5 406 läst · 30 svar
5k läst
30 svar
Hur lång brukar garanti tiden vara på golvvärme och vad innebär den
Vilken elsida?A AlwaysAndForever skrev:
Är det ett 230v-golv eller ett 12V-golv. Det är väldigt stor skillnad. Det ena är alltid behörighetskrävande, det andra inte nödvändigtvis.
Har en elektriker varit inblandad? Har det gjorts kontrollmätningar av elslingan, dels innan läggning dels efter samt vid inkoppling.
Den som utför elinstallationsarbetemi en starkströmsanläggning behöver inte ha någon egen auktorisation, det räcker att personen omfattas av egenkontrollprogrammet hos ett företag som har auktorisation för elinstallationsarbete.
Elsäkerhetsverket har ett register över auktoriserade firmor. Börja med att kontrollera om det företag snickaren arbetar på har auktorisation.
Jag har gått flera utbildningar via olika tillverkare, installationen måste ske av behörig (elektriker) jag fick ge 5 år garanti utan utbildningarna och efter fick jag ge 10-15 år garanti från de olika tillverkarna med krav på en viss dokumentation (jag använder deras app med bilder info och får sedan ett garantibevis)
Såhär säger deras hemsida och du kan läsa dig till att elektriker krävs, om obehörig har lagt den kommer Devi med all sannolikhet vara tveksam till att ge någon ersättning
Pratade precis med Devi. De sa att det var okej att kakelaättare snickare osv lägger slingan så länge elektrikern gör det andra.S sunqan skrev:Vilken elsida?
Är det ett 230v-golv eller ett 12V-golv. Det är väldigt stor skillnad. Det ena är alltid behörighetskrävande, det andra inte nödvändigtvis.
Har en elektriker varit inblandad? Har det gjorts kontrollmätningar av elslingan, dels innan läggning dels efter samt vid inkoppling.
Den som utför elinstallationsarbetemi en starkströmsanläggning behöver inte ha någon egen auktorisation, det räcker att personen omfattas av egenkontrollprogrammet hos ett företag som har auktorisation för elinstallationsarbete.
Elsäkerhetsverket har ett register över auktoriserade firmor. Börja med att kontrollera om det företag snickaren arbetar på har auktorisation.
Å att de ska skriva i en lapp från firman och bevis när dne inköptes
S sunqan skrev:
Herman19 skrev:
Be dem skicka svaret på mail, med egenerfarenhet när problem uppståt har dem velat ha bild på slinga när den är lagd med en lapp där det står firma/datum/namn.
Sen är det ju olika från fall till fall, finns ju snickare och elektriker som har bra samarbete där elektriker går i god för snickaren osv. Och samma tvärtom där elektrikern vägrar koppla in slingan han inte lagt själv.
Sen är det ju olika från fall till fall, finns ju snickare och elektriker som har bra samarbete där elektriker går i god för snickaren osv. Och samma tvärtom där elektrikern vägrar koppla in slingan han inte lagt själv.
Reglerna för elinstallationer har ändrats nyligen, och ganska rejält.
Numer är det företaget som har auktorisationen och företagsledningen som är ansvariga.om företaget inte följer sitt egenkontrollprogram är det akltså ledningen som får stå till svars och företaget får böta och kanske tom mister sin auktorisation.
En elektriker med behörighet får bara göra elinstallationer hos privatpersoner antingen gratis, eller om denne omfattas av egenkontrollprogrammet hos en auktoriserad firma...
Devi kan inte ändra på det. Däremot kan de välja att godta vad som helst beträffande sina garantier...
Det är för övrigt elinstallationsföretagen som lobbat och fått igenom det här tramset.
Numer är det företaget som har auktorisationen och företagsledningen som är ansvariga.om företaget inte följer sitt egenkontrollprogram är det akltså ledningen som får stå till svars och företaget får böta och kanske tom mister sin auktorisation.
En elektriker med behörighet får bara göra elinstallationer hos privatpersoner antingen gratis, eller om denne omfattas av egenkontrollprogrammet hos en auktoriserad firma...
Devi kan inte ändra på det. Däremot kan de välja att godta vad som helst beträffande sina garantier...
Det är för övrigt elinstallationsföretagen som lobbat och fått igenom det här tramset.
Tillbaka i tråden efter flera månaders kämpande med dessa hantverkare.
Massa andra fel.
Men kortfattat fick inte mitt garanti intyg på golvvärmen förrän nu.. Dagar insnn betalning av räkning. Å de har inte fyllt i ohm värdena.
Undrar om det är därför de försökt göra allt för stt slippa detta papper..
Va fan innebär detta nu eg.. Har de inte kontrollerat slingan? Jag som inte kan nåt om detta försöker få svar å förstå va detta innebär..
Förresten. På tal om lite annat. Kan jag sjäkv se och förstå om den har jordfelsbrytare?? Litar inte ett skit på dessa längre. De kom inte ens och jordade klart det andra badrummets eluttag...
Massa andra fel.
Men kortfattat fick inte mitt garanti intyg på golvvärmen förrän nu.. Dagar insnn betalning av räkning. Å de har inte fyllt i ohm värdena.
Undrar om det är därför de försökt göra allt för stt slippa detta papper..
Va fan innebär detta nu eg.. Har de inte kontrollerat slingan? Jag som inte kan nåt om detta försöker få svar å förstå va detta innebär..
Förresten. På tal om lite annat. Kan jag sjäkv se och förstå om den har jordfelsbrytare?? Litar inte ett skit på dessa längre. De kom inte ens och jordade klart det andra badrummets eluttag...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 873 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 873 inlägg
Det kan ju bara den som gjort jobbet svara på.A AlwaysAndForever skrev:
Jordfelsbrytare brukar sitta i/vid el-centralen. En jordfelsbrytare har alltid en testknapp.A AlwaysAndForever skrev:
Ja bifogar bild och ja som du säger finns en test knapp. Men jag vågar aldrig trycka på något vet inte vad ser innebär.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 873 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 873 inlägg
Det ser ut som en jordfelsbrytare. Det är meningen att man ska trycka på Testknappen två gånger om året för att säkerställa att jordfelsbrytaren fungerar. När man trycker ska alltså all ström inom det område som täcks av jordfelsbrytaren försvinna. Om det inte framgår av gruppförteckningen (papper där det står vilka säkringar som är för vad) för elcentralen vad i huset som är skyddat av jordfelsbrytaren så är det ju bra om du trycker på Testknappen och sen kollar var någonstans det finns resp. inte finns ström till belysning och uttag.
Toppen. Familjen får sprida ut sig i huset med allt på släpper test knappen efter en stund så allt startar igenBirgitS skrev:Det ser ut som en jordfelsbrytare. Det är meningen att man ska trycka på Testknappen två gånger om året för att säkerställa att jordfelsbrytaren fungerar. När man trycker ska alltså all ström inom det område som täcks av jordfelsbrytaren försvinna. Om det inte framgår av gruppförteckningen (papper där det står vilka säkringar som är för vad) för elcentralen vad i huset som är skyddat av jordfelsbrytaren så är det ju bra om du trycker på Testknappen och sen kollar var någonstans det finns resp. inte finns ström till belysning och uttag.
Alltid nåt positivt i denna röranBirgitS skrev:
Men nu ska jag ändp lista ut om det är värt betala hantverkarna när de inte fyllt i ohm värde på garanti lappen eller fått nån sådns här eller om de ens testat kablarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder