smurfen72 skrev:
Just pga att det är dyra grejer gör behovet av försäkring viktigare anser jag både när det gäller vp och andra grejer.
Jag tecknade en försäkring som ersätter hela rep kostnaden + självrisk och försäkringen kostade 3000 kr vilket jag tycker det är värt att veta att 10 år framåt kostar det 0 kr.
Jag är inte 100% säker på att den kommer hålla 10 år men tror den kommer hålla minst 20 år pga av att jag optimerat gångtiderna via mycket vattenvolym och vp har rätt flöde.
Min hemförsäkring täcker inte hela kostnaden varken för vp eller oljepanna gör din det ?
Om min vp pajar efter att försäkringen löpt ut kommer jag inte lägga 20000-25000 kr på rep utan det blir en helt ny vp för ca 50000-55000 kr med försäkring som i dag är 14 år tror jag. Min vp spar ca 15000 kwh per år så det tar inte så lång tid innan jag går plus så håller den 15 år så har jag tjänat massor.
Hej Smurfen,

Jättebra.
Meningen med tråden är inte att jag ska teckna en försäkring till, meningen med tråden är att jag är nyfiken på hur mkt varje stopp kostat samt hur många stopp folk råkat ut för under 20 år.
Söker jag på nätet hittar jag flera med BVP som råkat ut för kompressorhaveri efter 4-5 år till en rep kostnad av ca 20 000. Försäkring eller ej, det är katastrofalt låg kvalitet om man inte ens klarar hälften va utlovad drift tid.

red: kontroll hos min leverantör visar att den pannan jag har inte kan försäkras för den är för gammal. 6 år gammal ? Det råkar inte vara så att det finns ett seriefel ?

För att jämföra med en ny personbil, om den totalhavererar efter 3 000 mil finns de knappt någon tillverkare som inte ger dig en ny motor monterad och klar på garantin. Jag efterlyser att man ska vara en stolt ägare av något som fungerar inte en stolt försäkringstagare som hoppas att skrotet håller varje vinter som passerar efter 3e året i drift.

pinsamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
På vår bergvärmepump från -2000 fick vi byta kompressor på strax före den blev 10 år och för den modellen fanns en 10-årig kompressorgaranti. Vi fick betala ca 6000-7000:- för arbete och annat material, t.ex. torkfilter/ventil/gas/etc.
Med ny kompressor som är effektivare, man ser det på förbrukning och att den ytterligare sänkt in/ut brine temp, så har den snart snurrat i 15 år.
Pumpen var betalad efter ca 7 år, beräknat på minskad uppvärmningskostnad/varmvatten från tidigare el/olja och förlorade ränteintäkter på ca 100.000.
 
Det är dåligt att många FLVP fortfarande havererar efter 3-5 år enligt försäkringsbolagens statistik. För egen del havererade första kompressorn efter 4 år, den andra höll i 9 år och den senaste har hittills gått i 3 år. Den senaste fick också kompressorvärmare monterad för att kompensera för problemen med propan och jag hoppas därmed att den kommer att hålla uppåt 10 år. Ett antal andra servicejobb har också tillkommit. Besparingen ligger på omkring 7000-8000 kWh/år enligt de uppgifter jag fått fram på ett par olika sätt. Det har blivit en besparing totalt hittills men klart mindre än trott med hänsyn till alla servicekostnader.
 
ahlis_se skrev:
Hej Smurfen,

Jättebra.
Meningen med tråden är inte att jag ska teckna en försäkring till, meningen med tråden är att jag är nyfiken på hur mkt varje stopp kostat samt hur många stopp folk råkat ut för under 20 år.
Söker jag på nätet hittar jag flera med BVP som råkat ut för kompressorhaveri efter 4-5 år till en rep kostnad av ca 20 000. Försäkring eller ej, det är katastrofalt låg kvalitet om man inte ens klarar hälften va utlovad drift tid.

red: kontroll hos min leverantör visar att den pannan jag har inte kan försäkras för den är för gammal. 6 år gammal ? Det råkar inte vara så att det finns ett seriefel ?

