3 925 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Hur många gånger behandla nytt skurgolv?
De där exemplen är hur man initialt behandlar ett golv efter det har varit slipat och/eller lutat. Slipning gör att porerna öppnas och golvet är då väldigt känsligt/mottagligt. Vad han gör då är att mätta det med såpa.I Idla skrev:
Sen får vi inte se när detta golv skuras en gång i halvåret för att hållas rent och hårdna
Du har ett oslipat golv, vilket är bra, då är det hårdare och mer motståndskraftigt.
jag skulle bara mättat ditt golv med såpa som kocken gör i gotlandsfilmen ovan och sen skurat det ordentligt med mycket såpa när det behövs/blir smutsigt. Efter ett par ordentliga skurningar kommer du få ett fantastiskt golv.
Vi la in nya hyvlade grangolv i gäststugan förra sommaren. Golven slipades/lutades inte utan såpskurades helt obehandlade med skurborste och vitpigmenterad linoljesåpa fem gånger under olika många dagar så att det hann torka ordentligt mellan skurningarna. Golven har fått ett bra grundskydd och tål spill av diverse utan att det blir några bestående fläckar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roeda-rosen-dags-foer-insidan.429789/page-14#post-5100841
https://www.byggahus.se/forum/threads/roeda-rosen-dags-foer-insidan.429789/page-14#post-5100841
Hej! Tack för ditt svarG guggen skrev:De där exemplen är hur man initialt behandlar ett golv efter det har varit slipat och/eller lutat. Slipning gör att porerna öppnas och golvet är då väldigt känsligt/mottagligt. Vad han gör då är att mätta det med såpa.
Sen får vi inte se när detta golv skuras en gång i halvåret för att hållas rent och hårdna
Du har ett oslipat golv, vilket är bra, då är det hårdare och mer motståndskraftigt.
jag skulle bara mättat ditt golv med såpa som kocken gör i gotlandsfilmen ovan och sen skurat det ordentligt med mycket såpa när det behövs/blir smutsigt. Efter ett par ordentliga skurningar kommer du få ett fantastiskt golv.
Ja, fungerar säkert annars är väl det absolut viktigaste att använda kallt vatten när du skurar. Såpan i sig själv gör att golvet ljusnar med tiden och förhindrar att golvet gulnar som det annars gör när det utsätts för solljus. Gran blir också vad jag förstår ljusare än furu.I Idla skrev:Hej! Tack för ditt svar”tyvärr” har jag ett slipat golv! Jag ville gärna luta det för att behålla den lite ljusare färgen. Kansks var lite dumt att slipa det men ville gärna luta och som jag förstod det gick det inte att göra på ett hyvlat golv. Nu har jag såpat det 6 gånger så för väl hålla i den takten så kanske den får en skyddande yta allt eftersom
![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Quiz: Hur många gånger värmer veden?
Quizkommentarer -
Tjäralin. Hur många gånger ska jag måla?
Fasad -
Spackla gips - hur många gånger?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur många gånger behöver man grundolja en ny obehandlad ytterdörr?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur många gånger ska imkanalen förstagångsbesiktas?
Ventilation