Hej
Vilket labb utförde provet på din syll?
Ämnet du pratar om är djävulen själv,en sanering av pentaklorfenol (pcp) är både dyr och väldigt omfattande,samt kräver en duktig skadeutredare som skall föreslå åtgärder tillsammans med de som analyserar proven.Pcp har en förmåga att tränga in rejält djupt in i andra material så att om du tar bort källan till pcp i ditt fall syllen så måste du innan renovering undersöka vad som smittats mera.
Enl ett lab som jobbar med detta så går det att sanera huset ,men det finns fall där pcp funnits så länge att lukten har smittat hela huset ändå upp till nocken.
Därför bör du utreda hur mycket som har kontaminerats.
Det är betydligt lättare att bekämpa mögel hussvamp mm än detta helvetesämne som pcp
Jag kämpar själv med dessa problem och har fått lära mig en del under åren som gått. Jag har renoverat riktigt mycket under dessa år men lukten kommer tillbaks hela tiden jag har i princip gett upp.

Fortsätt gärna skriva hur det går
Häls Bluebox

Hej bluebox.

Det var Anozona som utförde testet. Jag tror jag låter syllen ligga kvar... Hade den varit röten och i behov rent byggnadstekniskt att bli utbytt hade det inte varit ngt snack.. men nu luktar det "ibland", speciellt när det blåser ute. Vi har inga "medicinska" besvär av pcp´n utan endast som sagt lukt ibland och det är främst JAG som känner den. Det som retar mig är att inte besiktningen sa något om dett när vi köpte kåken. Då hade vi kunnat förhandla om priset.. Jag skall, efter att alla ytskikt är bytta, springor tätade etc, göra ett nytt "tops-test" för att se om rumsluften blivit helt normal. Hoppas att det räcker med detta. Ev funderar jag på en "permanent" ozonrenare i krypgrunden, men frågan är hur pass effektiv den blir när man har konstant undertryck/frånluft därifrån.

En annan tanke som slår mig är att det finns tiotusentals hus som är som vårat, endel ännu värre med platta på mark med ingjutna syllar etc.. Varför skulle ett hus med krypgrund vara sämre med en frånluftsfläkt och avfuktare när så många "ventilerade golv" existerar med platta på mark? Det är ju samma princip och samma anledning (att få bort lukt). Jag tänker på en ev framtida försäljning, vi lär växa ur detta huset va det lider...

Hej!
Har liknande arbete som du framför mig. Inga tryckta syllar men däremot dåliga på några ställen runt huset. Dessutom eternit och tilläggsisolerat utanpå. Jag kommer göra jobbet utifrån dvs, plocka ner panelen, isoleringen och samtidigt passa på att ta ner eterniten. Förhoppningsvis kommer jag kunna återanvända mycket av isoleringen och panelen, då den sattes upp för bara några år sedan.
Synd att inte förra ägaren tänkte på detta bara innan de tilläggsisolerade....

Hur gick det sen för öringen och denisson ?

Efter 10 år i kåken så kan jag med glädje meddela att lukten är borta. Undertrycksfläkt 2.0 installerades på vinden för ca 5-6år sen. Den suger via spirorör från krypgrunden och blåser ut på taket. Lukten som kunde uppkomma vissa dagar berodde på att den första undertrycksfläkten som jag skrivit om tidigare blåste ut luften i en av de gamla kattgluggarna i grundmuren/sockeln och då kunde den luften sugas in i huset via väggventiler i närheten. Efter flytt av utblåset till taket försvann problemet helt. Alla skarvar mellan vägg/golv är tätat med heavy-duty sillikon, ytskikt och golvskikt är utbytt (fanns mycket gammal mattlim som slipats bort som luktade illa)
Grundmuren är även isolerad underifrån och utifrån med cellplast 20mm för att de skall hålla sig varnare. Avfuktaren tar hand om ev fukt som uppstår i den. Köpte även en hygropro till avfuktaren, drifttiden på den är minimal numera.

• Gilla
Brote123 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.