269 läst ·
14 svar
269 läst
14 svar
Hur långt ska ett rör till kamin insats Keddy SK1001 vara ?
Och att det ska vara sotningsbart. (besiktning av sotare före användning är väl krav)
Den jag installerade själv stack jag upp ett gjutjärnsrör i skorsten, isolerade och sedan betongkaka överst med lutning mot röret. Fick ta upp ett hål i murstocken för arbetet och det hade tidigare varit öppen spis.
Den jag installerade själv stack jag upp ett gjutjärnsrör i skorsten, isolerade och sedan betongkaka överst med lutning mot röret. Fick ta upp ett hål i murstocken för arbetet och det hade tidigare varit öppen spis.
Kanalen är bra och tät.
Kommer inte använda bottenkona utan ansluta direkt på kaminen med en övergång från 150-120.
Och tänkt att täta runt röret från kaminen och upp i skorstenen med brandsäker isolering, bara trycka upp för att täta.
Men kan röret ligga fritt i skorstenen sen ?
Och ska man ha nån form av avslut där röret slutar?
Kommer inte använda bottenkona utan ansluta direkt på kaminen med en övergång från 150-120.
Och tänkt att täta runt röret från kaminen och upp i skorstenen med brandsäker isolering, bara trycka upp för att täta.
Men kan röret ligga fritt i skorstenen sen ?
Och ska man ha nån form av avslut där röret slutar?
Då gick du upp hela vägen till skorstenens mynning?A AndersS skrev:Och att det ska vara sotningsbart. (besiktning av sotare före användning är väl krav)
Betongkaka med lutning mot röret?
Rinner inte regnvattnet ner i röret då, som en tratt?
Jag satte bara rör upp en bit i skorsten, fick ta hål i murstock, isolerade nästan upp till toppen på röret och sedan betongkaka utformad så att lodet/och viskan lätt kom ned och även sotet uppifrån skorsten vid sotning. Jag har en liknande modell men äldre så jag satte först två gjutjärnsböjar och sedan det raka röret (kan väl varit 0,5-1m). På toppen sitter sedan en plåthuv.M Mick3 skrev:
Sorry om jag är rörig.jag tolkar din text att satte du rör från kamin en bit upp. Sen ett mellanrum sen en bit rör till som du isolerade runt, detta rör stack upp en bit ovanför skorstenen, du avslutade sedan med en betongkaka och en huv?A AndersS skrev:Jag satte bara rör upp en bit i skorsten, fick ta hål i murstock, isolerade nästan upp till toppen på röret och sedan betongkaka utformad så att lodet/och viskan lätt kom ned och även sotet uppifrån skorsten vid sotning. Jag har en liknande modell men äldre så jag satte först två gjutjärnsböjar och sedan det raka röret (kan väl varit 0,5-1m). På toppen sitter sedan en plåthuv.
Varför satte du inte rör hela vägen ?
Från kamin går det två böjar för att hamna rakt i skorstenen och sedan ett rakt rör upp i skorstenen, allt sammansatt, allt avslutas 0,5-1 m upp i den murade skorstenen. Sedan är det den gamla skorstenen.M Mick3 skrev:
Valde en metod som passade utifrån eldstad och skorsten, men det är 20 år sedan i fritidshuset, och på liknande sätt installerades en Keddy av ett företag i bostaden hos oss men där behövdes även en sotlucka ovanför.
A AndersS skrev:Från kamin går det två böjar för att hamna rakt i skorstenen och sedan ett rakt rör upp i skorstenen, allt sammansatt, allt avslutas 0,5-1 m upp i den murade skorstenen. Sedan är det den gamla skorstenen.
Valde en metod som passade utifrån eldstad och skorsten, men det är 20 år sedan i fritidshuset, och på liknande sätt installerades en Keddy av ett företag i bostaden hos oss men där behövdes även en sotlucka ovanförok
Okej, då är jag med.A AndersS skrev:Från kamin går det två böjar för att hamna rakt i skorstenen och sedan ett rakt rör upp i skorstenen, allt sammansatt, allt avslutas 0,5-1 m upp i den murade skorstenen. Sedan är det den gamla skorstenen.
Valde en metod som passade utifrån eldstad och skorsten, men det är 20 år sedan i fritidshuset, och på liknande sätt installerades en Keddy av ett företag i bostaden hos oss men där behövdes även en sotlucka ovanför.
Jag tänkte använda spirorör och ansluta direkt på kaminen för att slippa böjar. Ta upp ett hål där spjället idag sitter, peta in isolering. Låta röret gå upp nån meter, men avsluta nån meter innan toppen på skorstenen/murstocken.
Det finns många i forumet som har kunskap, ni får kolla vår dialog och ge synpunkter. Finns säkert sotare också.M Mick3 skrev:
Kravet på ts är att lägga in bilder på arbetet och slutresultat.😉
Det blir hjälp och inspiration till andra.👍
Gärna !A AndersS skrev:
Sotare får gärna skriva här och komma med inputs. Detta känns ju annars som en komplett lösning utan att behöva en övergång.
Läs instruktionen…
https://ventilation.se/sv/products/kassettanslutning-152/2920#product-information
Klicka här för att svara