Bästa svaret

Pär Sköld Pär Sköld skrev:
B-bruk, ja, den skall putsas på insidan är tänkt. Skall med tiden funka som mur till:

[länk]

Men växthuset kommer först om något år eller så, jobbar nära nollbudget här. Hittills har mur och trädgårdsjobb ink liten grävare och släp i en vecka kostat just kort om 15´, räknar med 5-10 till innan allt är helt klart. Men då är det bera som görs... tex topdress med några kubik, så det måste till en lastbil.
Ett tips är att redan nu då dra in vatten och el om du har minsta tanke på att odla eller bara sitta och mysa där.

Och vänta inte förlänge på växthuset.
Men lite otur så är det nya mått på de om några år
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
Nu är det precis som det skall vara! Muren fick armering och en platonmatta på utsidan. Den är inte sneare än att putsen kommer täcka det. Det blir tegelstenar som regnskydd ovanifrån. Vatten och el finns att dra in från runt hörnet på huset, inifrån om man vill det senare.

Det tog en veckas slit men det var det lätt värt!
 
  • Nybyggd armerad mur med ansluten platonmatta och grussäng, bredvid ett hus och under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
EriksBil
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Nu är det precis som det skall vara! Muren fick armering och en platonmatta på utsidan. Den är inte sneare än att putsen kommer täcka det. Det blir tegelstenar som regnskydd ovanifrån. Vatten och el finns att dra in från runt hörnet på huset, inifrån om man vill det senare.

Det tog en veckas slit men det var det lätt värt!
Hur har du tänkt här? Betongen drar åt sig fukt och med fasad i norrläge så har du en mögelodling om något år frostsprängning om ytterligare nåt år. Hemmapulare ska hålla sig till tapetsering på sin höjd och överlåta annat åt fackmän.
 
  • Arg
Dilato
  • Laddar…
EriksBil EriksBil skrev:
Hur har du tänkt här? Betongen drar åt sig fukt och med fasad i norrläge så har du en mögelodling om något år frostsprängning om ytterligare nåt år. Hemmapulare ska hålla sig till tapetsering på sin höjd och överlåta annat åt fackmän.
Mr Stalker himself dyker upp. Hur mår du egentligen? Ömmar dina tår så att säga?

Här finns ingen norrfasad. Husfasaden har platoniskts sedan länge. Det du kollar på är ett växthus :)

Som, om du nu är nyfiken, jag sitter i just nu och drar in trädgårdsvatten.
 
  • Växthus med genomskinliga väggar, trägolv med grus, verktyg och en kompressor på golvet. En stege står mot väggen tillsammans med en grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824 och 9 till
  • Laddar…
Så, nu när tråden inte längre är helt urspårad kan jag visa hur det blev. Jag väntade inte med växthus, och jag köpte heller inget färdigt, jag bestämde mig helt enkelt för att bygga ett själv.

Lite sockel kvar för att slå in den synliga delen på muren skall till. Plus belysning. Vatten kom in igår så det går framåt :)

Ett hemgjort växthus byggt mot en tegelvägg. Växthuset står på en låg mur och är delvis färdigt, omgivande trädgård med gräsmatta och planteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmagjort växthus byggt mot en gul tegelvägg med en stor grön växt bredvid. Verktyg och material spridda på gräsmattan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självbyggt växthus i trästomme och plastväggar fäst vid en gul tegelvägg, med en synlig mur och verktyg på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självbyggt växthus med träram och genomskinliga plastväggar, en stege, stöd, och diverse verktyg i ett gruslagd golv, växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hemmabyggt växthus med träram och plastsidor som är fäst vid en tegelvägg. På marken finns en slangvinda och grus, samt en väggfast vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kunde ju vara snyggare men blir bra nog för nu:

Trädgårdsslanghållare monterad på en tegelvägg bredvid ett stuprör, med anslutningsslang som leder ut till en kran på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
identety och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.