5 257 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
Hur länge håller ett bandsågblad (och hur sköter man dem)?
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
Dra med nageln och jämför skärpan på bögge sidorna av bladet, inspektera visuellt om det är någon skillnad.
Vilket håll drar det åt?
Vilket håll drar det åt?
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Nu har jag försökt hitta något vettigt på den länkade sidan. Rätt mycket på tyska oavsett vad jag väljer för språk, men jag tror jag förstår hur jag gör för att välja ett som passar. Fast vad i hela friden ska jag välja?? Det finns orimligt många olika och ingen guide för en okunnig. Väljer jag ett av alla 20 mm bimetall 3TPI så hamnar jag på några hundralappar. Frågan är om de då är bättre än det "för billiga" som jag just slitit ut. T ex:nanowire skrev:Jag har ett lager från engelsk butik men tror inte längre de skickar hit. Det var en tysk butik uppe i en tråd för ett tag sedan. Sen finns det några svenska butiker men de jag har sett har varit dyrare och mer svårnavigerade. Så jag är inte riktigt uppdaterad helt enkelt
Jag brukar använda ett 3TPI bimetallblad som jag spänner så sågen bågnar. I takt med att det blir slöare får man mata långsammare.
Edit:
[länk]
https://www.saegeband-manufaktur.de...lm-holz-saegeband-hausmarke?number=SUDDE20078
eller
https://www.saegeband-manufaktur.de...geband?number=SCL20093#neonUnitArticles=3980/
Sedan finns det några som är galet mycket dyrare, men de finns bara i bredare än vad jag borde ha enligt Felder, så de skippar jag nog.
Felders originalband i 20 mm bredd är 0,5 mm tjocka. Det står inget i manualen om någon maxtjocklek. Vad vågar jag använda och vad kan gå fel? Det finns upp till 0,9 mm på den sidan.
Om du inte vet vad du hade blir ett bimetallblad sannolikt bättre. Välj ett 0,65 då det inte är säkert att din såg orkar spänna ett 0,9 mm. Tror inte min såg klarar spänna ett 20*0,65 så jag kör med 13*0,65.Hep skrev:Nu har jag försökt hitta något vettigt på den länkade sidan. Rätt mycket på tyska oavsett vad jag väljer för språk, men jag tror jag förstår hur jag gör för att välja ett som passar. Fast vad i hela friden ska jag välja?? Det finns orimligt många olika och ingen guide för en okunnig. Väljer jag ett av alla 20 mm bimetall 3TPI så hamnar jag på några hundralappar. Frågan är om de då är bättre än det "för billiga" som jag just slitit ut. T ex:
[länk]
eller
[länk]
Sedan finns det några som är galet mycket dyrare, men de finns bara i bredare än vad jag borde ha enligt Felder, så de skippar jag nog.
Felders originalband i 20 mm bredd är 0,5 mm tjocka. Det står inget i manualen om någon maxtjocklek. Vad vågar jag använda och vad kan gå fel? Det finns upp till 0,9 mm på den sidan.
Om du kör ett blad vid för låg spänning kommer du få dåliga resultat.
Nu får du snart börja timdebitera mig.
Lurigt det här. Bandet i den första länken går att välja 0,5 0,6 0,7 etc, men bandet i den andra länken som är bimetall finns bara i 0,9. De verkar inte ha bimetall tunnare än så.
Det står som sagt inget i min manual om tjocklek och skalan vid spänningsratten är bara graderad efter bandets bredd vilket de flesta sågar verkar ha. Skalan går till 25 mm och det 25 mm originalband de själva säljer är 0,6 mm så det orkar sågen med. Vad för bredd den orkar med av tjockare blad vet jag inte hur man tar reda på. Ringer Felder och hoppas de inte har sommarlov, eller testar.
Det finns 13*0,65 i bimetall som du kör. Känner du att det är för smalt för att klyva grova saker, om du gör sånt?
Lurigt det här. Bandet i den första länken går att välja 0,5 0,6 0,7 etc, men bandet i den andra länken som är bimetall finns bara i 0,9. De verkar inte ha bimetall tunnare än så.
Det står som sagt inget i min manual om tjocklek och skalan vid spänningsratten är bara graderad efter bandets bredd vilket de flesta sågar verkar ha. Skalan går till 25 mm och det 25 mm originalband de själva säljer är 0,6 mm så det orkar sågen med. Vad för bredd den orkar med av tjockare blad vet jag inte hur man tar reda på. Ringer Felder och hoppas de inte har sommarlov, eller testar.
Det finns 13*0,65 i bimetall som du kör. Känner du att det är för smalt för att klyva grova saker, om du gör sånt?
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg