kan leverera mindre värme tillbaka.

En svensk översättning av "moment 22": Att bita sig själv i svansen :)
 
ahlis_se skrev:
Hej Harry73,

Enligt min leverantör så är det en faktor till som inte finns med.
När kompressorn slutar att fungera så är de som du säger, i mitt fall 550W "finns inte" längre samtidigt så den energi tagen ur luften som kommer från huset blir en ren förlust istället för att den återanvänds. I mitt fall ligger värme effekten på ca 1500W men nettoförlusten blir över 3 000 W beroende på luftflödet ut från huset. Ju större effekt din panna ger desto större effekt får bortfallet av kompressorn.

Dessutom är min mekaniska frånluft inte ställbar annat än på donen och dom låter jag helst vara då jag inte äger mätutrustning för att återställa deras inställningar.

Jag har diskuterat min tankemodell med min leverantör och den är i linje med vad dom säger händer när pannan går sönder vid kallt väder.

vh
ahlis
Vilken vp har du som det inte går att ställa hastigheten på frånluft fläkten på ?
 
ahlis_se skrev:
En motor är för övrigt extremt komplex jämfört med en VP som också är baserad på väldigt väldigt gammal teknik från kylskåp.
Här vet jag inte riktigt vad du pratar om. För det första så innehåller en VP en motor, så bara där faller resonemanget. Den innehåller också en kompressor. Principen för att kylskåp och en VP är visserligen densamma, båda använder sig av den så kallade Carnot-cykeln. Där slutar dock likheterna. En VP är en oerhört mycket mer komplicerad maskin än ett kylskåp. Särskilt en FLVP som måste hämta väldigt mycket energi ur en liten mängd luft. En LLVP är t.ex. betydligt enklare då den istället skall hämta mycket energi ur en mycket stor mängd luft.
 
vectrex skrev:
Här vet jag inte riktigt vad du pratar om. För det första så innehåller en VP en motor, så bara där faller resonemanget. Den innehåller också en kompressor. Principen för att kylskåp och en VP är visserligen densamma, båda använder sig av den så kallade Carnot-cykeln. Där slutar dock likheterna. En VP är en oerhört mycket mer komplicerad maskin än ett kylskåp. Särskilt en FLVP som måste hämta väldigt mycket energi ur en liten mängd luft. En LLVP är t.ex. betydligt enklare då den istället skall hämta mycket energi ur en mycket stor mängd luft.
Beskriv gärna skillnaderna i detalj, jag är oerhört nyfiken. Länkar går också bra.

Beskriv gärna även den stora tekniska skillnaden mellan LLVP och FLVP.


Vh
Ahlis
 
smurfen72 skrev:
Vilken vp har du som det inte går att ställa hastigheten på frånluft fläkten på ?
Hej Smurfen72,

min panna är nästan på dagen 6 år gammal vid haveriet.
Jag vill undvika diskussioner om huruvida jag ska köpa en annan eller inte, min enda önskan med tråden är att de som haft haveri också räknar på den totala kostnaden över 20 år, och är de då fortfarande lönsamt med VP ?

vh ahlis
 
Klart det är lönsamt med vp men flvp verkar ha lite sämre hållbarhet än andra vp.
 
smurfen72 skrev:
Klart det är lönsamt med vp men flvp verkar ha lite sämre hållbarhet än andra vp.
Hej igen smurfen,


Läser du hela tråden så kommer du upptäcka att med nuvarande hållbarhet på FLVP så kommer min totalkostnad vara densamma som om jag hade haft en oljebrännare. Dock är ju tillförlitligheten på en oljebrännare av en annan klass.

Är det verkligen så klart att det är lönsamt med VP ?
Verkar inte så när jag pratar med Försäkringsbolaget.
Har du själv någon typ av VP?
Om du har en, hur länge har du haft den och vilken typ ?

vh
ahlis
 
Redigerat:
Har en bergvärme vp men den är inte gammal tror den är 4,5 år gammal och har försäkring i 10 år. Den typen av vp brukar ju ha betydligt längre hållbarhet vet inte vad det beror på men gissar att det delvis beror på att en flvp får många drift timmar och därmed slits mera sen arbetar dom ofta med lite sämre temperaturer och sånt sliter också.
 
smurfen72 skrev:
...
sen arbetar dom ofta med lite sämre temperaturer och sånt sliter också.
Förklara detta, tack :confused:
 
smurfen72 skrev:
Har en bergvärme vp men den är inte gammal tror den är 4,5 år gammal och har försäkring i 10 år. Den typen av vp brukar ju ha betydligt längre hållbarhet vet inte vad det beror på men gissar att det delvis beror på att en flvp får många drift timmar och därmed slits mera sen arbetar dom ofta med lite sämre temperaturer och sånt sliter också.
hej Smurfen,

Så för en investering på 100k eller mer så tecknar du ändå en extra försäkring ?
Hur kommer sig detta?
Är du osäker på att produkten du köpt kommer att fungera under 10 år utan stopp ?
Täcker inte din hemförsäkring eventuella problem ( som den gör för en oljepanna )?

Själv förväntar jag mig att en panna håller 20 år utan dyrare stopp, tio år är ju knappt startsträckan.

vh
ahlis
 
Är din bil oförsäkrad?
Hur många drifttimmar har den per år, 300?
Frånluftsvärmepumpen har minst 3000...
 
vilpi skrev:
Är din bil oförsäkrad?
Hur många drifttimmar har den per år, 300?
Frånluftsvärmepumpen har minst 3000...
Hej vilpi,

Min bil har en försäkring som täcker bilen.
Om jag har en oljebrännare täcks den av min hemförsäkring som jag också har. Men om jag har en VP så täcks knappt denna av min hemförsäkring då tillförlitligheten inte räcker till, alltså "måste" jag teckna ytterligare en försäkring. Har du en extra försäkring för ACn i din bil?

Om inte, varför inte?
 
Redigerat:
ahlis_se skrev:
hej Smurfen,

Så för en investering på 100k eller mer så tecknar du ändå en extra försäkring ?
Hur kommer sig detta?
Är du osäker på att produkten du köpt kommer att fungera under 10 år utan stopp ?
Täcker inte din hemförsäkring eventuella problem ( som den gör för en oljepanna )?

Själv förväntar jag mig att en panna håller 20 år utan dyrare stopp, tio år är ju knappt startsträckan.

vh
ahlis
Just pga att det är dyra grejer gör behovet av försäkring viktigare anser jag både när det gäller vp och andra grejer.
Jag tecknade en försäkring som ersätter hela rep kostnaden + självrisk och försäkringen kostade 3000 kr vilket jag tycker det är värt att veta att 10 år framåt kostar det 0 kr.
Jag är inte 100% säker på att den kommer hålla 10 år men tror den kommer hålla minst 20 år pga av att jag optimerat gångtiderna via mycket vattenvolym och vp har rätt flöde.
Min hemförsäkring täcker inte hela kostnaden varken för vp eller oljepanna gör din det ?
Om min vp pajar efter att försäkringen löpt ut kommer jag inte lägga 20000-25000 kr på rep utan det blir en helt ny vp för ca 50000-55000 kr med försäkring som i dag är 14 år tror jag. Min vp spar ca 15000 kwh per år så det tar inte så lång tid innan jag går plus så håller den 15 år så har jag tjänat massor.
 
Vissa leverantörer av t.ex. bergvärmepumpar har garantier/trygghetsförsäkringar som "ingår" 6-10 år vid köp av deras produkter, samt kan förlängas med ytterligare 5-10 år. Flera har väl 14 år som maxlängd.
Den extra trygghet som de kan ge är väl just det att det kompenserar för åldersavdrag.
Sedan om man behöver dem eller ej, tja det får var och en bedöma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.