Hej!
Håller på att lägga laminatgolv i ett rum där tröskeln ser ut att vara av aluminium och jag kan inte se några skruvar så jag antar att den är fastlimmad. Hur ska vi gå tillväga nu med golvet intill tröskeln? Det går inte att få in golvet under tröskeln. Se bilder!
Håller på att lägga laminatgolv i ett rum där tröskeln ser ut att vara av aluminium och jag kan inte se några skruvar så jag antar att den är fastlimmad. Hur ska vi gå tillväga nu med golvet intill tröskeln? Det går inte att få in golvet under tröskeln. Se bilder!
Ta bort tröskeln och lägg golvet in i dörröppningen. Lägg sedan en ny tröskel i trä eller ny metallist över skarven.Yasmin Lundström skrev:
Om det sitter en dörr i karmen kan den ev. behövas kapas om ni väljer en tröskel av trä. Kontrollera utrymmet under dörren för att veta detta.
Misstänkte det! Hur ska man få bort listen då? Såga?T Tompafix skrev:
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Men lägger man golvet in i öppningen och sen skruvar/limmar fast en tröskel så låser man ju det flytande golvet mellan karmarna.T Tompafix skrev:
Nej, golvet ska läggas med rörelsemån till det andra golvet och dörrkarmen. Ett flytande golv ska aldrig låsas fast genom att skruva eller limma fast det.D Derbyboy skrev:
I detta fall kan det räcka med att limma bara tröskeln i golvet de lägger nu, alternativ köra lim som kan ta upp rörelser. Tröskellisternas lim är så elastiskt så de ska inte innebära några problem. Om man vill skruva fast tröskeln i underlaget under, så får man helt enkelt borra i golvet där skruvarna ska vara. Hålen bör då var så stora att de uppfyller kravet på rörelsemånen.D Derbyboy skrev:
Annars kan man låta golven gå in en liten bit från vardera sida vid tröskeln fram till en liten passbit som man kan skruva/ limma i.
Finns dubbelhäftande tejp som fungerar utmärkt också.
Jag fattar inte varför du ska ta bort den där biten, är den högre, mycket högre än det golvet som du lägger?
lägg golvet 5-7 mm ifrån den befintliga tröskeln. Lägg sedan en ny tröskel över hela skiten så att springorna inte syns.
lägg golvet 5-7 mm ifrån den befintliga tröskeln. Lägg sedan en ny tröskel över hela skiten så att springorna inte syns.
Ja den är inte mycket högre men då skulle det behöva vara en mycket tunn list man lägger över för att det ska gå att stänga dörren. Men det kanske skulle gå att hitta.
Du får hänga av dörren och såga av underdelen med en sänk- eller cirkelsåg. Är du riktigt stadig går det nog också med en fogsvans.
Oavsett så måste ju lägga en tröskel som går över det golv du lägger. Blir ju inte särskilt snyggt att ha en springa mellan dörr och tröskel. Springa, rörelsemån måste alltid finnas.
Tunna trösklar i ek finns runt 8-9mm. Tror tröskelplattan är 9 mm och planhyvlad ek är 8mm. Finns kanske 6mm planhyvlad också men jag tror det blir för tunt.
Oavsett så måste ju lägga en tröskel som går över det golv du lägger. Blir ju inte särskilt snyggt att ha en springa mellan dörr och tröskel. Springa, rörelsemån måste alltid finnas.
Tunna trösklar i ek finns runt 8-9mm. Tror tröskelplattan är 9 mm och planhyvlad ek är 8mm. Finns kanske 6mm planhyvlad också men jag tror det blir för tunt.