För att jämföra med en ny personbil, om den totalhavererar efter 3 000 mil finns de knappt någon tillverkare som inte ger dig en ny motor monterad och klar på garantin. Jag efterlyser att man ska vara en stolt ägare av något som fungerar inte en stolt försäkringstagare som hoppas att skrotet håller varje vinter som passerar efter 3e året i drift.

pinsamt.
Frågan är hur dom vp gått 100 starter per dygn och 18 graders delta ?
 
Josth skrev:
Det är dåligt att många FLVP fortfarande havererar efter 3-5 år enligt försäkringsbolagens statistik. För egen del havererade första kompressorn efter 4 år, den andra höll i 9 år och den senaste har hittills gått i 3 år. Den senaste fick också kompressorvärmare monterad för att kompensera för problemen med propan och jag hoppas därmed att den kommer att hålla uppåt 10 år. Ett antal andra servicejobb har också tillkommit. Besparingen ligger på omkring 7000-8000 kWh/år enligt de uppgifter jag fått fram på ett par olika sätt. Det har blivit en besparing totalt hittills men klart mindre än trott med hänsyn till alla servicekostnader.
Hej Josth,

under de kompressorhaverier/stopp du haft, har du då haft ökad elkonsumtion ?
om du haft ökad elkonsumtion är den inkluderad i din service kostnad ?

vh
ahlis
 
Hej, jo har haft turen att haverierna har inträffat under sommarhalvåret och fått service ganska snart inom några få veckor. Kompressorn kan ha låtit illa men klarat sig till våren/sommaren och jag har en teori om att den slutligt lägger av när det blir fler start och stopp(?) Har inte räknat med den extra elförbrukningen i servicekostnaderna. Uppskattar det till ett antal hundra kWh per tillfälle. Skulle man räkna stilleståndskostnader så måste den extra elförbrukningen med.
 
harry73
Din leverantör kan inte räkna. Hitta en annan som kan ger dig lite bättre råd.

Har du en flvp som drar 0,5 kW, ger de dig en vinst på ca 1 kW då kompressorn är igång
aldrig mer och ibland mindre.
Det går att sätta ventilationen lägre på en flvp men det kan vara krångligt. Om du berättar vilken modell du har kan någon säkert hjälpa dig.
 
Redigerat:
harry73
KnockOnWood skrev:
Det där är väl lite moment 22.
Frånluftvärmepumpen "lever" ju på värmeenergin i den utventilerade rumsluften.
Minskar man ventilationen får FLVPn mindre energi att arbeta med, och kan leverera mindre värme tillbaka.

En svensk översättning av "moment 22": Att bita sig själv i svansen :)
Ingen moment 22 med att minska venlilationen. I ts fall för att kompressorn är sönder

I vårt fall är det inte heller moment 22 av följande anledningar:
- anledningen är att få lite mindre torr inomhus, och med lägre ventilation får man in mindre kall utomhus som innehåller väldig lite fukt
- vid vår standard ventilationsinställning klarar inte pumpen att ta vara på all värme och luften som blåsas ut ligger långt över 0-strecket.
med lite lägre ventilation klarar pumpen bättre att kyla ner frånluften

Men drar man ner ventilationen, ska man kolla omsprungen fortfarande får tillräckligt med från. I mitt fall ska utlovade ligga lite över 0 grader så att man inte får för mycket defrostning
 
harry73 skrev:
Din leverantör kan inte räkna. Hitta en annan som kan ger dig lite bättre råd.

Har du en flvp som drar 0,5 kW, ger de dig en vinst på ca 1 kW då kompressorn är igång
aldrig mer och ibland mindre.
Det går att sätta ventilationen lägre på en flvp men det kan vara krångligt. Om du berättar vilken modell du har kan någon säkert hjälpa dig.
Hej Harry,

Jag har en Nibe 310p, både enligt Nibe och teknikern så går de inte att justera frånluften. antingen drar man ur sladde till fläkten eller så har man den inkopplad.

Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.

