Sophie: Hur många kvadratmeter är golvet, och hur lång tid tar det att skura?

Någon annan som kan bidra med en uppskattning för tidsåtgång per kvadratmeter?
 
Rummen var på 20-25 m2 tillsammans och det tog väl mellan en halvtimme och en timme att skura beroende på om jag flyttade möblerna eller inte. Oftast skurade jag bara golvytan och det tog väl ca 30 minuter.
 
Tack för svar!

60min för 20m2 blir 3min/m2 så för mig blir det 3*46 ~= 2,5 timmar

Blir jobbigt i början, men överkomligt om man bara räknar med att skura hela golven en gång om året efter inledande intensivskurning.
 
Ja precis så ä det. Jobbigt i början men inte sen och jag upplever att det absolut var värt att jobba på ordentligt med skurningarna i början för att få lite yta på golven.

Men i den tiden ingår ju byte av skurvatten och sköljvatten och så där så det är inte intensiv skurning hela tiden ;)
 
Oj så snabba ni är, jag har ca 30 kvm vardagsrum och det tar 3-4 timmar att knäskura - får bättre kraft i borsten om jag knäskurar.
 
Usch då, det blir 4h = 240min för 30m2 => 8min/m2
Mina eventuella framtida 46 kvadrat skulle då ta ca 6 timmar. Inte lika skoj...
 
Vårt kök gör vi på en knapp timme ungefär, och det är kanske 15 kvadrat. Vi knäskurar inte annat än undantagsvis. Vi skurar varannan gång och svabbar helt vanligt med spåvatten varannan. Sköljer med två-tre vatten efter, med mopp. Det är lagt 2004 och är absolut mer ett skurgolv än ett nytt trägolv idag.
 
TorpSara: Hur ofta skurar/svabbar ni då? Du skriver "Sköljer med två-tre vatten efter". Två-tre vad? Liter?
 
Pja... I början kanske 4-5 gånger per år. Nu har vi små barn och då blir det snarare varannan vecka... :) Såhär skurar vi:

Hink med kallt vatten (kanske 5 liter) och ett par dl såpa.
Såpvattnet moppas ut så att golvet blir ordentligt blött, sjöblött. Här får man inte vara snål med den här metoden, då får man fläckar om man har otur.
Golvet skuras med skurborste på skaft, fläckar körs för hand, ev med mer såpa.
Vattnet moppas upp.
Golvet moppas med en blöt mopp som sköljs i en hink rent vatten allt eftersom.
Sköljvattnet moppas upp efterhand.

De sista momenten upprepas ett eller två varv till (det är "sköljer med två-tre vatten).

Såhär kan man göra om man har ett tätt, nytt golv. På övervåningen med det gamla glipiga 1800-talsgolvet får man vara mer traditionell med trasor och mindre vatten. Det tar längre tid.
 
Tack för den noggranna beskrivningen :)
 
JA man får helt klart mer kraft om man knäskurar och det tar längre tid. På vårt nya golv tyckte jag inte att det behövdes eftersom det var rent från början och vi skurade så ofta så skurning med levang var nog för att få rent. Ett kök tar ju längre tid speciellt som det är ett rum man rör sig i mycket. Våra rum låg på ena gaveln av huset och var ej genomgångsrum vilket gjorde att det inte blev så smutsigt.
 
För att spinna vidare på Sophies tankar om tidsåtgång: Vårt sovrum, som är knappt 10 kvadrat har ett gammalt skurgolv, som inte var skurat sedan stan brann, som man säger där jag är uppvuxen. (Typ 1888, och i det här fallet kan det nog stämma på tio år när...). På det avverkade vi 2 liter såpa, en rotborste och sex hinkar sköljvatten. På knä. Det tog, skulle jag gissa, tre timmar av otroligt hårt arbete. Så visst är det skillnad. Det tar fortfarande mycket längre tid att skura än köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.