J Jan Bengtsson4 skrev:
Två stycken 16 amp och vi bor i villa
Då har du bara två faser till spisen och det kan då vara dom två understa i kontakten som är kopplade, den övre till höger kan vara oansluten.
Eller på diagonalen övre höger, undre vänster.

Har du ingen ugn eller sitter den på en egen kontakt/säkring?
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Köp en spänningsprovare, det är oumbärligt när man bor i villa och behöver göra någon form av felsökning av elinstallationen. Den här är billig men ändå vettig. Vill du gå upp lite i pris så har de en med inbyggd test av JFB också.

När du har en så mäter du upp ditt perilexuttag och kontrollerar hur det är kopplat. Jag håller med Dilato att det är sannolikt att det bara är framdraget två faser trots att det inte borde vara så.

När du kopplar in kabeln i perilexproppen så måste du vara mer noga. Det ser ut som att du bara precis får kontakt med fasledarna. Är det ovanligt långa ändhylsor eller är det dåligt anslutet? Normalt ska man kunna stoppa in hela ändhylsan i anslutningen. Dragavlastningen ska klämma över kabelmanteln, inte över innerledarna. Det är svårt att se i bilden om det är så.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp men känner att jag har för lite kompetens för att koppla in hällen säkert.
Kontaktar en elektriker imorgon.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
tommib
Rimligt. Om du känner så ska du inte koppla.

Jag tror iofs att du kan få till det bra men jag ska absolut inte hetsa dig till att göra något du är obekväm med.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag tror att perilexen är kopplad enligt Wikipedias bild
Diagram över en perilex-kontakt med markeringar för L1, L2, L3, N, PE och symboler för 16 A och 25 A.
och då ska den svarta kabeln flyttas till vänster.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Minsta fel som TS gör blir ofta dyrbart. En spishäll med all elektronik tål inte en felkoppling. Jag som varit elektriker kollade och mätte och sedan kollade och mätte igen och till sist en tredje gång för att vara stensäker på att allt blev rätt.
Det kan bli en dyr erfarenhet för TS om denne vill dumsnåla och inte anlitar yrkesman.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Det som är riktigt dumt här är att vi låter vitvaruhandlare ta in skitprodukter som kräver en elfirma för anslutning. Spisar och hällar bör säljas med stickpropp i Sverige. Ställ krav på butiken när ni handlar.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Spisar och hällar bör säljas med stickpropp i Sverige.
Problemet då är att hällen inte fungerar därför att TS perilex inte är fullkopplad trefas (vilket ju naturligtvis är TS problem).🤓
 
Om vitvarubutiker levererar alla produkter färdigkopplade med avsedd stickpropp/perilexpropp vore förträffligt om det var så att uttagen alla gånger var kopplade så att de då passade vitvarutillverkarnas anslutningssladdars koppling.
Ett sådant under kommer aldrig att ske.
Jag har en 3fastestare typ https://www.conrad.se/sv/p/voltcraft-st-16b-kontakttestare-101016.html som jag satt en perilexstickpropp på. Hittar då snabbt om uttaget är galet, bra försäkring. Kostar under 1000kr
Voltcraft ST-32B kontakttestare med en grå kropp och svart skärm ansluten till en grå och röd perilexstickpropp via en svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G G.L. skrev:
Jag har en 3fastestare typ [länk] som jag satt en perilexstickpropp på. Hittar då snabbt om uttaget är galet, bra försäkring. Kostar under 1000kr
[bild]
Hur många konsumenter har glädje av en sådan? 😎
 
K Kane skrev:
Hur många konsumenter har glädje av en sådan? 😎
Max en gång i varje nytt boende har man nytta av den som privatperson.
 
tommib
Eftersom man kan göra exakt samma tester med en spänningsprovare, som är användbar till annat också, så skulle min rekommendation vara att man lär sig använda en sådan istället. Ja, det tar lite längre tid. Nej, det spelar ingen roll givet frekvensen som en privatperson gör detta.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur många konsumenter har glädje av en sådan? 😎
Som yrkesman rätt ofta och det är ett mycket pedagogist sätt att visa andra att det är ett fel som måste åtgärdas
 
Purre Purre skrev:
Max en gång i varje nytt boende har man nytta av den som privatperson.
Med CEE kontakt?
 
U
Här saknas ju en skruv i anslutningen. Så det stiftet i uttaget har troligen ingen matning kopplad.
Saknas alltså nolla om det är rätt kopplat….


Edit. Skoja det kanske sitter en skruv där ändå?
Kan inte TS fota en bild rakt framifrån så man ser om de har ledare anslutna?
 
  • Närbild på eluttag utan skruv i en kopplingsanslutning, markerat med en röd cirkel. Uttaget visar flera kopplingar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.