Vad gick kyrkkalaset på då? :cool:
 
Hej 1.4 mille, med markberedning väg, elektriker målare osv...

// Goerana ;)
 
Vi byggde allt själva förutom VA, ventilation, murarjobb, bandplåten på taket, kopplingen av EL, kakling samt något till. Hade hjälp av lite bröder och annat löskert folk. La i princip varje helg, en lång semester och alla lov. Vi böjde tillochmed alla armeringsjärn, haha.

mvh Ingvar


Gjorde ni nåt själva?? ;)
Nej skojade bara. Bra jobbat!!!
 
Hejsan!
Jag är helt ny på detta men vi funderar på att bygga en enplansvilla på 140 kvm. Det lutar åt att vi bygger lösvirkeshus med trästomme som vi sedan putsar eller teglar. Vi tänkte gjuta platta med golvvärme och jag är lite intresserad av hur lång tid detta tar samt vad det kommer kosta. Min man kommer att bygga med hjälp av min pappa (snickare) och min bror (snickare).
Tacksam för råd och synpunkter :)
 
Soffipropp: Byggentreprenad på er villa kommer att ta omkring 2.400 mantimmar. Kostnad för byggmaterial plus VA, el och måleri hamnar runt 1,25 Mkr (inkl moms). Då är er egen arbetsinsats oräknad. Tillkommer byggherrekostnad (t.ex. bygglov plus ränta på byggkredit) plus givetvis tomtpris.
 
Skall man välja bara några saker att göra själv på ett lösvirkeshus så tycker jag att det som verkar löna sig bäst är att städa, sortera och flytta runt...otroligt mycket tid går till det plus att skall man rota runt en evighet efter en lagom brädbit så tar man hellre en ny hel bräda så det blir mera spill. Det andra är att isolera (om man nu inte blåser); skittråkigt, tidskrävande men totalt IQ-befriat och jag tror att det många gånger blir bättre att göra det själv, då man är mera noga. Plasta klarar man också bra själv...och skruva gips. Att måla huset utvändigt är också ganska lätt att göra med bra resultat. Min sambo tyckte det var roligt att läga tegeltaket och klarade det bra trots att han aldrig gjort det innan (ränndalarna var inte så lätta dock)...själv är jag en fegis så jag föredrar marktjänst ::)
 
Tack för snabbt svar billy_baver :D

När du skriver VA och el ingår menar du vatten, avlopp och el i huset? Med eller utan arbetskostnader?! Är summan 1,25 Mkr med ventilation?
 
Bästa Soffipropp:  Min prognos är ungefär lika grovhyvlad som ditt personliga horoskop, typ "Jag ser en svart katt som korsar din väg".
;)

Men i princip innefattar kalkylen marknadsmässiga priser för både arbete och material för alla andra moment än traditionell byggentreprenad:  Vatten, avlopp, sanitet, ventilation (dock ej avancerad AC), el/tele, och såväl in- som ut-vändig målning.  

Man brukar reservera sig för grundläggningen (som kan variera lika kraftigt i kostnad som prisskillnaden mellan finslipad italiensk renässansträdgård och svart asfalterad bakgård... ).
 
soffipropp2: Kalkylen som billy_baver gav är ganska bra. Enligt egen erfarenhet så kostar lösvirke ca 5000:-/kvm (murad nedervåning om 100 kvm). Sen kan man ju ordna ett badrum för 30 000:- eller 300 000:- beroende på köphumör... Köpte tex mitt kök från Polen via en svensk firma i stan. Sparade 100 000:- där direkt och kvaliteten är kanon.

Tiden för mig hamnar totalt kring 2500 timmar (inklusive hantverkare). I mitt fall schaktade/göt/murade vi i augusti. Bjälklaget startade vi med 14 september, om två veckor flyttar vi in (20 jan). Men då har allt flutit kanon.

\jonas
 
Hej normal byggtid 3 mån efter att plattan är färdig
 
Vi skall antagligen ha ett byggföretag som bygger huset lösvirke åt oss. De räknar med 5 månader!
 
lucaisa skrev:
Vi skall antagligen ha ett byggföretag som bygger huset lösvirke åt oss. De räknar med 5 månader!
Svaret beror ju även på frågan...

När börjar man och när slutar man.
Börjar: Köpt tomt, byglov, schakt eller kanske stommeresning

Men 5 månader låter ganska normalt tycker jag.
 
5 månader från byggstart då börjar de med plattan och efter 5 månader skall vi kunna flytta in. Men just nu känns det nattsvart, håller på och väntar på strandskyddsdipsens. Blä Länsyrelsen är inte snabba direkt! Har väntat sedan 27/7.
 
Dom är visst snabba! Men "grundliga"....

Först hade någon på "gröna enheten" semester vecka 31-35. Sen kom han hem bara för att vårda sjukt barn till vecka 37. Någon annan var på fortbildning första halvan av oktober. Budgetgenomgång försenades i slutet av vecka 43. Enhetschefen kom åter från tjänstledighet vecka 50, men han ville inte ta beslut mitt i röran innan jul. Nu till vecka 6 kommer chefens internrekryterade efterträdare. Och då vore det ju oartigt att föregripa beslut i ert ärende innan efterträdaren blivit "varm i kläderna"...

Kronans kakmjöl males sakta men säkert.
 
Vi är i sluttampen av vårt 4:e lösvirkes hus på mellan 200-300 kvm och varje bygge har tagit c:a 6-7 månader från att vi börjat med grunden. Då är det mycket som är platsbyggt såsom öppna spisar, trappor, bänkar etc.
På de första husen gjorde vi en del själva men nu projektleder vi "bara".

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.