C cope skrev:
Ja stoppet är ju bara för ändläget. Är det i plast bussningen som gängorna sitter på den nya axeln eller är det gängat i axeln också. Jag har inte justerat något på mitt motorskydd,
Det är bara i plastbussningen som gängorna sitter. Det sitter även en sättskruv som skall hålla in hela alltet.

EJCA skriver:

Hej Ivar. Det satt en lås skruv där i. Den släpper om vaggan går för tungt. Detta för att gängstången inte ska gå sönder. Vi tar inga delar i retur som monterats och gått sönder av felaktig montering/användning. Om du vill så kan jag skicka en ny låsskruv. Delen slutade tillverkas i mässing på 80-talet.


Känns lite snopet att betala 1600kr för en stålcylinder med ett hål i och en plastbussning. Både grader och märken efter skruvstäd på delen också. Jag får väl försöka mig på att göra en egen som föreslagits ovan.
 
Nu var jag just ute och knackade i bussningen, satte tillbaks sättskruven och återmonterade allt.
Otroligt nog sitter det på plats! Har kört ett tiotal starter med olika höjd på klingan och allt ser bra ut. Mycket märkligt men jag ska inte spotta i glaset utan tackar och bockar!

Tror konstruktionen är lite olycklig då startrycket tas upp helt och hållet av den muttern och att det är anledningen till varför problemet uppstått från första början.
 
  • Närbild av en bussning och sättskruv i en monterad maskinkonstruktion med synlig klinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Stången hoppade ur igen efter ca 50 starter.
Får prova ett påskpyssel.
Än så länge verkar det funka. Den håller helt enkelt plastinsatsen på plats
 
  • En hand håller en metallstång med en koppling som har en plastinsats och skruvar för justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på maskinkomponent med stång, bultar och plastinsats fäst med metallklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skruvstäd som håller fast en metallstång med en plastinsats och verktyg i bakgrunden på ett stökigt arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation av verktygsdel med metallstång och träklossar i en skruvstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D.M.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.