Du kan ju göra punkt 1 fast genom att ta bort listen och knacka ut brädorna i den riktningen.. rätta till ev ojämnhet under och knacka in de igen. Dock tycker jag att en sådan diff borde bero på trasig not/spont och inte underlaget

• En vardagsrumsbild som visar laminatgolv med markerade delar för att visa möjligt byggproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
L larsa_n skrev:
Du kan ju göra punkt 1 fast genom att ta bort listen och knacka ut brädorna i den riktningen.. rätta till ev ojämnhet under och knacka in de igen. Dock tycker jag att en sådan diff borde bero på trasig not/spont och inte underlaget
Jag känner nu när jag inser mitt slarv att det är bättre att göra om och göra rätt. Jag kommer bara gå och störa mig och fler fel/problem uppstår säkert med tiden.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P PG87 skrev:
Avsätter tid för att backa och åtgärda efter påskhelgen.

Vad rekommenderar ni primärt för att jämna ut nivåskillnader som hittas? Nu ligger 2,2mm foam under allt. Känns som att mer foam riskerar att göra det ”svampigt? Bättre att köpa en rulle grålumpapp och skära till och tejpa fast remsor där det behövs?
Pappen river man i lagom stora bitar och lägger ut, under foamen, tills det blir jämnt. De rivna kanterna är en viktig del i utjämningen.Under vårt golv är det en skarv pga två lager plastmatta i hallen men bara parkett i vardagsrummet. där har vi utjämnat med papp som då har rak kant mot mattkanten och riven ut över parketten, i tillräckligt många lager för att jämna ut höjdskillnaden. Viktigt att de rivna kanterna är lite ojämna och att bitarna är lite olika stora så att man jämnar ut på en rejäl yta.

• Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Pappen river man i lagom stora bitar och lägger ut, under foamen, tills det blir jämnt. De rivna kanterna är en viktig del i utjämningen.Under vårt golv är det en skarv pga två lager plastmatta i hallen men bara parkett i vardagsrummet. där har vi utjämnat med papp som då har rak kant mot mattkanten och riven ut över parketten, i tillräckligt många lager för att jämna ut höjdskillnaden. Viktigt att de rivna kanterna är lite ojämna och att bitarna är lite olika stora så att man jämnar ut på en rejäl yta.
Nu måste jag kontrollfråga gällande ”viktigt att de rivna kanterna är lite ojämna” vad menar du? Jag tänker enl. nedan bild. (backa till grönt streck, kontrollmäta och addera papp vid ev avvikelser som är 2mm eller mer) Tänker jag fel?

Vardagsrumsbild med trägolv, grönt streck och text "Mäta, addera ev papp".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade kontrollmätt undergolvet igen innan du börjar laborera med höjd och lumppapp.

OM det är så att du inte märker någon stor skillnad så kan det mkt väl vara så att läggningen och överlappningen är det som kan spöka. Överlappningen gör ju att kortskarvarna hålls på plats.

Kolla noga undergolvet just i denna kortskarven när du lyfter plankorna. Om du kanske hittar en grop.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Eh..?
Jodå jag förväntade mig den kommentaren, men den metoden fungerar om man inte vill riva hela golvet,hade en sättning mitt på vardagsrumsgolvet,löste det med fogskum från källaren.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P PG87 skrev:
Nu måste jag kontrollfråga gällande ”viktigt att de rivna kanterna är lite ojämna” vad menar du? Jag tänker enl. nedan bild. (backa till grönt streck, kontrollmäta och addera papp vid ev avvikelser som är 2mm eller mer) Tänker jag fel?

[bild]
Om du klipper elelr skär får du ju bara en ny kant där pappen slutrar. Om man river blir det ingen skarp kant som skapar höjdskillnad på nytt ställe. Och som sagt, behövs det flera lager (pappen är ju inte 2 mm tjock) så ska lagren vara olika stora.

Men det är klart, är det två skarpa kanter pga att det stått en vägg där tidigare så ska det ju vara raka kanter mot den skarpa kanten. Vilket jag ju också förklarade.

• Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Hej, Jag har rätat ut många golv. Det är svårt i början och kan kräva olika metoder.

Jag skulle försiktigt lyfta bort golvet och lägga om det med rätt skarvavstånd.

När du lyft bort det - kolla att det är plant under. Om du har ett undergolv av spån kan du lägga lumppapp, det funkar bra i NÅGRA lager sen bli det svampigt. Du kommer att märka det. Tänk på att lumpapp endast är någon mm tjock, du kan alltså räta ut max några mm. Är det mer än så kan du istället använda bitar av tunn masonit som du spikar fast i kombination med lumpapp. Är undergolvet betong skulle jag säga golvspackel om det är mer än några mm.

