3 392 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Hur man reveterar ett trähus med kalkputs – ett försök till guide
Hej igen!P pwb skrev:
Tänker att det är bra att dela med sig, precis som du gör av info gällande putsning. Får en känsla av att murarfirmor kanske kan ta ut väldigt höga priser eftersom det är en sådan specialgren av bygg.
Jag har ett JÄTTEPROBLEM! Jag skulle vilja ha tag i en duktig murare som kan komma och mura åt oss. INTE en murarfirma som tar upp emot 600.000 kr. Jag har själv en tydlig plan på vilket putsmaterial, putsbärare osv som jag vill ha. Plus att vi köper det själva inkl trattspruta för ytputsen samt att vi har betongblandare. Du eller någon annan som läser detta som har en sådan kontakt?
Nu har vi fått pris för samtliga tre offerter, och i ett prisspann mellan 300.000-600.000 kr. De skriftliga offerterna är delvis rätt oklara vad vi faktiskt får, och därmed vet vi ju inte riktigt hur vi ska bedöma offerterna, förutom att det är hiskeligt dyrt oavsett!
Så nu har vi lagt ner en del jobb på att försöka informera oss den teoretiska vägen, med exjobb, youtubeklipp och produktdatablad från Weber. Först i ambitionen att bara försöka förstå. Ditt ursprungliga inlägg grundlade på ett mycket bra sätt förståelsen.
Efter att vi har knackat och också knackat ner putsen, nu initialt på den väggen som varit värst - så inser vi att hel nerknackning nog är det enda rätta på samtliga väggar. Och efter att ha grundligt satt mig in i det teoretiska är jag rätt säker på hur jag vill att en ny putsvägg ska byggas upp (ska dubbelkolla ett par uppgifter först).
1. Reveteringsmattan kan nog behållas, ev förstärkas
2. Hydralisk kalkputs Weber antingen cal 159 alt 148 (lutar ändå åt 148 eftersom jag hellre tror på fler lager än att göra allt i ett lager - blir också lite väl tunt ifall man ska sikta på 30 mm).
3. Ytputs med webercal 232 CD Stänkputs luftbruk som påföres med trattspruta i två skikt (grundning och dimning). Man kan beställa kulör som blandas i putsen för rätt kulör. Då får vi det ytskikt som vi har i dagsläget.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 010 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 010 inlägg
Skulle underlätta med kort på huset, men.
Tycker du ska förstärka med
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...edel-bruk/tillbehor-fasadputs/putsnat-323-25m 1 meter bred.
Varför vill du ha hydraliskt?
Skulle funka med med 2 vändor weber 134 a 7-8mm, och sen weber 133 4-5mm
Räcker med 20 mm puts, finns ingen anledning med mer vikt på huset, och bara dyrare.
Och sen stänkputs weber 201, varför vill du ha cd stänkputs? Har använt den 1 gång, och tycker den är sämre.
201 är ju den som alla använder.
Tycker du ska förstärka med
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...edel-bruk/tillbehor-fasadputs/putsnat-323-25m 1 meter bred.
Varför vill du ha hydraliskt?
Skulle funka med med 2 vändor weber 134 a 7-8mm, och sen weber 133 4-5mm
Räcker med 20 mm puts, finns ingen anledning med mer vikt på huset, och bara dyrare.
Och sen stänkputs weber 201, varför vill du ha cd stänkputs? Har använt den 1 gång, och tycker den är sämre.
201 är ju den som alla använder.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ventilation i renoverar trähus från 69
Isolering -
Vad binda gammal kalkputs med innan ny påförs?
Övrigt husrelaterat -
Har någon erfarenhet av sandblästring av trähus?
Fritidshus -
Vad är snittpris på att ta bort en träfasad och putsa ett trähus?
Fasad -
Montera ribbstol i trävägg? (AB Svenska Trähus från 1944)
Byggmaterial & Byggteknik