Hej!
Det som inte fick hända har hänt .
Har ägnat så sjukt många timmar för att få till en såpass fin renovering...
Nu har jag kommit till punkten att jag ska sätta spackelremsa av papper... och så lyckas jag på något sätt få bubblor.
Jag fattar inte varför. Det borde vara hur enkelt som helst...
Jag har gjort följande.
1) lagt.i spackel i gipsskåran
2) satt dit pappersremsan och sedan dragit med en spackelspade.
3) på med spackel igen...
Men ändå... bilden nedan är efter andra spacklingen. På den bilden är alltså remsan blöt.. syns mindre när det torkat till.
vad ska jag göra nu? Slipa upp allt och lägga nytt eller ?
Det som inte fick hända har hänt .
Har ägnat så sjukt många timmar för att få till en såpass fin renovering...
Nu har jag kommit till punkten att jag ska sätta spackelremsa av papper... och så lyckas jag på något sätt få bubblor.
Jag fattar inte varför. Det borde vara hur enkelt som helst...
Jag har gjort följande.
1) lagt.i spackel i gipsskåran
2) satt dit pappersremsan och sedan dragit med en spackelspade.
3) på med spackel igen...
Men ändå... bilden nedan är efter andra spacklingen. På den bilden är alltså remsan blöt.. syns mindre när det torkat till.
vad ska jag göra nu? Slipa upp allt och lägga nytt eller ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag inbillar mig att den kan släppa om man har för tunt med spackel. En metod som är mer tidskrävande men säkrare är att du först spacklar springan och låter det torka. Sedan slipar du det slätt och limmar på remsan. Efter att limmet torkat spacklar du över.
Exakt det här råkade jag ut för när jag spacklade garaget. Tyvärr va det bara att dra loss och göra om det.
Jag drog en vända med spackel, tryckte dit remsan, sen rikligt med spackel utanpå.
Fick prova 4 gånger innan jag fick till det 🫠
Jag drog en vända med spackel, tryckte dit remsan, sen rikligt med spackel utanpå.
Fick prova 4 gånger innan jag fick till det 🫠
4... gånger?P peterlindgren1 skrev:
Hur fick du ens loss det? För min del så är ju allt spacklat och torkat... dessutom andra lagret är nu.. ska jag slipa ner helt och försöka blötlägga/dra av försiktigt?
Är sjukt nojig att förstöra mina fina skivor
Det kan vara så... jag har ett vagt minne av att jag tyckte att jag möjligtvis hade för lite spackel...A Avemo skrev:
Den första remsan jag satte dit verkade bli bra. Då hade jag rejält med spackel och så drog jag många gånger med spackelspaden... och sedan på med nytt spackel ovanpå.
När du skriver spackla springan, menar du alltså den lilla springan mellan skivorna som är typ 2 millimeter?... eller menar du hela fasningen?
Jag kan tillägga att jag har lagt pappersremsor i hörn och snedtak... fan inte en tillstymmelse till bubbla... men just i gipsskarvarna på nya skivorna så blev det katastrof
Redigerat:
Skär med en kniv bort bubblorna och fyll på med spackel. Du har nog haft för lite spackel bakom pappremsan, alternativt tryckt remsan för hårt med spackelspaden och då också tvingat bort spacklet bakom. Så här blev det för mig också i början. Öva. Det kommer bli bättre efter ett tag.
Om jag skär bort med kniv och sedan spacklar så innebär väl det att jag inte har någon remsa utan enbart spackel... Då kan det väl bli tokigt med att det spricker? För det är väl därför jag lägger remsa från hela början?B Bhp863 skrev:
Bör man "blötlägga" remsan lite så den fäster bättre?
Vad har du för spackel? Finns remsspackel som är mer som gröt, väter remsan bättre och innehåller mer klister. Jag brukar slänga remsan i en skål med vatten och dra den mellan fingrarna direkt så att den bara blir fuktig, inte blöt.Inga problem med att remsorna släpper och har rätt många meter remsa satt i huset, väggar, tak, tak-vägg, och vägg-vägg vinklar.
Okej..A Avemo skrev:
Så alltså:
1) spackla den smala springan mellan skivorna (ca 2 millimeter).
2) slipa så det blir jämt
3) limma remsan direkt mot vägg
4) låta limmet torka
5) på med spackel över hela remsan och fasningen.
6) slipa och spackla ytterligare för att få en fin yta.
Vad använder du för lim? Har du något exempel?
Hur limmar du? Riktigt med lim och trycker med något ?
Jag använder alcros spackel medium som ska vara godkänd för det.TeroM skrev:Vad har du för spackel? Finns remsspackel som är mer som gröt, väter remsan bättre och innehåller mer klister. Jag brukar slänga remsan i en skål med vatten och dra den mellan fingrarna direkt så att den bara blir fuktig, inte blöt.Inga problem med att remsorna släpper och har rätt många meter remsa satt i huset, väggar, tak, tak-vägg, och vägg-vägg vinklar.
Jag kanske hade otur att jag helt enkelt slarvade lite med tekniken.
Jag har lagt tre remsor på nya gipsväggar.. en av tre blev bra och det var den första.
Har du någon rekommendation hur jag kan "börja om". Är det helt enkelt att slipa ner ?
Jag tror att risken är marginell att det spricker just där. Jag har gjort så många gånger när det blivit luft bakom. Alternativet att riva bort allt är ju jättejobbigt. Nej, skär bort, spackla och gå vidare.
Jag har provat att blötlägga remsor. Det är blött, slabbigt och omständligt. Bättre resultat? Knappast.
Om du ger upp helt med att spackla in remsor så limma dem direkt på gipsskivorna med vattenfast vävlim. Det är krångligt men blir bra.
Jag har provat att blötlägga remsor. Det är blött, slabbigt och omständligt. Bättre resultat? Knappast.
Om du ger upp helt med att spackla in remsor så limma dem direkt på gipsskivorna med vattenfast vävlim. Det är krångligt men blir bra.
Precis så menar jag. Det tar lång tid eftersom man får minst tre torktider. Men det tar å andra sidan tid om man misslyckas och får börja om också. Jag använder vävlim eller tapetklister. Man kan stryka över den med en spackelspade eller bara med fingrarna så att man får anliggning på hela ytan.W Watisdiz skrev:Okej..
Så alltså:
4) låta limmet torka
Tack.. limmar du direkt på vägg och sedan lägger på remsa eller tvärtom?A Avemo skrev:
Håll inte på med massor av extraarbeten.W Watisdiz skrev:Okej..
Så alltså:
4) låta limmet torka
Tycker du det är struligt med en pappersremsa så köp glasfiberremsa istället.