P Pellesverige skrev:
Sådär, 0,3A på 2 faser ger 70w förbrukning per fas= 140W
Så min induktionshäll slukar energi i standby

Kolla gärna era induktionshällar,
Nej, du mäter skenbar effekt. Inte aktiv effekt. Den kan inte i närheten av den energiförbrukning du har räknat ut.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du mäter skenbar effekt. Inte aktiv effekt. Den kan inte i närheten av den energiförbrukning du har räknat ut.
Ok ni har säkert rätt

Om en häll drar så mycket W i standby så borde det vara något fabrikationsfel. Att en TV kan dra ca 0,05 W i standby är ganska ok, men om en spis/häll drar så mycket är det antingen fel i inkopplingen, fixa en extra brytare- eller reklamera. Kolla bruksanvisningen om det finns någon. Kolla dekaler på hällen m.m.
Verkar helt skumt med allt. :thinking:

Nån som har induktionshäll får gärna mäta sin?

P Pellesverige skrev:
Säkringar av, ska hämta tångamp mätare å se, har gärna fel.......men tror inte
Visar mätaren 34 W när säkringarna alla är brutna? Då vet du ju att den visar fel. Är mätaren inkopplad så att den mäter spänning också eller är det bara givare utanpå trådarna? Om man mäter effekten med sådana klämmor finns det främst två begränsningar.

1. Det blir dålig precision. I synnerhet vid låg belastning.

2. Om man bara mäter strömmen och inte spänningen så tar man inte hänsyn till effektfaktorn. Det är fortfarande ett användbart sätt att se vad som drar en hög effekt i ett hem. Men det blir helt värdelöst för små olinjära laster som vi har här.

Vill du göra en relevant mätning måste du ha en elmätare. Det går inte att bara mäta strömmen. I synnerhet inte med en tångamperemeter.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P Pellesverige skrev:
Säkringar av, ska hämta tångamp mätare å se, har gärna fel.......men tror inte
Efergy är opålitligt. Jag har haft en sådan i många år och trott att den är tillräckligt noggrann, men jag blev misstänksam när den påstod att mikron på 1000 W uteffekt bara drog 7-800 W, när den borde dra bortåt 1500. Jag började fundera på om mikron helt enkelt skulle pensioneras, men med en direktinkopplad elmätare kunde jag konstatera att mikron drog vad den skulle och att Efergy därmed inte var att lita på. Den kommer kastas när det blir avläsning direkt på huvudelmätaren istället.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Om en häll drar så mycket W i standby så borde det vara något fabrikationsfel. Att en TV kan dra ca 0,05 W i standby är ganska ok, men om en spis/häll drar så mycket är det antingen fel i inkopplingen, fixa en extra brytare- eller reklamera. Kolla bruksanvisningen om det finns någon. Kolla dekaler på hällen m.m.
Verkar helt skumt med allt. :thinking:
Vi får vara lite mer noggranna här. En TV drar nog inte 0,05 W i vila, men kanske 0,5 W.

T torkelb skrev:
Vi får vara lite mer noggranna här. En TV drar nog inte 0,05 W i vila, men kanske 0,5 W.
Japp, Samsungs modernare TV's ligger på 0,5W i standby.

TV-apparater får inte dra mer än 0,5 W i stand by. Det har gällt sen EU's ecodesigndirektiv kom runt 2009.

• Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
I morgon, ska jag koppla in en energimätare, då får vi se

P Pellesverige skrev:
Nej , städa huset istället eller kratta löv, gör någon glad för alla vet redan svaret på dina funderingar…

P Pellesverige skrev:
Fast det gäller ju att du har en mätare som klarar att mäta rätt även på en last med kraftig fasförskjutning.

För en del år sedan var här en medlem som mätte och hävdade att hans mobilladdare drog 7W i standby. En annan medlem gjorde om mätningen med ett riktigt instrument, korrekt värde var 20 milliwatt.

Det blir så om ett instrument bara mäter ström, det kan inte se vilken spänning det är vid resp. strömvärde.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Även ett instrument som klarar fasförskjutnning korrekt kan mäta rejält fel när kurvformen avviker från en ren sinus.

hsd
Då kan man ifrågasätta huruvida elmätaren klarar dessa ojämna effekt förbrukningar

hsd hsd skrev:
Då kan man ifrågasätta huruvida elmätaren klarar dessa ojämna effekt förbrukningar
Elmätare som nätbolaget använder mäter den aktiva effekten. Så var det även på den tiden då de var försedda med en roterande skiva. I dagsläget tror jag att detsamma gäller för enkla elmätare man sätter i ett vägguttag. Men har man en billig 20 år gammal elmätare att sätta i ett vägguttag kan det vara annorlunda. Eventuellt finns det varianter i mitten som klarar en fasvinkel men inte en olinjär last.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.