Hej hej 👋 och tack på förhand!
Vi har påbörjat renovering av vårt blivande sovrum (markerat i gult på planritning) där vi planerar att lägga in parkett. Golvet sluttar dock mot badrumsdörren med upp mot 50 millimeter i rummet. Vi har dividerat fram och tillbaka kring olika lösningar, de alternativ vi kommit fram till är:
1. Inget ingrepp, parketten får luta.
2. Bygga upp golvet där det är som lägst med
a. Board eller masonit i olika lager.
b. Tillverka långa kilar, typ snedkapa reglar som vi sedan lägger board på.
c. Flytspackla? Beständigheten i detta får mig att vilja avstå. Skulle vi ha möjlighet att räta upp bjälklaget senare blir detta ett åbäke att få bort.
d. Korrigera bjälklaget? Då väggar och golv till badrum står på och består av råsponten är jag orolig för vad som skulle ske om vi skulle försöka byta ut eller öht kapa dessa för att komma åt bjälklaget. Då vi inte känner till hur länge golven lutat i förhållande till när badrummet byggdes är jag orolig för att en korrigering av bjälklaget skulle bidra till sprickbildning i kakelfogar och tätskikt i badrummet.
Vilket eller vilka alternativ hade ni valt och varför? Finns något alternativ jag missat?
Vi har påbörjat renovering av vårt blivande sovrum (markerat i gult på planritning) där vi planerar att lägga in parkett. Golvet sluttar dock mot badrumsdörren med upp mot 50 millimeter i rummet. Vi har dividerat fram och tillbaka kring olika lösningar, de alternativ vi kommit fram till är:
c. Flytspackla? Beständigheten i detta får mig att vilja avstå. Skulle vi ha möjlighet att räta upp bjälklaget senare blir detta ett åbäke att få bort.
d. Korrigera bjälklaget? Då väggar och golv till badrum står på och består av råsponten är jag orolig för vad som skulle ske om vi skulle försöka byta ut eller öht kapa dessa för att komma åt bjälklaget. Då vi inte känner till hur länge golven lutat i förhållande till när badrummet byggdes är jag orolig för att en korrigering av bjälklaget skulle bidra till sprickbildning i kakelfogar och tätskikt i badrummet.
Vilket eller vilka alternativ hade ni valt och varför? Finns något alternativ jag missat?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 099 inlägg
Som jag ser det finns två vettiga alternativ.
1. Låt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda på varför huset satt sig. Är det bottenvåningen? Ytterhörn på huset?
Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjälkarna eller bygg på med kilar. Skruva sedan på nytt under golv (skivor) eller lägg tillbaka nuvarande plank.
Tänk på att huset kan sätta sig mer om inte ni utreder frågan. Kanske är det något som ruttnat eller så har markförhållanden ändrats.
Tänk också på att huset/marken ändrar sig med årstiderna.
1. Låt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda på varför huset satt sig. Är det bottenvåningen? Ytterhörn på huset?
Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjälkarna eller bygg på med kilar. Skruva sedan på nytt under golv (skivor) eller lägg tillbaka nuvarande plank.
Tänk på att huset kan sätta sig mer om inte ni utreder frågan. Kanske är det något som ruttnat eller så har markförhållanden ändrats.
Tack för svar!S Småbrukaren skrev:Som jag ser det finns två vettiga alternativ.
1. Låt det luta.
Tänk också på att huset/marken ändrar sig med årstide
S Småbrukaren skrev:Som jag ser det finns två vettiga alternativ.
1. Låt det luta.
Dessa rum är på övervåningen.
Nedervåningen lutar inte i samma utsträckning eller ens uppenbart åt samma håll. Bjälklaget för bottenplan är, till skillnad från övre plan, i betong.
Vet inte riktigt hur jag ska ta mig till bjälklaget för övre plan heller då jag inte vet om jag kan ta bort plankgolvet utan att riskera tätskikt i intilliggande badrum.
Alternativet antar jag är att riva innertak under de bjälkar där lutningen är som störst, men det skulle jag helst undvika då det är ett större arbete att återställa. Är det en konstruktör man bör kontakta kanske?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 099 inlägg
Du kan ju kapa brädorna längst med väggen som lutar och en bit in. Se om det går att rikta upp det och sedan skruva tillbaka dem. Använd en cirkelsåg så påverkas inte badrummet.
Inga väggar lutar. Golvet lutar som mest intill badrummet ti sovrummet och intill dörren till badrummet i hallen utanför. Den balk som jag tror kan vara problemet är alltså cirka 30 centimeter in under badrummet.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 099 inlägg
Jag förstår att det är golven som lutar haha. Menade att du ska kapa längst med väggen utanför badrummet.
Du ska inte flytta balken som går in i badrummet. Bara bygga på den/hyvla ner den. I hallen alltså.
Du ska inte flytta balken som går in i badrummet. Bara bygga på den/hyvla ner den. I hallen alltså.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 099 inlägg
Den del av den som påverkar läggningen av det nya golvet alltså.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 120 inlägg
Tolkar jag dig och bilderna rätt så går plankorna in under väggen och samtidigt en del av golvet i badrummet?aelamik skrev:Hej hej 👋 och tack på förhand!
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 120 inlägg
Läste igen och förstår nu att de går in under till badrummet. Då kan du omöjligt kapa plankorna för att plankorna kommer att tappa sin regel och hänga i luften och då har de inget stöd inne i badrummet!? 50 mm är för mycket avvikelse, jag skulle skapa kilar (reglar) på CC 45 eller 60 ovanpå de gamla plankorna och lägga ett nytt golv.Himmelsfararen skrev:
Men hur går regeln som plankorna ligger på, ligger den under väggen till badrummet?Himmelsfararen skrev:Läste igen och förstår nu att de går in under till badrummet. Då kan du omöjligt kapa plankorna för att plankorna kommer att tappa sin regel och hänga i luften och då har de inget stöd inne i badrummet!? 50 mm är för mycket avvikelse, jag skulle skapa kilar (reglar) på CC 45 eller 60 ovanpå de gamla plankorna och lägga ett nytt golv.
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 120 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 120 inlägg