4 944 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Hur kollar jag säker om vattenanslutning till diskmaskin fungerar?
Är nybliven husägare och har precis flyttat till ett hus där det står en äldre diskmaskin från -97. Säljaren hade inte använt maskinen under de år han hade bott i huset (3 år) så jag misstänker att han inte heller fick igång den. Det är ju rätt få som handdiskar frivilligt under 3 år...
Men diskmaskinen verkar fungera såtillvida att den startar men det kommer inte in ngt vatten. Har läst lite här på forumet om aquastops/magnetventiler och annat som kan vara utlöst. Å andra sidan känns det knappast lönt att försöka få igång en såpass gammal maskin ändå och är den hela 16 år får man väl anse den som förbrukad.
Är det så enkelt att jag bara stänger av omkopplaren uppe vid blandaren och skruvar av slangen för vatten in i diskmaskinen? För att sedan försiktigt koppla på vattnet och hålla tex en hink under? Något som kan hända? Det jag är lite rädd för är om det tex är fel på omkopplaren uppe vid blandaren och det tex börjar spruta vatten under diskbänken. Hur mycket tryck talar vi om här? Har försökt att undvika att leka hobbyrörmokare tidigare men det känns som om jag vill försäkra mig om att det faktiskt kommer vatten ur anslutningen från blandaren innan vi köper en ny maskin. Å andra sidan känns det lite overkill att ringa en rörmokare bara för att kolla om det kommer vatten ur anslutningen.
Men diskmaskinen verkar fungera såtillvida att den startar men det kommer inte in ngt vatten. Har läst lite här på forumet om aquastops/magnetventiler och annat som kan vara utlöst. Å andra sidan känns det knappast lönt att försöka få igång en såpass gammal maskin ändå och är den hela 16 år får man väl anse den som förbrukad.
Är det så enkelt att jag bara stänger av omkopplaren uppe vid blandaren och skruvar av slangen för vatten in i diskmaskinen? För att sedan försiktigt koppla på vattnet och hålla tex en hink under? Något som kan hända? Det jag är lite rädd för är om det tex är fel på omkopplaren uppe vid blandaren och det tex börjar spruta vatten under diskbänken. Hur mycket tryck talar vi om här? Har försökt att undvika att leka hobbyrörmokare tidigare men det känns som om jag vill försäkra mig om att det faktiskt kommer vatten ur anslutningen från blandaren innan vi köper en ny maskin. Å andra sidan känns det lite overkill att ringa en rörmokare bara för att kolla om det kommer vatten ur anslutningen.
Det ska inte vara någon större fara att kontrollera diskmaskinsavstängningens funktion på det vis du tänkt. Är du orolig så placera frun vid huvudkranen i källaren och ropa åt henne att snabbt stänga av om det blir en fontän av det hela. Evt kan det sitta avstängningar under diskbänken också som du själv snabbt kan vrida av vid behov.
Om det är fel på omkopplaren (avstängningen till DM på blandaren) så lär det spruta redan när du lossar på slangen. Se till att kolla var huvudavstängningen för vattnet sitter om det inte finns s k Ballofixer (avstängningsventiler till blandaren) monterade på KV resp VV rören till blandaren under diskbänken. Om möjligt ha en annan person beredd vid huvudavstängningen för att kunna stänga snabbt. Lossa inte slangen helt om du märker att det sprutar vatten. Lite kan det spruta precis i början, men det är normalt.
Trycket i rören om du har kommunalt vatten kan vara 5 bar eller mer, så man håller inte fingret för om det läcker
För att kolla om det kommer vatten gör du precis som du tänkt. Håll en hink under och öppna avstängningen på blandaren.
Trycket i rören om du har kommunalt vatten kan vara 5 bar eller mer, så man håller inte fingret för om det läcker
För att kolla om det kommer vatten gör du precis som du tänkt. Håll en hink under och öppna avstängningen på blandaren.
Tänker jag öh rätt när jag vill kolla den här vattenavslutningen då? Eller är det rimligt att anta att den fungerar och att det är något i diskmaskinen som är paj? Skulle du/ni kolla det här innan inköp av ny?
Det är väl rätt ovanligt att den är trasig på så vis att den inte öppnar. Det jag skulle göra är väl främst att starta diskmaskinen så att den står och väntar på vatten och sedan prova vrida på avstängningen, kanske den är felmonterad på något vis så att lägena inte stämmer eller så sitter det ytterligare en avstängning under bänken?
Det skadar dock knappast att testa som du tänkt. Då vet du ju säkert.
Det skadar dock knappast att testa som du tänkt. Då vet du ju säkert.
Har redan försökt med detta. Inget av lägena fungerar på omkopplaren. Maskinen går torrt vilket som. Finns heller ingen ytterligare avstängning under bänken.possum77 skrev:Det är väl rätt ovanligt att den är trasig på så vis att den inte öppnar. Det jag skulle göra är väl främst att starta diskmaskinen så att den står och väntar på vatten och sedan prova vrida på avstängningen, kanske den är felmonterad på något vis så att lägena inte stämmer eller så sitter det ytterligare en avstängning under bänken?
