Bo.Siltberg skrev:
Ska man vara petig så är det inte riktigt ok med olika storlek på säkringarna till en två/trefasgrupp. Det står i kommentaren till kapitel 432 i HB 444 (senaste elinstallationsreglerna): Säkringarnas egenskaper skall vara lika för att kunna ge ett fullgott skydd.
Egenskaperna är väl trögheten om jag förstått det rätt, inte märkströmmen
Bo.Siltberg skrev:
Jag har dock svårt att se hur skyddet skulle påverkas till det sämre i detta fall med varsin ensam enfasbelastning per fas. Å andra sidan torde det knappast finnas några skäl emot att avsäkra båda faserna med 16A, trots att bruxet säger "1x10Ah".
frångår man bruxet så frångår man även CE-märkningen q(;^;)p

I detta fallet skulle jag hellre tulla på elinstallationsreglerna än att översäkra 10A delen på badet (det har ju trots aldrig varit förbjudet att sätta i "fel" säkring neråt i en Diazed d^_^b )

Ja dom säger ingenting specifikt om säkringsstorleken, men dom förordar att samma fabrikat används. Jag vill nog ändå hävda att en 10A och en 16A säkring har olika egenskaper.

Frågan om märkningen av apparater har varit uppe ett par gånger utan att vi kommit fram till ett säkert svar. Anger dom både lägsta och högsta säkringsstorlek när det står t.ex "10A"?

Bo.Siltberg skrev:
Ja dom säger ingenting specifikt om säkringsstorleken, men dom förordar att samma fabrikat används. Jag vill nog ändå hävda att en 10A och en 16A säkring har olika egenskaper.
håller med dig men är det hårklyveri så är det :D
Bo.Siltberg skrev:
Frågan om märkningen av apparater har varit uppe ett par gånger utan att vi kommit fram till ett säkert svar. Anger dom både lägsta och högsta säkringsstorlek när det står t.ex "10A"?
nu tar jag min egen tolkning utan speciellt mycket eftertanke:
står det 16A 3000W så tolkar jag det som MAX säkring 16A och eftersom den tar 3000W så skiter det sig med 10A.

I detta fallet med bubbelbadkaret så kan man köpa det med olika utrustning och det plockas på helt enligt kundens önskemål och för att få så många olika alt. som möjligt och så billigt som möjligt så är inte utrustningarnas interna komponenter anpassade till varandra rent elektriskt, därav en värmare på 3000w(16A) och sedan övriga komponenter på ?w 10A

Det handlar ju om ifall badet klarar en kortslutning med en 16A säkring. Med tanke på att många schukouttag är avsäkrade med 16A, speciellt på kontor, så verkar det finnas en tro att dom flesta apparater ska klara av det. Vore intressant att veta vad standarden för hushållsapparater säger. Såg dock inget i IEC 60335-1 i hastigheten.

Jag skulle dra fram 4g2,5 till den poolen och säkra hela den 2fasgruppen samma, dvs 16A!

(Om det inte uttryckligen står i installationsanvisningarna att max säkring är 10A (vilket det knappast gör))

Badkaret och annan utrustning som endast får användas för fast installation behöver å andra sidan inte tåla vad ett schuko-uttag kan vara avsäkrat.

Det här är helt klart en intressant fråga!

För övrigt finns det ju dvärgbrytare på alla möjliga och omöjliga "underliga" strömstyrkor, jag har några 2A och 4A-brytare liggandes (tyvärr varken CE- eller S-märkta, däremot N-märkta, så de kommer garanterat inte användas till nåt annat än labbhörnan)....

Hade det varit en Normcentral så tar man 2x13A och 4x1,5 fk

Enk Projektet skrev:
Hade det varit en Normcentral så tar man 2x13A och 4x1,5 fk
Låter ganska dumt!

1: Det är inte alls säkert att man får säkra 1,5mm2 med 13A
2: 3000W på 13A säkring är väldigt gränsfall att det kommer funka. Speciellt om det är lite startströmmar inblandade.

2.5mm2 och 2x16A är det enda seriösa alternativet

K kolvas skrev:
dra fram 4G2,5 och sedan säkrar du av den ena på 10A
(... Och den andra på 16 A)

Är detta verkligen genomtänkt eller tänker jag fel? Säg att de två grupperna belastas med full effekt, vad händer då med nollan på 2,5 mm2?

Ja du tänker fel. Googla lite på trefas och fasförskjutning, så får du en förklaring till varför det inte går någon större ström i nollan.

B bomm skrev:
Ja du tänker fel. Googla lite på trefas och fasförskjutning, så får du en förklaring till varför det inte går någon större ström i nollan.
Förstod det så småningom, men de måste vara på olika faser och det får inte förekomma någon förskjutning av kurvorna (elektrikern hade exempel på där detta uppstått i ett filter i ett växthus, vet inget mer om det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.