10 100 läst · 28 svar
10k läst
28 svar
Hur konstruera sådan här duschvägg?
Det är en annan yrkes grupp. Sällan man murar i en trä konstruktion pga lasten. Gjuten platta, murade väggar. Då passar en murad duschvägg!
Alla är så oroliga över infästning, men en infästning i gipsskiva bär upp till 15 kg per m2, på vardera sida regel. Och då pratar vi om en enkel gipsskiva cc 60 (cc 30 enkel gips, cc 60 dubbel gips i badrum) Med kakel på, kan man lägga på 10-20 kg till!
Med andra ord, ca 80-100 schampo flaskor!
Alla är så oroliga över infästning, men en infästning i gipsskiva bär upp till 15 kg per m2, på vardera sida regel. Och då pratar vi om en enkel gipsskiva cc 60 (cc 30 enkel gips, cc 60 dubbel gips i badrum) Med kakel på, kan man lägga på 10-20 kg till!
Jag murade upp en sådan avdelar-vägg med murblock i lättklinker, vilken senare putsades. Det var visserligen i källaren på betonggolv och med källarvägg i murblock, så man kunde förankra armeringsjärn i ytterväggen med jämna mellanrum för att få det stabilt. Tätskikt applicerades efter att väggen murats och putsats.
Det är antagligen inga problem med att få en vägg med träreglar stabil, men man kan ju undra vad som händer om tätskiktet får en läcka någonstans. Det blir lång sträcka för fukten att vandra genom konstruktionen innan den slipper ut.
På övervåningen lät jag istället bygga en liknande vägg med något slags putsbelagt frigolitmaterial som stomme. Detta limmades fast mot den färdiga väggen / golvet, och kläddes sedan in med mosaik. Alltihop byggdes alltså upp efter att badrummets tätskikt lagts på, och eftersom väggen inte har något organiskt material så behövdes inget tätskikt. Denna lösning har fungerat bra tycker jag. Den tål dock antagligen inte en tackling från någon tyngre person
Det är antagligen inga problem med att få en vägg med träreglar stabil, men man kan ju undra vad som händer om tätskiktet får en läcka någonstans. Det blir lång sträcka för fukten att vandra genom konstruktionen innan den slipper ut.
På övervåningen lät jag istället bygga en liknande vägg med något slags putsbelagt frigolitmaterial som stomme. Detta limmades fast mot den färdiga väggen / golvet, och kläddes sedan in med mosaik. Alltihop byggdes alltså upp efter att badrummets tätskikt lagts på, och eftersom väggen inte har något organiskt material så behövdes inget tätskikt. Denna lösning har fungerat bra tycker jag. Den tål dock antagligen inte en tackling från någon tyngre person

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Nu handlar det ju knappast om bärigheten utan om att det inte är godkänt att göra infästningar i badrum mer än i regel eller 15mm plywood. 😉Dizzydoo skrev:
Det är en annan yrkes grupp. Sällan man murar i en trä konstruktion pga lasten. Gjuten platta, murade väggar. Då passar en murad duschvägg!
Alltså inte enbart i gips eller ens genom en gips i en OSB som många snåljåpar använder istället för 15-plyfan...
Det beror på vilken bransch man förhåller sig till. Säker vatten säger 15mm plyfa eller kortling, bkr säger att skruven ska bottna i massiv konstruktion. GVK, får du göra infästning i oavsett material, dock ej i våtzon 1. Allt detta gäller när någon räcker över ett certifikat från branschen. Monterar man i efterhand (efterkommande installationer) efter slutbesiktning, gäller inte dessa regler. Bäst är då att följa tillverkarens anvisningar, då det finns special plugg och andra typer av montering, som godkänns av tillverkaren.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 722 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 722 inlägg
Det står ju klart och tydligt med start på rad 3 att det även gäller efterkommande installationer men att lim och speciell plugg (inte vilken som helst) också räknas till "särskild konstruktionsdetalj".Dizzydoo skrev:
Det beror på vilken bransch man förhåller sig till. Säker vatten säger 15mm plyfa eller kortling, bkr säger att skruven ska bottna i massiv konstruktion. GVK, får du göra infästning i oavsett material, dock ej i våtzon 1. Allt detta gäller när någon räcker över ett certifikat från branschen. Monterar man i efterhand (efterkommande installationer) efter slutbesiktning, gäller inte dessa regler. Bäst är då att följa tillverkarens anvisningar, då det finns special plugg och andra typer av montering, som godkänns av tillverkaren.
BKR kör samma som Säker Vatten och det står också på din bild att 15-plyfa räknas till särskild konstruktionsdetalj liksom en kortling gör det.
Hur GVK formulerar sig orkar jag inte ens leta upp då jag egentligen är helt ointresserad eftersom jag bygger mina badrum med 15-plyfa rakt av.
Absolut, jag håller med. 15 mm plyfa är optimalast, och det är så vi bygger väggkonstruktioner i badrum till 90% av våra privata kunder. Tyvärr så vill inte alla byggherrar betala för det, många fall av dem i massproduktioner, då det handlar om miljoner. Då är det kortlingar som gäller i badrum och kök
Många av de husen har ett fint yttre, men skräp hus tyvärr
Många av de husen har ett fint yttre, men skräp hus tyvärr
En hylla för schampoflaskor kan man limma fast. Frågan är om det går att fästa in stödhandtag och liknande i enbart gips?Dizzydoo skrev:
Japp, såg det☺️ vad bra att norgips vågar gå högre. Dom har nog gjort fler tester. Det är därför det är viktigt att följa tillverkaren.
Allt handlar om förutsättningar. Monterar man något väldigt nära väggen (stöd bygel eller en stor tv) håller gipsskivan, men det säger sig självt, att en tv på en arm 1 meter ut på en fästpunkt, skulle ge vika
Allt handlar om förutsättningar. Monterar man något väldigt nära väggen (stöd bygel eller en stor tv) håller gipsskivan, men det säger sig självt, att en tv på en arm 1 meter ut på en fästpunkt, skulle ge vika
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden