Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du sätta locken lite snett när du sätter tillbaka dem? Det ser ju ut att vara ganska smala springor, så har du exempelvis tre cm åt ena hållet uppe och en nere så rätar du ju ut synintrycket av den sneda panelen lite utan att behöva räta upp den faktiska panelen.
Du menar sätta både lock och foder snett? Åt sidan eller ut från väggen?

S Snicklas skrev:
Jsg hade fixat till underplåten som sitter felaktigt. Fönstret hade jag dock låtit va som de e gjort.
På vilket sätt menar du att underplåten är fel?

P Patzie skrev:
fönstret kan man leva med, men skruven till fodren och plåten borde fixas:cool:;)
Fodren har jag satt upp provisoriskt för att passa in locken. Tänkte ta ner dem för att underlätta målning av panelen när locken är på. Kommer skruva de annorlunda när de ska på permanent.

Buildgates Buildgates skrev:
Du menar sätta både lock och foder snett? Åt sidan eller ut från väggen?
Åt sidan menade jag. Lutar väggen utåt/inåt gör det förstås ingen nytta. :confused:

Hus tomte Hus tomte skrev:
Kör ”ögonmått” laser/vattenpass e rakt men snett många gånger i gamla hus..

Försök hitta där allt ser rakt ut i där du tittar/ser

se helheten på väggen å inte bara fodrena
Precis vad jag försöker göra, tänkte att det fanns ett "generalknep" man kunde ta till..

Det kanske syns mindre om man målar gångjärnen vita?

En annan tanke jag hade var att "sala på" fodren med kilformade pålägg så att yttersidan blir vertikal. Funderar bara om det skulle se galet ut på sidan då man ser att fodren har varierande tjocklek..?

S
Buildgates Buildgates skrev:
På vilket sätt menar du att underplåten är fel?
Den skall jackas in i fodret ca 1 cm. Nu ligger den dikt an. De duger inte.

S Snicklas skrev:
Den skall jackas in i fodret ca 1 cm. Nu ligger den dikt an. De duger inte.
Äh, har funkat på stugan för övriga fönster länge och väl. Kanske inte rätt enligt byggstandard, men enklare o få till samt ser bättre ut enligt min mening

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.