14 477 läst · 45 svar
14k läst
45 svar
Hur lång tid tar det att sätta upp innerväggar? Snickare offert
Snyggt. Ja, den här garderoben blir kanske 3 gånger större med en sektion för bänkar samt hyllor över på väggen. Nära 30 000 fick jag för platsbygget. Nuvarande platsbyggd garderob ska ju också rivas bort av hantverkaren. Känns lite dyrt men är det marknadens pris från hantverkarna så är det ju inget att göra.@ @ndreas skrev:
Storleken har inte så stor betydelse för hur lång tid det tar. Tycker dina priser du fått låter dyrt! Kanske du ska göra det själv istället? Kanske någon kompis hjälper till....N Nypåforumet skrev:Snyggt. Ja, den här garderoben blir kanske 3 gånger större med en sektion för bänkar samt hyllor över på väggen. Nära 30 000 fick jag för platsbygget. Nuvarande platsbyggd garderob ska ju också rivas bort av hantverkaren. Känns lite dyrt men är det marknadens pris från hantverkarna så är det ju inget att göra.
Det låter helt vansinnigt.
Inte konstigt att det finns fantastiska hemmafixarforum på nätet...
Har man en vettig uppsättning maskiner så fixar man väggarna och inbyggnationen under en helg, givet att inköp har gjorts. Om man måste göra allt på egen hand, och inte har någon större vana, får man nog lägga på någon kväll.
Möjligheten att spara mer än en skattad månadslön genom att vika en helg och ett par kvällar åt lite hemarbete hade jag haft svårt att tacka nej till.
Inte konstigt att det finns fantastiska hemmafixarforum på nätet...
Har man en vettig uppsättning maskiner så fixar man väggarna och inbyggnationen under en helg, givet att inköp har gjorts. Om man måste göra allt på egen hand, och inte har någon större vana, får man nog lägga på någon kväll.
Möjligheten att spara mer än en skattad månadslön genom att vika en helg och ett par kvällar åt lite hemarbete hade jag haft svårt att tacka nej till.
Många i den här tråden som är styva både på att bygga väggar och bygga in garderober. Jag tycker du ska anlita någon av dom för halva pengen.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 428 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 428 inlägg
Det låter som att kanske är ett för litet jobb för att vara värt att få med det i all planering osv, så de sätter hutlösa priser istället för att säga nej. Någon säger ju ja, och då blir det lukrativt.
Nej, det går väldigt fort att bygga en vägg för en erfaren person. Skulle säga 2 dagar om du aldrig gjort det innan men ändå är händig, och 1 dag om du har gjort det några gånger. Detta är exklusive spackling, lister osv som du beskrev. Småpillet och ytskikt tar tid.
Jag har räddat bekanta från liknande situationer ett par gånger. Och då har jag löst det på mindre än en arbetsdag - räkna med att köpa material så är vi uppe i en hel arbetsdag totalt i mitt fall.
Min tidsuppskattning förutsätter att man har rätt verktyg ex skruvautomat för gipset osv annars står man ju och skruvar i flera timmar. Så det du läst om 1-3 dagar stämmer bra, tycker jag.
Nej, det går väldigt fort att bygga en vägg för en erfaren person. Skulle säga 2 dagar om du aldrig gjort det innan men ändå är händig, och 1 dag om du har gjort det några gånger. Detta är exklusive spackling, lister osv som du beskrev. Småpillet och ytskikt tar tid.
Jag har räddat bekanta från liknande situationer ett par gånger. Och då har jag löst det på mindre än en arbetsdag - räkna med att köpa material så är vi uppe i en hel arbetsdag totalt i mitt fall.
Min tidsuppskattning förutsätter att man har rätt verktyg ex skruvautomat för gipset osv annars står man ju och skruvar i flera timmar. Så det du läst om 1-3 dagar stämmer bra, tycker jag.
