Hej,

Jag har skaffat mig ved och behöver klyva den. Det är tall och den är inte fälld i år (men inte heller klyven). Blocken är ni ca 35 cm långa och de största ca 55 cm i diameter. Klarar jag mig på en 6 tons vedklyv?

Tänkte hyra en vedklyv men saknar känsla för hur kraftiga grejer man behöver.

Hälsningar
Viktor J
 
Tall är relativt lättklyvt. 6t räcker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fick jag välja körde jag med en Faxe 500. Det är lagom.

Men, nu klyver jag så sällan att jag får hålla tillgodo med enklare hobbymaskiner som man kan köpa i byggvaruhusen. Sist jag gjorde det så tröttnade jag och tog fram ett par yxor istället, det går snabbare och är roligare....
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane
En 6-tonsklyv klarar det. Min klyv är på 5 ton och jag har kört motsvarande.
 
Inga problem med en sådan för vanlig tall som inte har växt vresigt.
 
  • Gilla
Ore
  • Laddar…
Börja med att klyva på kanterna (alltså inte klyva på mitten) så fixar du det lätt. Ta mindre del i taget.
 
Om du orkar häva på så stora bitar funkar det nog, själv skulle jag välja en Fiskars klyvyxa.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Jo, de väger lite sådana bitar när de är 110 år gamla.;)
Person som bär en stor trädstubbe, antyder tyngden och ålder på 110 år.
 
Tack för input.

De kraftigare klyvarna behöver trefas och det saknar jag.
Finns ju 6,5 tons som går att hyra så testar kanske en sådan.

Men måste erkänna att jag är sugen på yxa och kilar. Gillar den typen av arbete men problemet är väl tiden och att kraften behövs på andra håll.

P.s. Återkommer med film när jag lyfter den största :) D.s
 
Om det är någon bit som klyven inte rår på i mitten brukar det funka om man tar lite i taget från kanterna. Men det är mest vresiga bitar på hårdare lövträd som brukar bli problem. Dina bitar går nog bra med en vanlig liten klyv.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
5-7 Tons klyvar på enfas så klara det nog klyver själv 45cm ved med en 7 tons klyv och så stora klabbar som jag orkar lyfta upp plys lite till har nog gått.
någon tjurig har fasnat på klyven men då får motorsågen hjälpa till.
De nyare modellerna som säljs har ju tyvärr skyddsgaller runt som begränsar storleken på det som skall klyvas
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det sistnämnda problemet brukar gå att lösa.
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
5 tons ska räcka. Ta långt ut på kanterna och inåt. Jag tog gran på ø65 cm i somras med en AL-KO LSH 520/5.

Dock var den väldigt blöt, men det blir bra med vikt på sådana, jag kunde bara lyfta 25-30 cm. Också risk för att välta klyven om den inte står stadigt.

Det måste också nämnas i sammanhanget att såhär pass stora bitar förutsätter att man inte monterar skyddsburen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
I detta inlägg klyver jag en gran med diameter 60 cm. Lite kortare än TS tall (28 cm), men det gick hur smidigt som helst med min 5-tons-klyv. Problemet blir om du har en stor gren som utgått från stammen där, så man får titta efter det och lägga stycket som skall klyvas åt "rätt" håll.
 
Fairlane Fairlane skrev:
I detta inlägg klyver jag en gran med diameter 60 cm. Lite kortare än TS tall (28 cm), men det gick hur smidigt som helst med min 5-tons-klyv. Problemet blir om du har en stor gren som utgått från stammen där, så man får titta efter det och lägga stycket som skall klyvas åt "rätt" håll.
haha 60cm ? ser snarare ut som 160 cm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.