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Jag har ju kollat någorlunda (med vattenpass och tumstock så eventuella nivåskillnader som är kvar är enstaka mm. Det visar sig, jag gör en ny kontroll mellan parkett/foam som finns i den vänstra delen av rummet och den högra som är flytspacklad (där vägg fanns förr) och linolium.

Och eventuell papp direkt mot det flytspacklade/linolium-underlaget som finns till höger om ovan ritat sträck är att rekommendera? Inte papp ovanpå foam?

Ta bort foam. Kolla att det är plant utan. Jämna av direkt på undergolv.

En rätskiva om minst två meter behövs, finns billiga och bra på biltema. Ju längre destå bättre.

• Gilla
PG87
  • Laddar…
Mats-S
P PG87 skrev:
Jag känner nu när jag inser mitt slarv att det är bättre att göra om och göra rätt.
hsd hsd skrev:
Märk ,siffror, allt eftersom så kan Du återställa utan större svårighet
Behövs ingen märkning eftersom även generalskarvarna samt dom för lite överlappande skarvarna ska åtgärdas.

Sortera brädorna efter :
1. Hela osågade
2. avslutsbrädor
3. startbrädor
4-5. Kantsågade

Redigerat:
Mats-S
C camelspin skrev:
Om du har ett undergolv av spån kan du lägga lumppapp
Kan bara instämma, när jag la om mitt golv hade jag en puckel på mitten, fungerade utmärkt med lumppapp, från 1 lager precis efter puckeln, till 3 lager i största svackan, till 1 lager på slutet :)

Redigerat:
Ska börja preppa och plocka bort lister etc här i veckan. Är ledig på fredag så då blir det till att backa upp golvet. Köpte 3 paket idag som får ligga till sig i rummet ifall jag bryter sönder brädor.. tycker det brukar vara lite klurigt att ta isär dessa ihopklickade pergo-golv. Speciellt kortskarvarna sitter ordentligt och är sköra.

2-3 lager papp vid behov känns oproblematiskt men var går gränsen där svampighet uppstårTror inte jag stöter på några större nivåskillnader men det visar sig.

Hej

Lycka till! Man får in snitsen på kortskarvarna till slut så det kommer gå bra. 2-3 lager lumppapp går bra om underlaget är spån eller gammal matta. Om det är betong skall det helst ligga en diffusions tät plast mellan betong och lumpapp.

Ta en rätskiva och mät i båda riktningar, rita markeringar och sammanbind dem så får du höjdkurvor som visar var du skal lägga pappen. Jag tycker det funkar med insexnycklar som distansmått:

Exv, lägg ut rätskivan, minst 2 m, gäran mer. Dra en 2 mm insex nyckel till det tar stopp åt båda håll, rita en 2:a med grön krita vid båda stopp. sedan upprepa med 3:an, evt 4:an etc. Stega genom rummet i båda riktningar runt svackan, tag röd krita i andra riktinigen. Då får du fina kurvor, där grön och röd sammanfaller är det värst. Lägg lumpapp där och mät en gång till, prioritera då längsriktningen. Svackor under 2 mm brukar jag strunta i.

Riktigt roligt blir det om man har dubbeltoppar eller ett berg så att man får mäta om tusen gånger och lägga lumpapp överallt. Då kan man ta fram en slip och ta bort det värsta innan man börjar.

Sen kanske du märker att det ändå inte blev helt bra när du börjar lägga, testa svikten direkt på varje lagd rad och kontrollera. Blir det för svampigt någon stans kan man sticka in lagom breda remsor av lumppapp ovanpå foamen och riva av mot brädans kant. Det kan hjälpa lite, ssk i hörn och längs väggar.

Med pergo golv brukar det kunna bli LITE bättre med tiden när det legat till sig, format sig lite och foamen komprimerats där det är för högt. Så är ej fallet för parkett.

Det var inga konstigheter alls att backa upp golvet vilket jag gjorde idag efter jobbet. Och visst var det en liten svacka på 3mm precis där vid kortskarven där jag hade en glipa.. Har spacklat den ikväll. Annars 2mm cirka på en liten del där en vägg tidigare funnits som jag ska jämna ut med papp imorgon.

Jag har läst instruktionerna noga ett varv till och ordnar till avståndet på ändskarvar till 30 eller fler cm. Det jag för mitt liv INTE kan hitta i Pergos instruktioner för laminat är: Hur kort får en start eller ändbit maximalt vara? Uppenbarligen inte klokt att ha en på tok för kort men.. vägledning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.