Ja men det kanske är en bra poäng om det är för "litet jobb". Tänkte att till exempel en 30 000 för att platsbygga en redan monterad garderob är lite väl högt mot vad det kanske kostar i verkliga arbetstimmar men borde ju vara bra snickare då får man tro. Får se hur man gör.boschkenta skrev:Det låter som att kanske är ett för litet jobb för att vara värt att få med det i all planering osv, så de sätter hutlösa priser istället för att säga nej. Någon säger ju ja, och då blir det lukrativt.
Kör det löpande om du får tag i någon som du litar på, blir garanterat billigare
Jag o min anställde handlade , bar upp materialet sen byggde jag själv väggen 1.6 m bred. 8 timmar.R Rejäl skrev:Så åka o handla reglar, plywood, isolering och gips sedan bära in tar bara minst 2-3timmar beroende på hur det ser ut är det en andra våning med trång trappa så krävs två man..sedan regla upp en vägg ca 3m lång 2.4m hög ca 4-6timmar sedan behöver elektriker in om någon el ska finnas?
Nästa dag så klär man båda sidor och isolerar om ingen el ska in..
Så ca 24 timmar skulle jag tagit för själva väggen om det inte är något annat såsom att såga upp parkett, sätta lister mm..
24tim a 700kr/tim= 16800kr i arbete för väggen..
Pris 4500:- plus material
Skulle vi haft osb o isolering oxå, ca 4 Tim till
Jag har rivit en innevägg, dragit om elev i den, byggt valv och lagt om golvet i båda rummen bara för att tio år senare återställa allt igen. Det tog mindre än en dags arbete vid båda tillfällena. Skillnaden var att vi var två personer första gången då valvet var lite knepigt, men en person andra gången. Väggen är i ett vardagsrum och drygt fyra meter lång. Dina offerter låter väldigt konstiga.N Nypåforumet skrev:
Kan ju vara så att alla snickare i området har för många jobb för närvarande och därför sockrar offerterna rejält för att undvika för mycket nya uppdrag. Om det är mycket jobb och/eller få snickare i nejden för tiden är det ju inte orimligt att alla du fått offert från har fullt upp samtidigt.N Nypåforumet skrev:
Men tidsåtgången/kostnaden låter ju helt orimlig. Känns ju som ett jobb som "vem som helst" skulle klara av på en helg eller möjligen två. För 50 000 skulle du kunna ta ledigt i typ två månader, spendera 2-5 dagar på att göra den här väggen och så ha ytterligare SJU veckors ledighet!
Också, om du villat lägga ut detta för att du inte känner dig kapabel själv så låter det ju som ett bra jobb att börja med om du har någon som helst intresse av att bli bättre.
Vart i Sverige är det?N Nypåforumet skrev:Hej!
Tog in några offerter från snickare i samband med att att sätta upp 2 innerväggar (gips, plywood och isolering, ej målning och spackling). En gammal dörrkarm ska bort och ny dörrkarm och dörr installeras. Handlar om ca 3 meter väggar (bredd) totalt.
Fick ett fastpris på nära 50 000 för enbart arbete exklusive all annat, vilket blir nära 2 veckors arbete när jag slår ut det på timpris på ca 700. Försökt få en uppfattning på nätet om hur lång tid det borde ta och det handlar om allt mellan 1-3 dagar. Har jag helt fel här kanske?
Fått ett par andra offerter med liknande pris på arbete (en lite billigare dock), men där har de även räknat in extrajobb på att platsbygga en garderob (redan köpt garderob) samt fylla igen utrymme mellan skåpsluckor och tag i kök med gips på ca 3 meter. Fick indikation att det kan behövas 2 veckor för att få allt klart. Även med det extra arbetet är det rimligt att det tar omkring två veckor? Inget direkt knas i lägenheten som skulle göra det extra komplicerat.
Tacksam för lite tips från erfarna.
Tycker snarare att det låter helt orimligt med två dagar. Som glad amatör har jag gjort det på betydligt fler dagar alldeles nyligen.Buildgates skrev:
Med det sagt. Två veckor är givetvis väldigt orimligt för en erfaren snickare! Beroende på exakt beställning så kanske 4 - 5 dagar är mer rimligt.