J J-O skrev:
Det är ju bara att limma fast den liggande.
Angående 10mm rörelsefog, det känns väldigt tillltaget. Det är nog golvtillverkaren som vill ha lite väl stor spelmån för att kunna lämna garantier. Vanliga socklar är ju 12mm, ganska lätt att kapa en bräda 2mm för mycket och få en glipa som sockeln inte täcker. Har alltid lagt med 5-8mm expansionsfog även om instruktionen sagt 10mm, har aldrig fått några problem pga det.
Allt är inte självklart när man är nybörjare, jag har aldrig limmat något i byggsammanhang tidigare :) Angående fogen har jag också läst om flera som gjort/gör som du så jag är inte jätteorolig om det blir lite mindre än 10mm, har väl snarare tänkt sikta på 8mm, men jag har ju köpt 15mm sockel så jag har lite marginal ändå :)

Tack för svar!

Absolut(y)

Typ PL600 så sitter den på direkten, eller för den delen vanligt trälim funkar också om du har tvingar.

J J-O skrev:
Absolut(y)

Typ PL600 så sitter den på direkten, eller för den delen vanligt trälim funkar också om du har tvingar.
Tvingar har jag men inget trälim, så kan lika gärna köpa starkare grejer direkt. Tack för tipset.

Vi bytte golv och rev bort parkett men när vi kom till tröskeln så låg trägolvet under tröskeln och för att gör detta lätt för oss så tog vi multisåg och sågade så nära tröskeln och när vi la golv hade vi 6mm glipa som oftast räcker för laminatgolv och la dit en kvartstav. Blev tillräckligt bra. Spikade fast det med spikpistol, bild 1 där vi sågade parkettgolv vid tröskeln bild 2 kvartslist för att täcka hålet.

Parkettgolv som möter korkgolv med synlig tröskel där parketten har sågats för passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv vid en tröskel där parkett har sågats nära tröskeln och täckts av en kvartslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Eskil82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.