8 812 läst · 25 svar
9k läst
25 svar
Hur många fk kan man dra i ett 15 vp rör?
Egenskaperna är väl trögheten om jag förstått det rätt, inte märkströmmenBo.Siltberg skrev:
frångår man bruxet så frångår man även CE-märkningen q(;^pBo.Siltberg skrev:
I detta fallet skulle jag hellre tulla på elinstallationsreglerna än att översäkra 10A delen på badet (det har ju trots aldrig varit förbjudet att sätta i "fel" säkring neråt i en Diazed d^_^b )
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 484 inlägg
Ja dom säger ingenting specifikt om säkringsstorleken, men dom förordar att samma fabrikat används. Jag vill nog ändå hävda att en 10A och en 16A säkring har olika egenskaper.
Frågan om märkningen av apparater har varit uppe ett par gånger utan att vi kommit fram till ett säkert svar. Anger dom både lägsta och högsta säkringsstorlek när det står t.ex "10A"?
Frågan om märkningen av apparater har varit uppe ett par gånger utan att vi kommit fram till ett säkert svar. Anger dom både lägsta och högsta säkringsstorlek när det står t.ex "10A"?
håller med dig men är det hårklyveri så är detBo.Siltberg skrev:
nu tar jag min egen tolkning utan speciellt mycket eftertanke:Bo.Siltberg skrev:
står det 16A 3000W så tolkar jag det som MAX säkring 16A och eftersom den tar 3000W så skiter det sig med 10A.
I detta fallet med bubbelbadkaret så kan man köpa det med olika utrustning och det plockas på helt enligt kundens önskemål och för att få så många olika alt. som möjligt och så billigt som möjligt så är inte utrustningarnas interna komponenter anpassade till varandra rent elektriskt, därav en värmare på 3000w(16A) och sedan övriga komponenter på ?w 10A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 484 inlägg
Det handlar ju om ifall badet klarar en kortslutning med en 16A säkring. Med tanke på att många schukouttag är avsäkrade med 16A, speciellt på kontor, så verkar det finnas en tro att dom flesta apparater ska klara av det. Vore intressant att veta vad standarden för hushållsapparater säger. Såg dock inget i IEC 60335-1 i hastigheten.
Badkaret och annan utrustning som endast får användas för fast installation behöver å andra sidan inte tåla vad ett schuko-uttag kan vara avsäkrat.
Det här är helt klart en intressant fråga!
För övrigt finns det ju dvärgbrytare på alla möjliga och omöjliga "underliga" strömstyrkor, jag har några 2A och 4A-brytare liggandes (tyvärr varken CE- eller S-märkta, däremot N-märkta, så de kommer garanterat inte användas till nåt annat än labbhörnan)....
Det här är helt klart en intressant fråga!
För övrigt finns det ju dvärgbrytare på alla möjliga och omöjliga "underliga" strömstyrkor, jag har några 2A och 4A-brytare liggandes (tyvärr varken CE- eller S-märkta, däremot N-märkta, så de kommer garanterat inte användas till nåt annat än labbhörnan)....
Hade det varit en Normcentral så tar man 2x13A och 4x1,5 fk
Låter ganska dumt!Enk Projektet skrev:
1: Det är inte alls säkert att man får säkra 1,5mm2 med 13A
2: 3000W på 13A säkring är väldigt gränsfall att det kommer funka. Speciellt om det är lite startströmmar inblandade.
2.5mm2 och 2x16A är det enda seriösa alternativet
Förstod det så småningom, men de måste vara på olika faser och det får inte förekomma någon förskjutning av kurvorna (elektrikern hade exempel på där detta uppstått i ett filter i ett växthus, vet inget mer om det)B bomm skrev:
Liknande trådar
-
Många turer runt ändrade fönster på q-märkt hus
Artikelkommentarer -
Hur många lager cellplast på varandra
Isolering -
Dragit ner många grader men ändå dyrt
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Gammal elpatron, hur många kw drar den?
Värme allmänt -
Hur många kWh drar ett elektriskt värmegolv per dygn?
Elavtal, elpriser & elförbrukning