useless useless skrev:
Det är viktigt att se till helheten. En Apple original mobilladdare t ex drar så lite ström i standby att det är billigast att låta den vara inkopplad hela tiden. Ska man dra ur och koppla i den varje dag kostar det mer att köpa den extra mat som behövs för att utföra muskelarbetet än vad elen hade kostat.

Samma sak gäller nog om du ska skruva i och ur strömmen till ugnen några gånger i månaden.
Jag tror kanske inte att TS har några Apple-prylar.
 
H Hammarspik skrev:
förutom att det är lite omständigt så gillar jag träning och gratis träning är bra
Det finns ingen träning som är gratis. Ju mer du rör på dig desto mer mat måste du äta.
 
B Boende45 skrev:
Jag tror kanske inte att TS har några Apple-prylar.
vad är Apple prylar? Jag har en mobilladdare
 
Standbyförbrukning varierar ganska kraftigt. Eftersom klockan lyser så rör det sig om mer än en mobilladdare på tomgång. För att ge en storleksordning så säger jag mellan en och tio watt. Det är 720 timmar på en månad. Så om det skulle vara en watt blir det 0,72 kWh och är det tio watt blir det 7,2 kWh. Mer än så lär det inte bli. Men många bäckar små.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Standbyförbrukning varierar ganska kraftigt. Eftersom klockan lyser så rör det sig om mer än en mobilladdare på tomgång. För att ge en storleksordning så säger jag mellan en och tio watt. Det är 720 timmar på en månad. Så om det skulle vara en watt blir det 0,72 kWh och är det tio watt blir det 7,2 kWh. Mer än så lär det inte bli. Men många bäckar små.
Och 1 kwh kostar väl snart 8 kronor så 7x8 blir ändå 54 kronor per månad och över 600 om året för något som inte används och drar minimal. Finns säkert 5 saker till som drar minimal och då blir det 3600 om året
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Och 1 kwh kostar väl snart 8 kronor så 7x8 blir ändå 54 kronor per månad och över 600 om året för något som inte används och drar minimal. Finns säkert 5 saker till som drar minimal och då blir det 3600 om året
Är det enkelt för dig att koppla ur ugnen och du inte behöver använda den så är det ju inte mycket att bråka om. Men lura inte i dig själv att du sparar 600 kr om året. Elen har blivit dyrare. Men inte åtta kr per kWh. Två kr är rimligare att räkna med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det enkelt för dig att koppla ur ugnen och du inte behöver använda den så är det ju inte mycket att bråka om. Men lura inte i dig skälv att du sparar 600 kr om året. Elen har blivit dyrare. Men inte åtta kr per kWh. Två kr är rimligare att räkna med.
Inte 8 kronor än. Men till vintern tror jag vi är uppe i 8 kronor vi som har rörligt pris. Ska man binda idag är det uppe i 5 kronor kwh och det kommer bara höjas och höjas
 
JanneJanne123
Om du nu vill spara denna enorma förbrukning brukar ugnen ofta vara på egen säkring, så bryt/skruva ur den när du inte använder ugnen om kontakten är svår att komma åt.
 
  • Gilla
LaoLars och 4 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Är bra att leta onödiga förbrukare om man behöver spara pengar!
Sitter ugnen på en egen säkring, så bryt denna. Gäller såklart allt som du inte behöver som sitter på säkringar du kan bryta utan att det påverkar annat.
Om inte, så glöm ugnen och leta efter något annat att spara på.
 
H Hammarspik skrev:
grejen är att den sitter fastskruvat i ett skåp. Har ingen skruvmejsel så isåfall får jag låna en.
Du får inte koppla ur spisen om du hyr. Och om det är trefas utan propp så får du verkligen inte koppla ur och i. Ingen försäkring gäller.

om du hyr så kan du fråga hyresvärden om de kan dra ned på värmen åt dig så du får lägre kostnad. Eller försöka förhandla.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Glöm inte att räkna på hur mycket klockan hjälper till med uppvärmningen vintertid. (Iofs dyrare med el än jordvärme, men ändå ett litet bidrag.)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Du får inte koppla ur spisen om du hyr. Och om det är trefas utan propp så får du verkligen inte koppla ur och i. Ingen försäkring gäller.

om du hyr så kan du fråga hyresvärden om de kan dra ned på värmen åt dig så du får lägre kostnad. Eller försöka förhandla.
inte spisen det handlar om men ugnen som sitter fastskruvat i ett skåp
 
JanneJanne123
Gå då till proppskåpet och se om det står ”Ugn” på någon av dem så är som sagt ditt problem löst.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gå då till proppskåpet och se om det står ”Ugn” på någon av dem så är som sagt ditt problem löst.
Ska göra det imorgon när det är ljust slipper jag tända lampan så här sent
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.