Ok. Då får det bli ett försök. Tack för hjälpen.possum77 skrev:
Jag hatar att slänga saker och älskar att laga saker, så jag skulle med minst 200% säkerhet kolla åtminstone lite lätta snabba saker innan jag kastar en diskmaskin jag i övrigt skulle kunna tänka mig leva med.
Prova som du tänkt.
Men börja med att hitta huvudavstängningen (brukar sitta vid vattenmätaren) i huset och testa denna.
Dvs vrid av och gå sen till valfri vattenkran och öppna. Då ska det duscha ut någon/några matskedar vatten och sen helt sluta.
Var lite försiktig med huvudavstängningen, sitter det hårt ska du kanske besinna dig lite innan du våldar allt för mycket.
Det finns en modell av huvudavstängningskran som kallas champagnekorken, hela ventilhuset kan poppa iväg och då slutar det inte att spruta vatten förrän antingen
1. man fått dit kommunens VA-gubbar som stänger i gatan.
2. vattentornet blivit tomt.
Läs denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/188313-vattenmatarkonsol-nagon-vvs.html
Så släng upp en fråga och en bild på kranen här på forumet om det går trögt och du känner dig osäker.
Prova som du tänkt.
Men börja med att hitta huvudavstängningen (brukar sitta vid vattenmätaren) i huset och testa denna.
Dvs vrid av och gå sen till valfri vattenkran och öppna. Då ska det duscha ut någon/några matskedar vatten och sen helt sluta.
Var lite försiktig med huvudavstängningen, sitter det hårt ska du kanske besinna dig lite innan du våldar allt för mycket.
Det finns en modell av huvudavstängningskran som kallas champagnekorken, hela ventilhuset kan poppa iväg och då slutar det inte att spruta vatten förrän antingen
1. man fått dit kommunens VA-gubbar som stänger i gatan.
2. vattentornet blivit tomt.
Läs denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/188313-vattenmatarkonsol-nagon-vvs.html
Så släng upp en fråga och en bild på kranen här på forumet om det går trögt och du känner dig osäker.
Ett möjligen OT tips i samband med detta är att det inte är så dumt att ta rätt på var/hur man stänger "i gatan". Eftersom det kan ta ett bra tag innan vattentornet är tomt och möjligen ännu längre tid innan man fått dit kommunens VA-gubbar, så är det bra att kunna stänga själv om "katastrofen" är framme.Mikael_L skrev:
Sen gillar säkert inte "kommunens VA-gubbar" att man petar på "deras" kranar men sprutar det vatten i mitt hus så struntar åtminstone jag högaktningsfullt i vad de gillar...
som fd reparatör kan jag säga att aquastoppen är VANLIGA att de havererar. det sitter en magnetventil som måste störmföras för att vatten ska komma in. har du en fungerande vattenanslutning till diskmaskien o den inte tar in vatten e det troligt att aquastoppet behöver bytas.
tog bara en i högen:
http://viewitem.eim.ebay.se/Aquastop-Waschmaschine-SiemensBosch/130832724091/item
tog bara en i högen:
http://viewitem.eim.ebay.se/Aquastop-Waschmaschine-SiemensBosch/130832724091/item
Meckis: Det är inte alls omöjligt att det är så enkelt. Men frågan är om man bör göra sig omaket att byta något öht på en 16 år gammal maskin? Även om aquastoppet bara kostar 300-400 så är jag tveksam om jag själv skulle klara/våga byta det. Och att anlita repartör är väl knappast gratis?
Det är ett klokt val om det inte är panikakut.lorens skrev:
Men står det och sprutar i huset så gör jag själv nog som Alfredo skriver.
Det är en Cylinda-maskin men det kanske går att resetta den också. Men den är ju som sagt 16 år. Manualen finns kvar så jag skall kika i den när jag kommer hem ikväll och se om det står något om det i den. Tack för tipset.Mikael_L skrev:
Absolut, klart man skulle försöka stänga av om olyckan är framme!Mikael_L skrev:
Det jag ville få fram är att de ofta är nedgrävda i jord och oskyddade så fruktansvärt ofta fungerar de inte att stänga. De dras bara sönder...
Liknande trådar
-
Hur får man ut saker från bakom handtagsluckan på Asko diskmaskin?
Vitvaror -
Säker vatten bedömer inte enskilda produkter..
Vatten & Avlopp -
Finns det någon bra bok/webbsida för praktiska saker om elinstallation?
El -
Quiz: Vad kan du om säkerhet på byggarbetsplatsen?
Quizkommentarer -
”Felaktig säkerhetsfuntion” Automower 415x
Robotgräsklippare