211 784 läst · 442 svar
212k läst
442 svar
Hur många kwh drar era hus i snitt per dygn
180m2 hus från slutet 1800-talet med LLVP, el-element och ett par kakelugnar förbrukar 175 kwh/dygn i snitt vid utetemp runt 0°C inne 21°. Nu när utetemp ligger runt +5 har förbrukningen gått ner till 150 kwh/dygn.
Kul att det är många som delar med sig.
Jag läste precis av mätaren till pannan och sen vi startade pannan för 38 dygn sedan så har pannan dragit 405kwh och det är för värme, ventilation och varmvatten. Det känns som det är väldigt lite. Ringde till ett företag i fredags och begärde in en offert på en acctank och solfångare. Det skall bli spännande när den kommer.
Jag läste precis av mätaren till pannan och sen vi startade pannan för 38 dygn sedan så har pannan dragit 405kwh och det är för värme, ventilation och varmvatten. Det känns som det är väldigt lite. Ringde till ett företag i fredags och begärde in en offert på en acctank och solfångare. Det skall bli spännande när den kommer.
Medlem
· Västra Götaland
· 524 inlägg
Undrar vad det blir för återbetalningstid på den investeringen...matsa79 skrev:Kul att det är många som delar med sig.
Den kommer att bli mycket lång men det känns bra att nyttja solen = vara lite mer miljövänlig + att vi kan nyttja lite av värmen från acctanken för att värma garaget. Kan även tilllägga att vi ska installera en vattenmantlad kamin. Den är oxå mest för mysfaktor.
Det låter mycket. Vårt hus är från mitten av 1800-talet, visserligen bara 120m2. Luftvärmepump och ett par el-element. Vid -15ute förbrukar vi i snitt 80 kwh/dygn inkl hh-el. Nu när det är några plus ute ligger vi på ca 20kwh/dygn inkl hh-el.robbanonline skrev:
Låter spontant som att din element får jobba hårt. Vad har du LLVP pump? Kanske läge att byta ut och kanske t.om. installera 2st nya pumpar. De borde klara värma dit hus utan tillskott även om det blir riktigt kallt ute. Mitsubishi FD35 är en kraftfull riktigt bra maskin...
Redigerat:
195kvm +70kvm källare (1.5planshus).
Nu i dagarna 1år sedan bergvärmen kopplades in, (Nibe 1145 8kw 160m borrat)
Totalt förbrukat strax under 8000kwh sedan dess. Inklusive hushållsel!
Göteborg, 2vuxna o 3barn. Huset är tillbyggt, totalrenoverat o tilläggsisolerat. Golvvärme i hela huset. Nya fönster. Har försökt eliminera köldbryggor osv. Vintern iår var dock ganska mild. Har 60cm isolering på vinden och ca 28cm i väggar varav de 7 yttersta en heltäckande skiva utan reglar.
Nu i dagarna 1år sedan bergvärmen kopplades in, (Nibe 1145 8kw 160m borrat)
Totalt förbrukat strax under 8000kwh sedan dess. Inklusive hushållsel!
Göteborg, 2vuxna o 3barn. Huset är tillbyggt, totalrenoverat o tilläggsisolerat. Golvvärme i hela huset. Nya fönster. Har försökt eliminera köldbryggor osv. Vintern iår var dock ganska mild. Har 60cm isolering på vinden och ca 28cm i väggar varav de 7 yttersta en heltäckande skiva utan reglar.
Förra året en årssnittförbrukning på 126 KWh/dag, totalt 46MWh fjärrvärme (värme &
varmvatten). 320 kvm & isolering från -35 i Göteborg. Normalt 38-40 MWh. Sedan
september värmepump och ca 10MWh inkl. hh-el på 6 månader.
varmvatten). 320 kvm & isolering från -35 i Göteborg. Normalt 38-40 MWh. Sedan
september värmepump och ca 10MWh inkl. hh-el på 6 månader.
Förra året så var min årssnittförbrukning av värme (el&ved mätt med energimätare) 37,7kWh/dygn vilket ju är helt acceptabelt för ett hus på 235m2.
Däremot så är hushållselen på 23,4 kWh/dygn för 4 vuxna (d...a datorer), vilket jag inte tycker är lika kul.
Däremot så är hushållselen på 23,4 kWh/dygn för 4 vuxna (d...a datorer), vilket jag inte tycker är lika kul.
Vi hade en förbrukning på 14372kwh för 2011. Då är både värme+ hushållsel inräknad! Per dygn blir det 39kwh/dygn ca. Huset är ett timmerhus byggt 1996, 120kvm...Nibe Fighter 401....2 vuxna och 2 barn..Ungarna badar mycket så det går åt mycket varmvatten =)
De senaste veckorna har inte min panna behövt arbeta något för att ge värme, den har bara jobbat för att ge oss varmvatten och ventilation. Så snittet de senaste veckorna ligger någonstans mellan 4 och 5 kwh per dygn. Av dessa är det ca 2 kwh och resten är för att värma varmvattnet i huset.
Igår kväll hade vi haft pannan igång i 80 dygn och den hade totalt gjort slut på 683 kwh.
Igår kväll hade vi haft pannan igång i 80 dygn och den hade totalt gjort slut på 683 kwh.
Fram till 1:a Maj har vi en rullande årsförbrukning på strax under 16000kwh, lite under 44kwh/dygn i snittförbrukning. Inklusive hushållsel men senaste vintern har varit väldigt mild.
Rätt nöjd med förbrukningen då uppvärmd yta är ca 270kvm, förvisso byggt 2005, och huset är i Umeå. Har dock funderat på att installera en separat mätare för värmepumpen så jag får se fördelningen men har bara inte tagit mig för att ringa en elektriker än.
Rätt nöjd med förbrukningen då uppvärmd yta är ca 270kvm, förvisso byggt 2005, och huset är i Umeå. Har dock funderat på att installera en separat mätare för värmepumpen så jag får se fördelningen men har bara inte tagit mig för att ringa en elektriker än.
Såhär ser det ut de senaste veckorna...
...och de senaste månaderna
Eluppvärmt 1½ plans 120kvm gavelradhus med inredd 30kvm vind
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och de senaste månaderna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluppvärmt 1½ plans 120kvm gavelradhus med inredd 30kvm vind
Hej Man kan även räkna på årsmedelförbrukning exempel om ditt hus förbrukar 20000kwh så dela det med 8760/år så får du en uppskattning hur mycket ditt hus förbrukar/timme
20000/8760=2,28kw/h
8760=timmar per år men tänk på att det gäller årsmedelförbrukning
20000/8760=2,28kw/h
8760=timmar per år men tänk på att det gäller årsmedelförbrukning