Hej allesammans!

Nu har jag fått lite problem med mitt badummsbygge:S

Till bubbelbadkaret jag valt behöver jag en 16 amp säkring och en 10 amp säkring. Badrummet är färdigt kaklat och det jag lagt i väggen är ett vp rör på 15 mm.

Kan man dra alla fk i samma rör? Det blir inte estitiskt snyggt att dra en utanpåligande kabel från centralen till badkaret men är fullt möjligt. Helst skulle jag har alla kablarna i vp röret i väggen.

Hur många kablar rör det sig om att få igenom vp röret för att ha allting i väggen och kan det ställa till med några bekymmer om man gör på det viset?¨

M.v.h Mojja

Eftersom det skulle bli olika grupper och det drar man inte det i samma rör, kortare sträckor kan man kanske dra 7 st Fk 1.5 men det är inte att rekommendera, 5 eller max 6 Fk 1,5mm2 är väl är det normala. Kan du inte dra ledningen i ett angränsande rum där det stör mindre?

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Ett alternativ skulle kunna vara att dra fram en tvåfasgrupp med 4x2,5 mm2 FK. Kanske tom 3x2,5 mm2 plus 1,5 mm2 för skyddsjorden, men det måste en elektriker räkna på först.

elmont skrev:
Eftersom det skulle bli olika grupper och det drar man inte det i samma rör, kortare sträckor kan man kanske dra 7 st Fk 1.5 men det är inte att rekommendera, 5 eller max 6 Fk 1,5mm2 är väl är det normala. Kan du inte dra ledningen i ett angränsande rum där det stör mindre?
Det är ju tyvärr yttervägg så något angränsande rum finns tyvärr inte:(

dra fram 4G2,5 och sedan säkrar du av den ena på 10A

kolvas skrev:
dra fram 4G2,5 och sedan säkrar du av den ena på 10A
Smart!

//Patrik

Hej igen!!

Så du menar att jag drar fram 4 trådar 2.5 och säkrar av den ena 16 amp och den andra på 10 amp.

Vänligen Mojja

mojja skrev:
Hej igen!!

Så du menar att jag drar fram 4 trådar 2.5 och säkrar av den ena 16 amp och den andra på 10 amp.

Vänligen Mojja
jepp, men se till att lägga säkringarna på olika faser och ihop med varandra.

Du får ABSOLUT inte lägga dom på samma fas.

Konstigt bubbelbad som behöver 16+10A?

Rrrrr skrev:
Konstigt bubbelbad som behöver 16+10A?
Ja det är det verkligen. 16A Är till värmaren på 3kw och 10 till luftpumpen och det andra lull lullet.

Tusen tack för all hjälp ska visa denna tråd för elektrikern så han får kika han måste ju förstå hur ni alla menat.

Återigen tusen tack för hjälpen:D:D:D

Redigerat:
Brukar ju oftast (alla jag kopplat in) vara EN matning till bubbelbad. Antingen 1x10A, 3x10A, 1x16A, 2x16A eller 3x16A. Denna matning går till en kopplingslåda där automatik, avsäkringar osv sitter.

Personligen skulle jag bli skeptisk till ett bubbelbad som ska ha två separata matningar.. Hemmabygge? :rolleyes:

Rrrrr skrev:
Brukar ju oftast (alla jag kopplat in) vara EN matning till bubbelbad. Antingen 1x10A, 3x10A, 1x16A, 2x16A eller 3x16A. Denna matning går till en kopplingslåda där automatik, avsäkringar osv sitter.

Personligen skulle jag bli skeptisk till ett bubbelbad som ska ha två separata matningar.. Hemmabygge? :rolleyes:

Hemma bygge vet jag ej men då lär dom snickra utavfan:))

Det är iallafall ett sådant här bad jag köpt:p

http://www.pm-hem.se/shop/assets/shop_files/pas_1515_silver_edition.pdf

Det var en udda märkning med Ah för strömstyrkan !

220 Volt 1x16 ah, 1x10ah

Ska man vara petig så är det inte riktigt ok med olika storlek på säkringarna till en två/trefasgrupp. Det står i kommentaren till kapitel 432 i HB 444 (senaste elinstallationsreglerna): Säkringarnas egenskaper skall vara lika för att kunna ge ett fullgott skydd.

Jag har dock svårt att se hur skyddet skulle påverkas till det sämre i detta fall med varsin ensam enfasbelastning per fas. Å andra sidan torde det knappast finnas några skäl emot att avsäkra båda faserna med 16A, trots att bruxet säger "1x10Ah".

Undersäkra bägge på 10A och utvärdera efter några bad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.