Får avslöja min stora okunnighet.
Hur gör jag för att få systemet trycklöst? Kan jag vrida på den röda ratten på säkerhetsventilen? Åt vilket håll? Det finns två röda säkerhetsventiler på toppen av värmepumpen. Båda går till "avloppsröret". Bild av värmepump med två säkerhetsventiler, en röd och en svart, kopplat till kopparrör och avloppsrör, i fråga om att tryckavlasta systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två röda, kan vara dubbelt. det bör stå 1,5 bar på en som servar systemet och sitter på ett rör som innehåller värmen till huset, en för VV/kallvatten brukar ha 9 bar
När du öppnar genom att vrida på den, så öppna försiktigt, bäst med en polygrip över hatten. Hatten om den förs lite för långt hoppar den ner i stängt läge igen, därav att bara öppna pyspunka och kolla manometern.

Den närmaste är märkt 3 bar, alltså troligen till systemet!

N Nils45 skrev:
Den närmaste är märkt 3 bar, alltså troligen till systemet!
Väldigt högt för att vara för värmesystemet, normalt 1,5 bar, i bland 2 bar. Du får väl prova vad som händer, när du vrider på röda hatten, ta det försiktigt bara, kan spruta häftigt med 3 bar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hade inget förtryck i expansionskärlet. Pumpade upp till 0,8 bar. Får se om det håller trycket, tvivlar!

Trodde jag hade två expansionskärl, men det fanns inget rött kärl innanför frontplåten på VP. Frontplåten på Mitsubishi Ecodan satt med två plåtskruvar i underkant. Jag har tydligen missuppfattat när dom installerade VP för ett år sedan att dom använde det gamla expansionskärlet från 2020 som sitter synligt vid bufferttanken. Jag trodde jag hade dubbla! Skall snacka med firman som installerade, nytt expansionskärl ingår rimligtvis i offerten.

Jag fyller systemet upp till 1 bar igen så får vi se vad som händer.

Måste också fråga om säkerhetsventilen. Den är väl konstruerad att släppa igenom vid det tryck som står stämplat på den (3 bar i mitt fall) och går alltså inte att ställa in?

Redigerat:
N Nils45 skrev:
Hade inget förtryck i expansionskärlet. Pumpade upp till 0,8 bar. Får se om det håller trycket, tvivlar!

Trodde jag hade två expansionskärl, men det fanns inget rött kärl innanför frontplåten på VP. Frontplåten på Mitsubishi Ecodan satt med två plåtskruvar i underkant. Jag har tydligen missuppfattat när dom installerade VP för ett år sedan att dom använde det gamla expansionskärlet från 2020 som sitter synligt vid bufferttanken. Jag trodde jag hade dubbla! Skall snacka med firman som installerade, nytt expansionskärl ingår rimligtvis i offerten.

Jag fyller systemet upp till 1 bar igen så får vi se vad som händer.

Måste också fråga om säkerhetsventilen. Den är väl konstruerad att släppa igenom vid det tryck som står stämplat på den (3 bar i mitt fall) och går alltså inte att ställa in?
Svar nej det går inte att justera säkern, den är vad den är. 0,8 är nog lite för mycket, inte långt till 1,5 då, det med 3 bar på säken, inte bra i mina ögon, du har en tank på sidan om, dom brukar vara för max 3 bar. Finns dom klarar upp till 10 bar med, men då blir det ett helt annat pris på dom.Sen att ha 2 kärl är inte fel, men då ska förtrycket ligga så exkt lika i båda som möjligt. Då finns det plats för vattnet att exspandera och kärlens blåsa håller längre. Så se till att det andra kopplas in, säger dom att det behövs inte, för det klarar sig ändå. Bara att skita i vad dom säger, nu vill du ha det så och ska ingå, med eller utan nytt kärl. Det med nytt om det står i pappren så ska det vara ett nytt på sidan om. Dom har tjänat en hacka på att inte koppla in eller satt dit ett nytt. Hur stor volym är det andra på. Det som sitter i VP är säkert inte större än max ca 15-20 liter.

Tack för snabbt svar jonaserik.

Du läser kanske lite snabbt.

Det finns alltså inget expansionskärl inuti VP. Det är jag som trott att det satt bakom frontplåten på VP.

Att det sitter vid bufferttanken beror säkert på att det inte finns plats under VP och som du ser på bilden är det trångt även ovanpå VP.

