D Derbyboy skrev:
Du får hänga av dörren och såga av underdelen med en sänk- eller cirkelsåg. Är du riktigt stadig går det nog också med en fogsvans.

Oavsett så måste ju lägga en tröskel som går över det golv du lägger. Blir ju inte särskilt snyggt att ha en springa mellan dörr och tröskel. Springa, rörelsemån måste alltid finnas.

Tunna trösklar i ek finns runt 8-9mm. Tror tröskelplattan är 9 mm och planhyvlad ek är 8mm. Finns kanske 6mm planhyvlad också men jag tror det blir för tunt.
Ja precis oavsett måste en ny tröskel liggas men jag vill helst undvika att behöva hänga av och såga dörren. Får man bort den gamla tröskeln finns det ju plats för en ny jämfört med om jag ska lägga en tröskel ovanpå den befintliga.

D
Ja ditt resonemang stämmer om den där aliminiumtröskeln som ligger där är mycket högre än det golvet du lägger.

1) Hur många mm är det golvet du lägger inkl. Foam?

2) Hur många mm är det från underlaget under det golv du lägger till underkant på dörren?

3) Hur många mm hög är befintliga aliminiumtröskeln?

Vart har du försökt lossa listen?
Normalt så sitter den fast bara på ovansidan,
Men när jag tittar på bilderna så tror jag mig se lim mellan listen och korkmattan.
Går det att lyfta listen något där?

Om du har riktig otur så kan det vara en list som inte är limmar. Det finns de som är u-formade och går in under golvet. Där är de kan de vara skruvade.
Om så är fallet kan den gå att få bort genom att såga av skruven men ett bågfilsblad eller en multimaskin.
Kände du någon dubbelhäftande tejp under kanten när du förde in kniven?

Med lite mer våld, spackelspade och hårtork för att värma upp limmet lyckades vi till slut få bort listen! Så nu kan vi lägga golvet och sätta dit en ny list. Tack för hjälpen!

D Derbyboy skrev:
Ja ditt resonemang stämmer om den där aliminiumtröskeln som ligger där är mycket högre än det golvet du lägger.

1) Hur många mm är det golvet du lägger inkl. Foam?

2) Hur många mm är det från underlaget under det golv du lägger till underkant på dörren?

3) Hur många mm hög är befintliga aliminiumtröskeln?
Med lite mer våld, spackelspade och hårtork för att värma upp limmet lyckades vi till slut få bort listen! Så nu kan vi lägga golvet och sätta dit en ny list. Tack för hjälpen!

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.