Tenkikern som var här kontrollerade de inställningar jag gjort ( kurva samt +/- ratten ) allt så ok ut enligt honom.

Vh ahlis
 
Att räkna ut vad skillnaderna blir ang förbrukning tror jag är mer eller mindre bortkastad tid, en energimätare som mäter och loggar förbrukad energi är det som krävs.
För att räkna hem totala kostnader så måste alla värden vara med redan från början.
 
Enk Projektet skrev:
Att räkna ut vad skillnaderna blir ang förbrukning tror jag är mer eller mindre bortkastad tid, en energimätare som mäter och loggar förbrukad energi är det som krävs.
För att räkna hem totala kostnader så måste alla värden vara med redan från början.
Hej Enk Projektet,

Redan gjort jämför elräkning med föregående år samma period, inga ändringar är gjorda i hushållet.
Teorier är alltid kul och ibland stämmer de med verkligheten. :)

vh ahlis
 
harry73
ahlis_se skrev:
Hej Harry,

Jag har en Nibe 310p, både enligt Nibe och teknikern så går de inte att justera frånluften. antingen drar man ur sladde till fläkten eller så har man den inkopplad.

Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.

Tenkikern som var här kontrollerade de inställningar jag gjort ( kurva samt +/- ratten ) allt så ok ut enligt honom.

Vh ahlis
Kolla på sida 14 i manualen, där står hur man ställer in fläkthastigheten

Sen hävdar jag fortfarande att din Nibe kontakt inte kan räkna.

Din värmepump ger dig en väldig liten besparing. Det finns modernare frånluftspumpar som är både drifter och ger dig bättre besparing.
passa på att byta pump nu
 
ahlis_se skrev:
Hej Harry,

Jag har en Nibe 310p, både enligt Nibe och teknikern så går de inte att justera frånluften. antingen drar man ur sladde till fläkten eller så har man den inkopplad.

Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.

Tenkikern som var här kontrollerade de inställningar jag gjort ( kurva samt +/- ratten ) allt så ok ut enligt honom.

Vh ahlis
Om teknikern påstår att det inte går att justera frånluften på en 310p så har han noll koll klart det går att justera det gör man normalt vid injustering av vent systemet. Om teknikern har lika dålig koll på resten av systemet kanske du bör välja en annan som kan sitt jobb.
 
harry73 skrev:
Kolla på sida 14 i manualen, där står hur man ställer in fläkthastigheten

Sen hävdar jag fortfarande att din Nibe kontakt inte kan räkna.

Din värmepump ger dig en väldig liten besparing. Det finns modernare frånluftspumpar som är både drifter och ger dig bättre besparing.
passa på att byta pump nu
Passa på att byta nu? Till en "lika bra" för 50k till plus installation? Ska jag fortsätta göra detta vart 6e år? Det kommer ju en ny modell om 3 år....



;-)
 
I
Ja det var ju tidigt haveri, kan det vara en r290 maskin? Det köldmediet var lite problematisk, även i kyl & frys.
Du kan ju också som sagt haft otur.
Min ivt 490 fyller snart 10 år och det enda jag haft problem med var oxid på kontaktstiften till tempgivarna, kostade inge för jag själv pillade med det. Men hade jag ringt service hade jag förmodligen blivit fattig.
Jag sparar ca 13000kWh på året, så visst sparar man. Men att räkna 20år på en liten FLVP är nog optimistiskt.
Jag hade utan tvekan bytt kompressor och hoppats få en som höll längre. Ok, det finns modernare pumpar, men de kostar också en hel del mer.
Sen kan man säga att teknik kan gå sönder och då kostar det. Det känns som att jakten på kilowatten gör pumparna känsligare, det är en kylmaskin och skulle kunna fungera med enbart hög/lågtryckstermostat, några reläer och två termostater. Jag har själv byggt om en grenline 4 på det sättet, och det är möjligt att jag tappade någon procent besparing, men jag sparade mycket mer i underhållskostnader. Men folk vill ha det komplicerat, helst ska det gå att koppla upp dem på internet.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.