Jag kommer att kräva att dom monterar ett nytt expansionskärl som jag har betalat för enligt offerten.

N Nils45 skrev:
Tack för snabbt svar jonaserik.

Du läser kanske lite snabbt.

Det finns alltså inget expansionskärl inuti VP. Det är jag som trott att det satt bakom frontplåten på VP.

Att det sitter vid bufferttanken beror säkert på att det inte finns plats under VP och som du ser på bilden är det trångt även ovanpå VP.

Jag kommer att kräva att dom monterar ett nytt expansionskärl som jag har betalat för enligt offerten.
Ja du ser vad som kan bli i bland, ganska normalt är att det sitter ett kärl i VP:s nederdel, trångt och Jä-ligt att komma åt att byta. Så se då till att det är kärl med volym för allt, ca 10 % av total volym i systemet ska det vara. Nu har du ett kärl och tank, så mindre får det inte vara, men gärna större.

EDIT , Sen det med säken på 3 bar, bör bytas till 1,5 bar eller max 2 bar. Du har en säk till för vattnet och den är säkert på 9 bar.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Du väcker ytterligare frågor!!

Jag kan inte se hur stort expansionskärl som sitter där nu (etiketten delvis bortsliten, men ser att det är från 2020).

Kan du hjälpa mig att grovt uppskatta totalvolymen?

I radiatordelen ( 150 kvm) på huset finns 3 st ca 2,5 m långa låga radiatorer (30 cm höjd) samt 5 st "vanliga"
radiatorer.

Resterande 30 + 30 kvm har golvvärme.

Ledningarna mellan huvudbyggnad och annex är ca 12 m.

Tillkommer buffertank på 100 l. Bufferttanken är märkt 3 bar.

N Nils45 skrev:
Du väcker ytterligare frågor!!

Jag kan inte se hur stort expansionskärl som sitter där nu (etiketten delvis bortsliten, men ser att det är från 2020).

Kan du hjälpa mig att grovt uppskatta totalvolymen?

I radiatordelen ( 150 kvm) på huset finns 3 st ca 2,5 m långa låga radiatorer (30 cm höjd) samt 5 st "vanliga"
radiatorer.

Resterande 30 + 30 kvm har golvvärme.

Ledningarna mellan huvudbyggnad och annex är ca 12 m.

Tillkommer buffertank på 100 l. Bufferttanken är märkt 3 bar.
Är nog inte mer än max 500 liter så ett kärl på ca 60 liter räcker, men ett på 80 är bättre, om det finns plats Behöver inte jobba så hårt. Sen om trycket går ner till 0,5 på sommaren, så bry dig inte, fullt normalt. Vattnet minskar/ökar i volym med tempen. Om du söker på exspansionskärl, så kan du jämnföra med hur ditt ser ut och går du in på någons hemsida så kan det stå måtten på dom.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Kärlet är från NIBE och på 12 l (jag ser 2-an).

Alltså ordentligt underdimensionerat.
Rött expansionskärl på 12 liter, märkt NIBE, med kopparrör och pump, monterat på en vägg.
Skapa konto

N Nils45 skrev:
Kärlet är från NIBE och på 12 l (jag ser 2-an).

Alltså ordentligt underdimensionerat.
[bild]
Är nog lite större, ett 12 liters är väldigt litet, så mera 20 liter tror jag, nu lite klent då med din tank på 100 liter, Så du skulle klara dig med ett 50 liters galant. Men större är bättre ur arbetsteknisk del.

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
H
Då hade jag rätt vad som var fel. Doc trodde jag att kärlet var nytt eftersom installationen var ny och installatören inte hade kollat nya kärlets förtryck. (Vilket in direkt dom inte gjorde när det var 0 bars förtryck i stället) Att inte byta till nytt exp när man byter värmepump är dåligt gjort när exp kärl är förbrukningsvaror . Be dom montera ett 50 liters kärl. Vad står det i offerten ang exp?

Jag har hela tiden trott att installatören gjorde det extra bra genom att även använda mitt gamla expansionskärl från 2020 och att det då fanns ett expansionskärl ytterligare inne bak plåtarna på VP.
Kommer inte längre ihåg exakt vad som sades vid installationen, men offerten är fullt klar (VVS installation komplett inkl. material). Jag känner mig lurad.

Offertdokument för VVS-installation med detaljerade prisuppgifter och specifikationer för värmepumpssystem, inklusive arbete och materialkostnader.
Skapa konto

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.