Mikael_L
50mm2 Alu motsvarar dock ca 35mm2 koppar. Måste bara påpeka det. :)

Och troligen är det en kabel som är dimensionerad för minst 25A mätarsäkring.
Med både spänningsfall och utlösningsvillkor under kontroll.

Atom skrev:
I värsta fallet får det bli en bensindriven generator.
I detta fallet låter det som den bästa iden.
Ett litet elverk är alltid bra att ha.

Jag vet inte om det är skillnad på teori och praktik, men jag jobbar ute på fabriker, lager mm, ibland är det olidligt långt till elcentralerna, kablarna går i taket på stegar och lokalerna kan vara 20 meter höga, och jag har aldrig stött på några större spänningsfall, eller haft problem med det. Värmekablarna i det jag monterar ligger på 900-1200 w konstant, och mäter jag med/utan last är det oftast ingen skillnad alls, eller bara nån tiondels volt.

Enda gången jag har haft problem med spänningsfall, var en nödstoppsslinga, vi räknade ut att slingan totalt var 190 meter, det är 24VAC från en liten trafo som även drev blinkande varningsljus xenon i andra änden av slingan, när ljuset blinkade, blinkade även PLCn, och styrningen funkade ju inte då.
Kabeln är 0,5 # och det är -28 grader i lokalen.

Ett annat exempel är pumpen i min djupborrade brunn, det är 60 meter från centralen till brunnstoppen, och 110 meter ner till pumpen, den snurrade fin i 16 år och propparna gick när pumpen skar.
Gummilkabeln ner till pumpen var 1,5 #

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
50mm2 Alu motsvarar dock ca 35mm2 koppar. Måste bara påpeka det. :)

Och troligen är det en kabel som är dimensionerad för minst 25A mätarsäkring.
Med både spänningsfall och utlösningsvillkor under kontroll.
Jag har 120 meter till servisen och 50mm2 alukabel samt 16A mätarsäkringar.

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag har 120 meter till servisen och 50mm2 alukabel samt 16A mätarsäkringar.
Antagligen har din elleverantör dimensionerat ledningarna för minst 25A abonnemang för din fastighet.
Det är inte så praktiskt att behöva gräva om ledningarna bara för att du plötsligt vill ha ett 20A abb, för att sen gräva om igen då du ändrar dig och vill ha ett 25A ett tag senare.

Men det var lite imponerande att du vet vilken area du har på servisen.
Jag, som ändå tycker att jag är väldigt intresserad av sådant här, har ingen aning om några areor för mätarskåpet. ;)
Fast jag vet åtminstone förimpedansen ... :cool:

Redigerat:
Rikard Gjersvold skrev:
Jag vet inte om det är skillnad på teori och praktik, ...
Det tror jag inte, bara man är uppmärksam på alla fakta i målet, det kan förklara vad man upplever. Ett spänningsfall på någon tiondels volt vid en belastning på 900 W är sannolikt mätfel, eller att belastningen faktiskt inte drar 900 W. Hur som helst säger det ingenting när man inte vet något om matningen. Kyla förbättrar läget något.

Pumpar för djupborrade brunnar kan vara anpassade för lite lägre spänning (vet inte). Och med rätt säkring är det inga problem att få den att lösa vid kortslutning. Nu borde i och för sig motorskyddet lösa istället i detta fall.

Mikael_L skrev:
...
Men det var lite imponerande att du vet vilken area du har på servisen...
Tja, det är inte så konstigt, det är ju jag som har fått betala kabeln, som går över min mark :)

Och jag tror att de helt enkelt begränsar sig till två alternativ för vanliga bostadsfastigheter.
En för kabellängder upp till 30 m, och en för längre kablar. Ungefär så i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.