42 085 läst · 39 svar
42k läst
39 svar
Hur många kvm blir mina 105 plattor som är 30x30cm?
Utan att kontrollräkna ser det helt OK ut, min petighet låg lite i om du valde fog på yttersta plattorna samt att du inte räknade fogar dubbelt ibland.
Då har vi alltså en minyte och en maxyte rektangel beskrivna.
Är det någon som kan klara en liknande uppgift utan att rita upp den på papper?
Då har vi alltså en minyte och en maxyte rektangel beskrivna.
Är det någon som kan klara en liknande uppgift utan att rita upp den på papper?
Jag använde miniräknaren...Nimajneb skrev:
Är det bara jag som får en yta på typ 8,39m²??
Men det är klart då får man ha kapat 5st plattor också så man får 10x10,5 plattor. fick man det i ditt exempel??
Räknade också på 30graders vinkel men bara 2mm fog.... men så är jag ju inte murare heller.
Iaf borde det väl gå åt nästan 5 liter fog om man har en platta som är 5-6mm hög. eller?
Men det är klart då får man ha kapat 5st plattor också så man får 10x10,5 plattor. fick man det i ditt exempel??
Räknade också på 30graders vinkel men bara 2mm fog.... men så är jag ju inte murare heller.
Iaf borde det väl gå åt nästan 5 liter fog om man har en platta som är 5-6mm hög. eller?
Nja, det blev nog inte rätt, tror du räknat med 330 istället för 303. Men jag kan ju ha fel, men jag tror att John J gjorde något likande. Plattorna var 300 och varje platta kan vi säga säga får 2 fogar, dvs en i X-led och Y-led, sedan kanske det felar lite vid avslutning men det är marginellt, av 3mm.cust3000 skrev:
Och då får jag ca 9,6m2.
Du kanske inte såg min ordentliga uträkning, denna uträkning var lite snabbt i huvudet...AndersS skrev:Nja, det blev nog inte rätt, tror du räknat med 330 istället för 303. Men jag kan ju ha fel, men jag tror att John J gjorde något likande. Plattorna var 300 och varje platta kan vi säga säga får 2 fogar, dvs en i X-led och Y-led, sedan kanske det felar lite vid avslutning men det är marginellt, av 3mm.
Och då får jag ca 9,6m2.
Den andra stämmer obestridligt, kontrollera gärna
Nja, man kan ju lägga dem i 1x105, 3x35, 5x21, 7x15.cust3000 skrev:
Störst yta täcker man om man lägger alla plattorna i en stor cirkel, med 3mm mellan där de tangerar. Då blir kvadraten som omsluter den stora cirkeln större än 108 m2 (om jag räknade rätt). Blir väldigt mycket fogmassa i mitten.