8 713 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Hur koppla ny rumstermostat?
Jag hade samma utmaning när jag bytte en av termostaterna (har nu bytt alla mina). Det verkade som styrdonet inte reagerade direkt efter bytet, men det löste sig när jag körde ned termostaten i botten en dag, upp nästa dag och sedan ned igen. Då svalnade golvet..L luuuuuz skrev:
Hej
Jag haft samma inkopplad i 15 år utan att termostaten reagerar
Inkopplad enligt dessa bilder.
Ska jag justera något på gulmarkerat ?
Kan det vara termostaten som fastnat ?
De står alltid som helt öppna ( dyrt idag )
Med vänlig hälsning, oskar
Jag haft samma inkopplad i 15 år utan att termostaten reagerar
Inkopplad enligt dessa bilder.
Ska jag justera något på gulmarkerat ?
Kan det vara termostaten som fastnat ?
De står alltid som helt öppna ( dyrt idag )
Med vänlig hälsning, oskar
Den potensmetern är nog bara för att justera in termostaten så den mallar med värmen i rummet, markera med penna hur den står nu och vrid den ett kvarts varv till vänster och se vad som händer. lika åt andra hållet med.
Två termostater inkopplade , fungerar den andra så kan du kan du skifta dom två kablarna och se om det fungerar håll koll på färgerna bara , ett foto är bra. Ditt foto är lite otydligt på schemat svårt att se
Två termostater inkopplade , fungerar den andra så kan du kan du skifta dom två kablarna och se om det fungerar håll koll på färgerna bara , ett foto är bra. Ditt foto är lite otydligt på schemat svårt att se
Är nog bättre att du sänker värmekurvan om du vill sänka temperaturen inomhus och på så sätt spara uppvärmningskostnader. Att termostaten i sig är öppen kostar inget om temperaturen är den du vill ha.O obefintlig skrev:
J jonaserik skrev:Den potensmetern är nog bara för att justera in termostaten så den mallar med värmen i rummet, markera med penna hur den står nu och vrid den ett kvarts varv till vänster och se vad som händer. lika åt andra hållet med.
tackJ jonaserik skrev:Den potensmetern är nog bara för att justera in termostaten så den mallar med värmen i rummet, markera med penna hur den står nu och vrid den ett kvarts varv till vänster och se vad som händer. lika åt andra hållet med.
Jag gör lite tester
TackJ Jaif skrev:
Det är 2 slingor
Den ena kan vara öppen men barnens sov och spelrum blir lite väl varmt ( önskar dra ner lite där )
På mina bilder lyser en lampa orange, kan det vara något som visar ett fel ?
Om den slingan alltid är för varm, dvs även utan yttre påverkan som t.ex. sol, så ska du nog strypa den lite, max ett kvarts varv per 2 dygn, och se om det blir bättre.O obefintlig skrev:
Liknande trådar
-
Nyinstallation av badrumsfläkt. Behövs strömbrytare eller ska det vara permanentkopplad el?
Ventilation -
Byte vattenutkastare. Hur koppla in nya. Gammal FPL
Vatten & Avlopp -
Hur mycket kan en rörmokare ta för att koppla in ny bergvärme
Värmepumpar -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Koppla golvvärme till nybyggt eym
Värme allmänt